به گزارش پارس نیوز، 

محمدعلی طهماسبی در مورد تاریخچه کشت زعفران در کشور خاطرنشان کرد: از چند هزار سال پیش به دلیل شرایط خاص اقلیمی، ارتفاع و جدا افتادگی یک قسمت در یک قاره باعث شده که بعضی گونه‌ها به صورت انحصاری در کشور ما رشد کند؛ از آن جمله گیاه کروکوم یا همان زعفران است که از الوند نشأت گرفته که امروز در منطقه خراسان به صورت گسترده کشت می‌شود.

وی به خواص زعفران اشاره کرد و گفت: این گیاه منحصربه‌فرد است و در زمانی که گیاهان دیگر در اوج نیاز آبی قرار دارند، گیاه زعفران در خواب است و آبی مصرف نمی‌کند؛ مضاف بر اینکه خواص دارویی فراوان دارد که یکی از آن‌ها ضدافسردگی است.

معاون وزیر کشاورزی به اشتغال‌زایی بالای زعفران اشاره کرد و گفت: سالانه ۱۱۰ هزار هکتار زیر کشت زعفران می‌رود که هر سال رقمی به ۳ تا ۴ هزار هکتار به آن اضافه می‌شود و متوسط برداشت بین ۴ تا ۴۱ کیلوگرم در هکتار است.

طهماسبی قاچاق پیاز زعفران را یکی از مشکلات پیش روی این محصول عنوان کرد و گفت: با تصویب قانون حفاظت از ذخایر ژنتیکی جرائم سنگینی برای قاچاق ذخایر ژنتیکی کشور در نظر گرفته شده است و در کنار آن جهاد کشاورزی استان‌های خراسان، با مرزبانی هماهنگ کرده و حتی آموزش‌های لازم را ارائه کرده تا به سرعت پیاز زعفران را شناسایی و از قاچاق آن جلوگیری کنند.

به گفته طهماسبی هم‌اکنون برخی کشور‌ها از جمله چین پیاز زعفران را در محیط گلخانه و با تراکم بالا کشت می‌کند، اما این را هم باید گفت که نوع آب و هوا در میزان عملکرد و کیفیت زعفران بسیار مؤثر است. مثلاً در جایی که یخبندان زیاد اتفاق بیفتد پیاز زعفران از بین می‌رود یا هنگام برداشت زعفران اگر باران ببارد، کیفیت این محصول از بین می‌رود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر اغلب استان‌های کشور زعفران را کشت می‌کنند، اما برای جلوگیری از انتقال آفت و بیماری پیاز زعفران از یک استان به استان دیگر باید با مجوز سازمان حفظ نباتات انتقال داده شود تا ضدعفونی شده و بیماری و باکتری خاصی منتقل نشود.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی به ایجاد زنجیره زعفران توسط بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: برخی از شرکت‌ها امر تولید، فرآوری و صادرات را در یک زنجیره آغاز کرده‌اند که نقش به‌سزایی در ایجاد برند، کیفیت و حفظ بازار دارد.

طهماسبی در مورد ورود سازمان تعاون روستایی در خرید توافقی زعفران و اعتراض برخی صادرکنندگان نسبت به دپو شدن این محصول در سازمان تعاون روستایی و عرضه آن از طریق بورس هم گفت: عرضه زعفران در طول سال فقط در مدت زمان کوتاهی آن هم به مدت دو ماه انجام می‌شود که عرضه زیاد در این دو ماه سبب کاهش غیرواقعی قیمت می‌شود تا جایی که برخی دلالان زعفران را تا کیلویی ۶۰۰ هزار تومان زیر قیمت واقعی از کشاورزان می‌خریدند که وزارتخانه وارد عمل شد و طبق اجازه‌ای که قانون داده، خرید توافقی حمایتی را آغاز کرد.

به گفته معاون حجتی عرضه زعفران در بورس با پیگیری‌های بسیار محقق شد؛ چراکه سبب شفافیت قیمت می‌شود و کانال‌های رسیدن به کالای مطلوب ساده می‌کند.