به گزارش پارس نیوز، 

اکنون به نظر می‌رسد عربستان سعودی و روسیه سرگرم مذاکره درباره میزان نفتی هستند که به بازار باز خواهد گشت و رقم مطرح شده در شایعات بین 800 هزار تا یک میلیون بشکه در روز یا حداقل افزایش 300 هزار بشکه در روز متغیر است.

اواخر هفته گذشته قیمت پایه نفت آمریکا و برنت در واکنش به خبر احتمال تغییر سطح تولید اوپک تا چند هفته آینده ریزش کرد.

اگرچه این خبر بخشی از ابهامات درباره این‌که آیا اوپک و روسیه تولیدشان را افزایش خواهند داد و این اتفاق چه زمانی روی می‌دهد را برطرف کرد اما این مسئله را دلیلی برای صورت دادن تغییر اساسی در دورنمای مثبت خود از قیمت نفت نمی‌بینیم.

طبق یادداشت این بانک سرمایه‌گذاری، افزایش تولید قابل پیش‌بینی بود، زیرا بازار نفت دچار محدودیت عرضه شده بود و عرضه بیشتر ضروری به شمار می‌رود. در یادداشت گلدمن ساکس آمده است دلایل متعددی وجود دارد که چرا قیمت نفت به سوی یک افت پیش نخواهد رفت. سطح ذخایر به متوسط پنج ساله بازگشته و میزان تقاضا بالا بوده و احتمالا کمتر از حد واقعی برآورد شده است. ونزوئلا به سرعت با کاهش تولید مواجه است و احتمال اختلالات دیگر در عرضه وجود دارد. در این بین، محدودیت‌های زیرساختی در منطقه پرمیان ممکن است به معنای آن باشد که نفت شیل آمریکا عملکرد مایوسانه‌ای خواهد داشت. در حقیقت بدون افزایش عرضه اوپک و روسیه از سطح فعلی، ذخایر تا سه ماهه اول سال 2019 به سطح پایین کم‌ سابقه‌ای سقوط خواهند کرد و کوتاه و مختصر، افزایش عرضه ضروری است. بعلاوه افزایش تدریجی عرضه بازار نفت را همچنان تا سه ماهه سوم در کمبود تامین نگه می‌دارد.

در گذشته افزایش تولید به صورت مرحله‌ای انجام می‌شد، بنابراین افزایش تولید ماهانه 250 هزار بشکه در روز، کمبود عرضه در سه ماهه سوم سال 2018 را به 500 هزار بشکه در روز خواهد رساند و هرگونه تاخیر در افزایش تدریجی تولید، کمبود عرضه را در سه ماهه سوم تشدید خواهد کرد و همچنان که به سوی سال 2019 حرکت می‌کنیم عرضه بیشتر برای تامین تقاضای رو به رشد ضروری خواهد بود.

بعلاوه اگرچه تصمیم اوپک و روسیه برای افزایش تولید، بشکه‌های بیشتری را روانه بازار خواهد کرد، از سوی دیگر ظرفیت شناور این گروه را کاهش داده و ذخایری که می‌تواند در زمان اختلالات احتمالی در میزان عرضه مورد استفاده قرار گیرد، کمتر می‌شود.

در مجموع گلدمن ساکس از انتشار خبر تغییر شرایط توافق اوپک و غیراوپک چندان تحت تاثیر قرار نگرفته است. این بانک همچنان انتظار دارد متوسط قیمت نفت برنت در سه ماهه سوم به ۸۲.۵۰ دلار در هر بشکه برسد و احتمال افزایش بیشتر قیمت‌های نفت تا پایان سال و در سال 2019 را پیش‌بینی می‌کند.

اگر اوپک و روسیه سطح تولید خود را تغییر ندهند کمبود عرضه ممکن است به یک میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند و به معنای میزان کمبود بالاتر در نیمه دوم سال خواهد بود.