به گزارش پارس نیوز، 

بیژن زنگنه امروز - چهارشنبه- در حاشیه نشست هیات دولت، در جمع خبرنگاران، درباره فروش نفت در بازارهای جهانی با توجه به تحولات اخیر و خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: اقداماتی انجام شده است که البته نمی توان اعلام کرد، زیرا آمریکا مطلع شده و علیه آن، کارشکنی خواهد کرد.
زنگنه یادآور شد: ما فکرها و برنامه هایی برای فروش نفت داشته و تلاش می کنیم که با توجه به تجربه هایی که داریم مانع کاهش صادرات نفت بشویم.
وزیر نفت درباره همکاری با اروپایی ها نیز اظهار داشت: توافق با اروپایی ها برای ما از نظر فروش نفت، بیمه، کشتیرانی و دریافت پول اهمیت دارد.
وی خاطر نشان کرد: با وجود اینکه کمتر از یک سوم نفت ایران به اروپا صادر می شود، اما کار با اروپا به دلیل الهام گرفتن دیگران از آنها، اهمیت دارد.

** احتمال جایگزینی شرکت چینی با توتال
وزیر نفت درباره خروج توتال از فاز 11 پارس جنوبی و احتمال انصراف شرکت چینی از حضور در این طرح نیز گفت: موضوع حضور نیافتن شرکت چینی را از کجا اعلام می کنید؟ خبرگزاری ها چنین مساله ای را مطرح نکرده اند.
زنگنه با بیان این که توتال فرایند خروج را اعلام کرده است که 60 روز طول می کشد، افزود: 10 روز از زمان توتال برای اخذ مجوز از آمریکا گذشته است که البته احتمال اخذ مجوز زیاد نیست.
وی اضافه کرد: اگر توتال در توتال نماند، جایگزین آن شرکت چینی است.

**فروش نفت به هند و چین ادامه می یابد
وزیر نفت درباره تداوم خرید نفت ایران توسط چین و هند پس از خروج آمریکا از برجام، گفت: با هر 2 کشور صحبت شده که تاکنون، علایم مثبتی ارسال شده است.
زنگنه درباره نقل و انتقال پول صادرات نفت، گفت: با چین در گذشته، سازوکاری برای دریافت پول داشته ایم، اما برای بقیه مانند اروپایی ها باید بانک باشد که در این زمینه باید به نتیجه برسیم.
وزیر نفت درباره سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به اروپا برای تداوم همکاری با شرکای تجاری، گفت: سفر ظریف مقدمه ای برای مذاکرات بود که باید در جزییات همکاری ها نیز به راهکارهای عملیاتی رسید.
وی اضافه کرد: سفر کمیسیونر انرژی اروپا نیز در ادامه سفر ظریف به اروپا برای رسیدن به جزییات بود.

**روز قدس باید علیه اقدامات ظالمانه آمریکا علیه ایران اعتراض کرد
وزیر نفت درباره اهمیت روز قدس امسال نیز گفت: مراسم روز قدس هر سال اهمیت دارد، اما روز قدس امسال، باید روز گردهم آیی برای اعتراض به تصیمات یکجانبه و ظالمانه آمریکا و تصمیمات غیر معقول آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران باشد.
به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه با تکرار اتهام هایی علیه ایران، این کشور را از برجام خارج و اعلام کرد تحریم های یکجانبه تعلیق شده کشورش علیه ایران را در فرصتی 90 تا 180 روزه باز می گرداند که با موضع گیری های متعدد از سوی کشورهای مختلف بویژه اتحادیه اروپایی مواجه شد.