به گزارش پارس نیوز، 

«مجتبی تفقدی» افزود: با این اقدام سن متوسط واگن‌های مسافری کشور حدود 10 سال کاهش یافت و طبق برنامه ریزی های انجام شده تا پایان تیرماه امسال نیز حداکثر 397 دستگاه واگن مسافری از رده خارج می‌شوند.
معاون راه آهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار است در پایان سال جاری متوسط سن واگن‌های مسافری در گردش کشور به حدود 20 سال و 6 ماه برسد.
وی اظهار داشت: در یک برنامه عملیاتی در مجموع 134 دستگاه لکوموتیو، 2800 دستگاه واگن باری، 54 دستگاه واگن مسافری بین‌ شهری و 46 دستگاه ریل‌باس در سال 97 به ناوگان ریلی کشور اضافه می شود.
به گفته این مقام مسئول در شرکت راه آهن، با توجه به ظرفیت جابجایی 82 میلیون تن بار، 15 میلیون نفر مسافر بین‌ شهری و حمل 7 میلیون نفر مسافر توسط قطارهای حومه ای، مهمترین اولویت شرکت راه آهن افزایش و تسهیل جابجایی بار و مسافر در این بخش است.
تفقدی با اشاره به نقش برجام در رفع عقب‌ ماندگی‌های حمل ‌و نقل ریلی کشور به ‌ویژه در زمینه ناوگان تصریح کرد: دوران پسابرجام این فرصت را برای بخش حمل‌ونقل ریلی کشور ایجاد کرد تا برای خرید 544 دستگاه انواع لکوموتیو برقی و باری، 500 دستگاه واگن مسافری با سرعت 200 کیلومتر، 450 دستگاه ریل باس حومه‌ای، 20 رام (8 واگنه) قطار سریع‌السیر برای بهره‌برداری در خط سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان و 6 هزار دستگاه واگن لبه ‌بلند 4 محوره مذاکره شود و تفاهم‌نامه ها و قراردادهای آن به امضا برسد.
معاون ناوگان شرکت راه‌آهن اظهار داشت: هدف بلندمدت شرکت راه‌‌آهن در بخش ناوگان، کاهش متوسط عمر انواع ناوگان ریلی کشور تا 15 سال است.
به گزارش ایرنا، دولت تدبیر و امید در نظر دارد تا پایان برنامه ششم توسعه 30 درصد بار و 20 درصد مسافر کشور با شبکه حمل ونقل ریلی کشور جابجا شود.
اقتصام**1108*2025