به گزارش پارس نیوز، 

به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری ایران، در جریان اجلاس همکاری مشترک اقتصادی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان، پروتکل همکاری میان وزیر راه آهن ترکمنستان و مدیرعامل راه آهن ایران تنظیم و به امضا رسید.

براساس این گزارش،پروتکل یادشده بر چند زمینه کلیدی همکاری تکیه داشت که یقینا زمینه های لازم را برای توسعه روابط ریلی و افزایش حمل و نقل ریلی بار میان دو کشور بیش از پیش فراهم می‌سازد.

از آنجایی که تداوم اعزام قطارهای کانتینری از کشور چین به تهران با عبور از قزاقستان و ترکمنستان که از دو سال پیش آغاز شده است بی شک مورد استقبال و تاکید هر دو طرف بود و در همین راستا ایران برای تامین بار برگشتی کانتینرهای اعزامی از چین به ایران در مسیر چین ، قزاقستان ، ترکمنستان و ایران آمادگی خود را اعلام کرد.

همچنین توسعه مسیر ریلی بین‌المللی قزاقستان، ترکمنستان و ایران و ضرورت جذب بارهای بیشتر در مسیر ترکمنستان و ایران از جمله توافقات در خورد توجه در این پروتکل است که طرفین به توافقات مثبتی در این زمینه ها دست یافتند.

براساس طبق توافقات حاصله، برای تسریع گردش واگن میان دو راه آهن و تخلیه و بارگیری به موقع واگنها و عودت به موقع واگنهای خالی و بارگیری شده به طرف ترکمنی، گام های عملی برداشته خواهد شد و متفقا هماهنگیهای مستقیم در مورد مسائل بارگیری به موقع واگنها، و همچنین حمل و نقل واگن ها میان مسئولین دو راه آهن صورت خواهد گرفت. همچنین با توجه به افزایش درخواستها برای ارسال محصولات صادراتی از ایران به مقصد کشورهای مشترک المنافع CIS ،طرف ترکمنی برای افزایش گردش بار میان دو کشور از طریق ایستگاه سرخس، کاهش تعرفه های حمل و تامین تعداد لازم واگنهای خالی بصورت امداد به مسیر ایران تلاش خواهد کرد.

این گزارش حاکی است،ایران و ترکمنستان بر این نکته توافق کردند که شرایط تعرفه‌ای مناسب را برقرار کرده و ظرف یک ماه آتی نشستهای چندجانبه ای با ترکمنستان و قزاقستان و همچنین با ترکمنستان و ازبکستان برای توسعه حمل و نقل ریلی و تعیین تعرفه های مشترک برگزار شود.

بنابر این پروتکل برای حمل محمولات توسط راه آهن های دو کشور با ایجاد شرایط مساعد هر دو راه آهن بطور مشترک از توان ترمینالی ایستگاه اترک استفاده کرده و با سیر واگن های ایرانی تا ایستگاه اترک عملیات انتقال محمولات در ایستگاه اترک انجام خواهد گرفت و این موضوع تا زمان احدث امکانات تعویض بوژی در اینچه برون ادامه می یابد. طبق توافقات حاصل شده قبلی، طرفین عملیات تعویض بوژی در ایستگاه اینچه برون را طبق روال جاری در ایستگاه سرخس با رعایت اصل 50-50 انجام خواهند شد.

اتصال خطوط عریض و نرمال در مرز ایران، ترکمنستان خط آهن بین المللی قزاقستان ترکمنستان ایران، از جمله موارد کلیدی دیگر بود و وزارت راه آهن ترکمنستان کارهای لازم برای اتصال خط عریض به شبکه ریلی ایران انجام خواهد داد. و در پایان این توافقات طرف ترکمنی قول مساعد داده که در جریان اجلاس قریب الوقوع شورای شورای حمل و نقل ریلی کشورهای CIS موضوع سیر واگنهای باری ایران به شبکه ریلی کشورهای CIS را مورد حمایت قرار دهد.

انتهای پیام/