به گزارش پارس نیوز، 

شهرستان زرندیه دارای هفت هزار هکتار باغات پسته با سن بالای 10 سال است که حدود 150 هکتار آن ویژه تولید محصول ارگانیک (بدون استفاده از سم و کوهای شیمیایی) است و پسته برداشتی از این باغات مشتریان بسیاری دارد.
احمد آقایی، اکبری، کله قوچی و فندقی از جمله ارقام مرغوب پسته تولیدی در زرندیه است که نیمی از این تولید صادراتی است اما به علت ضعف در زیرساخت های صادراتی و بسته بندی با برندهای دیگر به بازارهای جهانی صادر می شود.
پسته زرندیه از ارقام باکیفیتی است که صادرات آن می تواند ارزش افزوده بالا ایجاد کند و برای دستیابی به این هدف و تثبیت برند 'پسته زرندیه'، تاسیس پایانه ویژه صادراتی این محصول در دستور کار قرار گرفته که روند اجرایی آن کند است.
زرندیه از قطب های تولید پسته کشوراست که سالانه تا سقف 10 هزار تن پسته مرغوب تولید می کند و در 15 سال اخیر به عنوان یک ظرفیت ناب نگاه مسئولان را به خود جلب کرده و می طلبد با توجه به نزدیکی این منطقه به فرودگاه امام خمینی (ره) و پیام در کرج، با تسریع در ایجاد پایانه صادراتی بستر مطلوب ساماندهی،‌ بسته بندی و صادرات محصول فراهم شود.
‌مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه در این خصوص گفت: عملیات اجرایی پایانه صادراتی پسته زرندیه در سال 85 با هدف فرآوری بهینه و صادرات این محصول به استان های مرکزی، قم، قزوین، تهران و سمنان در دستور کار قرار گرفت اما، روند تکمیل آن با موانع و مشکلاتی همراه است که موجب شده فعالیت های اجرایی این طرح راکد بماند.
احمد قره بیگلو اظهار کرد: طرح اولیه بزرگترین پایانه صادراتی پسته کشور در زمینی به مساحت 80 هکتار پیش بینی شد و در مرحله نخست در سطح 40 هکتار و با سرمایه گذاری بخش خصوصی ( تعاونی هامون سبز) عملیات اجرایی کلید خورد.
مدیرجهاد کشاورزی زرندیه افزود: واگذاری اراضی در مرحله نخست به مساحت 14هکتار انجام شد و عملیات خاکبرداری و تسطیح، حفر چاه و تامین آب، تامین برق و ساخت سالنی به مساحت هزار متر مربع متر مربع تاکنون انجام شده است.
قره بیگلو اظهار کرد: تعلل در تامین اعتبارات اجرای طرح پایانه صادراتی پسته زرندیه را تا سال 96 به تعویق انداخت و از سال گذشته مرحله دوم این طرح به مساحت 26 هکتار (با احتساب 14 هکتار مرحله نخست در مجموع 40 هکتار) مطرح شد و تاکنون عملیات دیوار کشی آن انجام شده است.
مدیر جهاد کشاورزی زرندیه اضافه کرد: راه اندازی طرح پایانه پسته ظرفیتی است که می تواند ساماندهی تولیدات استان های پسته خیز نواحی مرکزی ایران را جوابگو باشد و با استفاده از جدیدترین فناوری روز مطابق با استاندارد بسته بندی و ارسال این محصول را با کیفیت بالا به کشورهای هدف تضمین کند.
سرمایه گذار و بهره بردار طرح پایانه صادراتی پسته زرندیه نیز گفت: این طرح در مراحل اجرایی مشکلات متعددی دارد و برای مثال پرونده ای که این طرح در اداره مالیات و دارایی دارد بزرگترین مانع در ساخت و بهره برداری نهایی از این مرکز صادراتی است.
محمود بارانی افزود: با توجه به مزیت های فراوان این پایانه صادراتی و نقشی که در توسعه صادرات و ارزآوری برای کشور دارد،‌ انتظار است مسئولان حمایت لازم را از آن داشته باشند و بکوشتند که مسیر هموارتری برای اجرای آن به ویژه در بخش مالیاتی ایجاد شود.
وی اظهار کرد: با راه اندازی این پایانه، کارگاه های ویژه صنایع تبدیلی و فرآوری و نیز بسته بندی محصول ایجاد می شود،‌ ضمن اینکه گمرک، سردخانه، آزمایشگاه های تخصصی، کلکسیون باغی و بانک عامل نیز در این مرکز مستقر خواهند شد.
