به گزارش پارس نیوز، 

رادیو فرانسه در گزارشی با اشاره به اظهارات و مکاتبات برخی دولتمردان اروپایی درباره برجام، از قول فریدون خاوند کارشناس اقتصادی گفت: کار برجام به پایان رسیده و به نظر نمی‌رسد در شرایط کنونی اروپایی‌ها بتوانند به این توافق، جان تازه بدهند. شرکت‌های اروپایی این را می‌دانند.

در همین حال یوشکا فیشر وزیرخارجه اسبق آلمان که در مذاکرات سال‌های 1382-84 با روحانی حضور داشت، در مصاحبه با اشپیگل تصریح کرد: بعید می‌دانم اروپا بتواند برجام را حفظ کند.

وی در پاسخ این سؤال که «شما اخیرا کتابی با عنوان «افول غرب» نوشته‌اید. آیا غرب به پایان راه خود رسیده است؟»، تصریح کرد: تمام شواهد دال بر این است که این اتفاق خواهد افتاد. غرب، همان منطقه ترانس آتلانتیک بود که انگلیس و ایالات متحده، موسس آن بودند. غرب بدون آنها  نمی‌تواند ادامه بقا دهد و همچنین یک اروپای ضعیف و چند دسته شده نیز کمکی نخواهد کرد به همین خاطر اروپایی‌ها باید قوی‌تر شوند، خیلی قوی‌تر.

«آیا خروج از توافق ایران، آن لحظه‌ای است که اروپا باید نهایتا تصمیم بگیرد سیاست خارجی خودش را داشته باشد؟». فیشر در پاسخ این سوال گفت: گفتنش آسان است. اما در واقع یکی باید این کار را انجام دهد. کشورهای اندکی برای این کار ممکن است پیش قدم شوند. آلمان و فرانسه نقش کلیدی در اتحادیه اروپا بازی می‌کنند و بدون آلمان این امر غیرممکن است.  اگر ما همچنان معتقد باشیم که باید هم سو با جریان آب شنا کنیم. اروپا نمی‌تواند کاری انجام دهد.

وی در ادامه می‌افزاید: جمهوری فدرال آلمان احتمالا بزرگترین  موفقیت سیاست خارجی آمریکا بود. از سال 1949 یک دموکراسی با ثبات و شکوفا تحت حمایت آمریکا بوجود آمد. بعد از دو جنگ جهانی، ما آلمان‌ها متوجه شدیم که نمی‌توانیم سیاست‌های جهانی را تعیین کنیم. این امر تقریبا ما را به عنوان یک ملت، هم از نظر سیاسی و هم اخلاقی نابود کرد. آمریکا مسئول محافظت از ما بود و ما به آن عادت کردیم. همسو شدن با این جریان آسان بود و از دیدگاه تاریخی قابل درک بود. اما دیگر این راحتی تمام شده است.

اشپیگل: پس ترامپ درست می‌گوید که آلمان باید قدرت نظامی‌اش را تقویت کند؟

فیشر: نه تنها ترامپ بلکه هیلاری کلینتون نیز به این مسئله انتقاد کرده است. ما برای خودمان  هم که شده باید این کار را انجام دهیم. سال‌هاست. که به مسئله امنیت خودمان نپرداخته‌ایم. اگر شما از من بپرسید که آیا می‌توانیم از خودمان دفاع کنیم. جواب روشن است: نه.

فیشر درباره رایزنی اروپایی‌ها با ایران برای حفظ برجام و اینکه این مسئله چگونه ممکن است، گفت: احتمالا هرگز اتفاق نیافتد! من هم دوست دارم که این امر ممکن شود اما نمی‌توانم چگونگی آن را تصور کنم. به خاطر روابط نزدیکشان با آمریکا نمی‌توانند از شرکت‌های آلمانی محافظت کنند. خیلی‌ها سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در آمریکا دارند و به بازار آمریکا وابسته هستند.

خبرنگار اشپیگل گفت «اتحادیه اروپا قانونی را مجدد تصویب کرده است که شرکت‌هایی که به خاطر تحریم‌های آمریکا با ایران همکاری نمی‌کنند را مجازات می‌کند» و وزیرخارجه اسبق آلمان پاسخ داد: یک شرکت اتومبیل‌سازی آلمانی، به خاطر اینکه بازار آمریکا برایش بسیار مهم است با ایران همکاری نکرده و اکنون مجازات شده است. قرار است نتیجه این کار چه باشد؟ توافق با مشکلات روبه‌رو خواهد شد و من اصلا خوش‌بین نیستم.

وزیرخارجه اسبق آلمان در پایان تصریح کرد: من نمی‌خواهم خودم را به حماقت بزنم. وقتی تهدید طوفانی شدید وجود دارد، یک تحلیل‌گر باید بگوید: طوفان ما را تهدید می‌کند حتی اگر مردم او را پیشگوی بدبین بنامند. این یک لحظه تاریخی است و اروپا باید قدمی بزرگ بردارد. اگر اکنون کاری انجام دهیم، می‌توانیم از این مخمصه بگریزیم اما اگر کاری نکنیم، دیگر هیچ نقشی در جهان نخواهیم داشت.


انتهای پیام/