به گزارش پارس به نقل از ایسنا، براساس تازه ترین گزارش سازمان جهانی تجارت سهم آمریکا از واردات کالای جهان در سال گذشته میلادی به ۱۲.۶ درصد رسید. واردات این کشور در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال قبل از آن سه درصد رشد نشان داد.

همچنین چین با ۱۸۱۸ میلیارد دلار و آلمان با ۱۱۶۷ میلیارد دلار رده های دوم و سوم بزرگترین واردکنندگان کالای جهان را به خود اختصاص دادند. ژاپن، بریتانیا، فرانسه، هلند، هنگ کنگ، کره جنوبی و هند نیز رده های چهارم تا دهم بزرگترین واردکنندگان جهان را بدست آوردند.

در رده بندی سازمان جهانی تجارت فقط سه کشور آمریکا، چین و آلمان دارای وارداتی با ارزش بالاتر از ۱۰۰۰ میلیارد دلار هستند. مجموع ارزش واردات کالای جهان در سال قبل به رقم ۱۸ هزار و ۵۶۵ میلیارد دلار رسید که ۸۲.۳ درصد از این رقم معادل ۱۵ هزار و ۲۷۰ میلیارد دلار مربوط به ۳۰ کشور بود.

در بین ۳۰ کشور نخست واردکننده کالا در جهان بیشترین افت واردات در سال قبل مربوط به ایتالیا با ۱۳ و اسپانیا با ۱۲ درصد بوده است. بیشترین رشد واردات نیز به هنگ کنگ، تایلند و اندونزی با ۸ درصد اختصاص یافت.

در بین کشورهای منطقه خاورمیانه بزرگترین واردکنندگان کالا در سال ۲۰۱۲ به ترتیب ترکیه با ۲۳۷ میلیارد دلار، امارات با ۲۲۰ میلیارد دلار و عربستان با ۱۴۴ میلیارد دلار بودند. ایران در بین ۳۰ کشور اول واردکننده کالا در جهان در سال ۲۰۱۲ قرار نداشت.