به گزارش پارس نیوز، 

بختیار رحمانی‌پور طی سخنانی با اشاره به بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی در سال 96 که در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و حمایت از صادرات غیرنفتی به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده بود، اظهار کرد: امسال نیز همچون دو سال گذشته مقرر شده این دو طرح ادامه یابد تا صادرکنندگان کالا و خدمات به روش‌های مختلف مورد حمایت قرار گیرند.

وی توسعه صادرات را محور رونق اقتصادی دانست و گفت: با حمایت بیشتر دولت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان کالا شاهد رونق بیشتر صادرات در استان خواهیم بود.

مدیرکل گمرکات کردستان در ادامه با ارائه گزارشی از میزان فعالیت گمرکات استان کردستان طی دو ماه نخست سال جاری، عنوان کرد: در پایان اردیبهشت ماه سال جاری 373 هزار تُن کالا به ارزش 198 میلیون دلار از گمرکات استان کردستان به خارج از کشور صادر شده است که در مقایسه با صادرات 201 هزار تنی کالا به ارزش 130 میلیون دلاری مدت مشابه سال گذشته، رشد 52 درصدی ارزش دلاری و 86 درصدی وزنی را نشان می‌دهد.

وی افزود: با این میزان رشد، پیش‌بینی می‌شود ارزش صادرات گمرکات استان در پایان سال جاری به رقمی حدود یک میلیارد دلار برسد.

رحمانی پور اعلام کرد: در این میان صادرات بیش از 85 درصد کالاهای صادراتی استان از گمرک باشماق انجام می گیرد و طی این مدت این گمرک مرزی رتبه 11 وزنی و 15 ارزشی صادرات را در بین 105 گمرک کشور کسب کرده است.

وی گفت: بیشترین صادرات انجام شده از گمرکات استان کردستان طی دو ماهه اخیر صادرات محصولات کشاورزی بوده که 70 درصد وزن و 55 درصد ارزش کل صادرات استان را تشکیل می‌دهد.

مدیرکل گمرکات کردستان بیان کرد: مهمترین اقلام صادراتی از استان شامل سبزی و نباتات، میوه های خوراکی، دام زنده (گوساله نر پرواری)، مصنوعات پلاستیک و مصالح ساختمانی بوده است.

وی اظهار کرد: واردات از گمرکات استان طی این مدت روند کاهشی داشته و با واردات سه تن به ارزش هفت میلیون ریال به نسبت واردات 10 تن به ارزش 12 میلیون دلاری مدت مشابه سال 96 شاهد کاهش 75 درصدی وزنی و 40 درصدی ارزش دلاری واردات به کشور از گمرکات استان بوده‌ایم.

رحمانی پور، مهمترین اقلام وارداتی به استان را ماشین آلات مکانیکی، ضایعات پلاستیک و محصولات شیمیایی عنوان کرد و گفت: مهمترین کشورهای هدف صادرات از استان به نسبت ارزش دلاری به ترتیب عراق، افغانستان، پاکستان، رومانی و ارمنستان و مهمترین کشورهای هدف واردات به استان سوئیس، ایتالیا، عراق و آلمان بوده است.

وی در ادامه در خصوص رویه ترانزیت، میزان ترانزیت کالا از مرز باشماق دومین مرز ترانزیتی کشور طی دو ماهه اخیر را 308 هزار تن کالا به ارزش بیش از 715 میلیون دلار عنوان کرد که نسبت به سال گذشه از نظر وزنی 35 درصد و از نظر دلاری پنج درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرکات کردستان عنوان کرد: مجاورت مریوان با کشور عراق و وجود مرز رسمی باشماق در این منطقه، دسترسی مستقیم به کالاهای موردنیاز را برای مسافران به کشور را از طریق این مرز فراهم کرده است و پایانه مرزی باشماق از نظر تردد و ورود و خروج مسافر و کالا نقش ارزنده‌ای را در ایجاد روابط و تعامل دوستانه میان ایران و اقلیم عراق ایفا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این مرز مشترک علاوه بر رونق اقتصادی و تجاری نقش بسزایی در رونق گردشگری این شهرستان شده است، خاطرنشان کرد: طی دو ماهه سال جاری از تنها مرز مسافری استان 48 هزار و 227 مسافر ورودی و 49 هزار و 97 مسافر خروجی تردد کرده‌اند.

رحمانی پور در پایان با اشاره به انجام تشریفات گمرکی بسته‌ها و هدیه و سوغات ورودی و خروجی از گمرک امانات پستی استان به صورت روزانه گفت: طی این مدت 230 بسته هدیه و سوغات خروجی از گمرک امانات پستی استان کردستان به وزن 1429 کیلوگرم انجام شده و بسته‌های خروجی بیشتر شامل مواد غذایی شامل تنقلات، خشکبار و سبزی خشک بوده است.