به گزارش پارس نیوز، 

مجید اعظمی، مدیرعامل شرکت صادرکننده قیر کشور با اعلام این خبر افزود: پس از انتشار اخباری درباره صادرات قیرهای بی‌کیفیت با نام و نشان تجاری قیر ایرانی، با مصوبه هیئت‌دولت صادرات قیر از ۲۱خرداد امسال صرفاً با مجوز وزارت نفت انجام خواهد شد. بر این اساس صادرات هرگونه قیر (به جز قیرمعدنی و قیرصادراتی از محل ورود موقت) منوط به موافقت وزارت نفت است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دو نوع قیر برای صادرات وجود دارد، گفت: یک نوع قیر، حاصل از وکیوم باتوم (ماده اولیه تولید قیر) خریداری شده در بورس کالاست که قیر تولیدی با مجوز بورس صادر خواهد شد؛ نوع دوم هم قیرهای حاصل از مواد اولیه رایگانی است که وزارت نفت در اختیار شهرداری‌ها، سازمان نوسازی مدارس، وزارت راه و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار می‌دهد که مازاد این نوع قیر نیز پس از تأمین نیاز داخلی، با مجوز وزارت نفت صادر خواهد شد.

اعظمی با بیان اینکه این مصوبه اخیر هیئت دولت از قاچاق قیر و صادرات محصولات بی‌کیفیت به نام تجاری قیر ایرانی جلوگیری می‌کند، گفت: تا پیش از این قیر حاصل از مواد اولیه بی‌کیفیت عراق وارد کشور می‌شد و پس از بسته‌بندی با نام قیر ایرانی به بازارهای هدف صادر می‌شد که این مسئله باعث لطمه‌زدن به برند قیر ایرانی شده بود، اما حالا با اجرای این مصوبه جلوی این نوع صادرات گرفته خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای این مصوبه، از رانت و سوداگری در بازار صادراتی قیر ایران جلوگیری شود. براساس برآوردها ایران به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده قیر خاورمیانه، سالانه حدود ۵ میلیون تن قیر تولید می‌کند که بیش از ۳ میلیون تن آن صادر می‌شود.

............................................................................................................................

به علت بدهی به وزارت نیرو برق راه‌آهن تهران قطع شد!

برق یکی از ساختمان‌های ایستگاه راه‌آهن تهران به دلیل بدهی این مجموعه به وزارت نیرو روز گذشته قطع شد.

به گزارش «مهر»، مدیرعامل یکی از شرکت‌های فعال در ایستگاه راه‌آهن تهران که وظیفه تدارکات و پشتیبانی قطارها را بر عهده دارد، گفت: علت قطع برق، بدهی راه‌آهن به وزارت نیرو عنوان شده است که البته سرویس‌دهی به مسافران و برق سکوها هم‌اکنون با استفاده از برق اضطراری انجام می‌شود.

این خبر در حالی منتشر شد که غلامرضا خیرخواه یکی از مقامات مسئول در شرکت توزیع برق تهران گفت: علت قطع برق یکی از ساختمان‌های راهبردی ایستگاه راه‌آهن تهران، بدهی ۴۶۰میلیون تومانی بوده که البته خللی در خدمت‌رسانی به مردم ایجاد نمی‌کند. وی با تأکید بر اینکه چندین مرتبه به این مجموعه به صورت کتبی، تلفنی و حضوری تذکرات مربوط را داده‌ایم، تصریح کرد: شرکت توزیع برق تهران بنا به رسالت ذاتی خود که خدمت‌رسانی بی‌وقفه به مردم و نهادهاست میلی به استفاده از ابزارهای قهریه ندارد، اما در بعضی مواقع مسئولان مجموعه‌های بدهکار به دلیل اینکه بتوانند فشار لازم برای شارژ منابع مالی خود به منظور تسویه بدهی را وارد کنند، خواهان چنین اقداماتی هستند. وی ادامه داد: مدیران این مجموعه پیش از قطع برق، در جریان این تصمیم قرار گرفته بودند.

همچنین علیرضا منادی، معاون مسافری راه‌آهن تهران نیز گفت: هیچ‌گونه قطعی برق در ایستگاه راه‌آهن تهران نداشتیم و حرکت قطارها طبق زمان‌بندی و بدون تأخیر انجام شده است.

............................................................................................................................

ضرورت تعیین تکلیف میزان بدهی‌های دولت

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تشکیل دفتر پایش بدهی‌های دولت در سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد را مثبت ارزیابی کرد.

به گزارش «خانه ملت»، محمدمهدی مفتح درباره وضعیت بدهی‌های دولت گفت: به‌طور طبیعی باید میزان بدهی‌های دولت در کنترل و مشخص باشد همچنین باید برنامه‌ریزی مشخصی برای تسویه بدهی‌ها وجود داشته باشد. سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت از پشتوانه بزرگی برخوردار بوده و برای انجام امور و تأمین هزینه‌ها ممکن است به‌طور طبیعی در برخی از مقاطع زمانی بدهی داشته باشد و به عبارتی در مقاطعی توازن درآمد و هزینه‌ها برقرار نباشد. مفتح در ادامه گفت‌و‌گوی خود با خبرنگار خبرگزاری «خانه ملت» تصریح کرد: باید فضا برای دولت وجود داشته باشد تا به‌طور مثال در یک مقطع زمانی هزینه انجام دهد و در آینده از محل درآمدهای پیش‌‌بینی شده هزینه‌ها را جبران کند. میزان بدهی‌های دولتی باید منطقی باشد و براساس شاخص‌های اقتصادی سنجیده شود.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر می‌رسد میزان بدهی‌های دولت بالا باشد، چراکه در سال‌های اخیر میزان تأمین منابع مالی در بودجه از راهکار انتشار اوراق مشارکت بالا رفته است. سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اینکه شنیده می‌شود در سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد، دفتر پایش بدهی‌های دولت تشکیل شده اقدام خوبی در راستای تعیین تکلیف بدهی‌های دولتی است.

 

انتهای پیام/