بارانی بیان کرد:‌ در صورتی که پایانه صادراتی پسته زرندیه به بهره برداری برسد،‌ زمینه اشتغال 2 هزار نفر به صورت مستقیم فراهم می شود.
رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی پسته هامون سبز ادامه داد: با مساعدت و توجه خاصی که مسئولان شهرستان،‌ استان و کشور برای تکمیل این طرح دارند امید می رود که بزرگترین پایانه صادراتی پسته کشور قبل از فصل برداشت این محصول و حداکثر تا پایان آبان امسال آغاز به کار کند.
بارانی ادامه داد: اداره امور مالیاتی برای زمین های این طرح در مرحله ارزشیابی و قیمت گذاری، مالیات تعیین کرده در حالی که این اراضی تحت تملک دولت و در اجاره شرکت تعاونی است.
وی گفت: پسته محصول استراتژیک با هویت ایرانی و با قدمت هفت هزار ساله است‌ از این رو توجه ویژه و سرمایه گذاری در این محصول را می توان به عنوان مهمترین منبع ارزآوری برای کشور از یک محصول غیرنفتی دانست که مشمول تحریم ها هم نمی شود.
بارانی اضافه کرد: پسته تولید شده در شهرستان زرندیه به کشورهای اروپایی مانند روسیه، آلمان، فرانسه، سوئیس، هلند، انگلستان و نیز کشورهای آسیایی چین، هندوستان و حتی کشورهای خارومیانه صادر می شود و ایجاد پایانه صادراتی در این شهرستان نقش مهمی در افزایش صادرات این محصول و درآمدزایی ارزی برای کشور دارد.
رئیس اداره مالیاتی شهرستان زرندیه در این خصوص گفت: شرکت متولی این طرح مقررات قانونی را رعایت نکرده و مستندات حقوقی لازم را هم در اختیار ندارد.
محمد حسین زاده افزود: پرونده مالیاتی پایانه صادراتی پسته زرندیه در شورای مالیاتی کشور مطرح شده و دارایی های این شرکت نیز مورد تجدید ارزیابی قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: تصمیم نهایی در مورد این پرونده بر عهده شورای مالیاتی کشور است.
یکی از باغداران پسته شهرستان زرندیه نیز
گفت: منطقه زرندیه پسته خیز است و با توجه به نزدیکی به پایتخت و فرودگاه های امام خمینی (ره) و پیام کرج ، راه اندازی پایانه صادراتی پسته در این خطه امیدواری زیادی برای پسته کاران ایجاد کرد.
سعید کشاورزی افزود: نبود پایانه صادراتی حلقه مفقوده در کشت و تجارت پسته در این منطقه است و نبود این زیرساخت مهم باعث شده که پسته کاران محصول را پس از بسته بندی به استان کرمان بفرستند و این فرآیند طولانی باعث تحمیل هزینه های مازاد برای باغدار و صادرکننده است و محصول زرندیه با نام کرمان در بازارهای جهانی راه می یابد.
کشاورزی اظهار کرد: راه اندازی پایانه صادراتی پسته زرندیه، علاوه بر اینکه زمینه اشتغال و رونق اقتصادی منطقه را فراهم می کند عاملی برای قطع دست واسطه ها و دلالان سودجو است.
یکی دیگر از پسته کاران زرندیه‌ گفت: با راه اندازی پایانه صادراتی پسته، محصول ارسالی به کشور های خارجی با برند استان مرکزی و شهرستان زرندیه برجسته سازی می شود و این به معنای گام گذاشتن در مسیر حرفه ای تجارت است.
رضا بارانی افزود: نبود پایانه صادراتی پسته در شهرستان زرندیه موجب می شود که پسته مرغوب این منطقه با مناطق دیگر مخلوط شده و نزد افکار عمومی و مصرف کنندگان کیفیتی نامناسب از محصول تولیدی زرندیه را ترسیم کند در حالی که پسته زرندیه از نظر کیفیت مثال زدنی است.
وی اظهار کرد: با راه اندازی پایانه صادراتی پسته، کشاورزان و باغداران منطقه زرندیه و سایر استان های همجوار که در تولید این محصول نقش دارند می توانند از راهنمایی و آموزش های ترویجی به طور مستقیم و موثر بهره مند شوند،‌ ضمن اینکه دسترسی آنان به اقلام مورد نیاز از قبیل ادوات باغبانی،‌ کود و سموم ویژه باغات نیز بهتر خواهد شد.
این باغدار اهل زرندیه اضافه کرد: با توجه به بحران کم آبی در کشور، کشت پسته در شهرستان زرندیه که اقلیم و طبیعتی سازگار با رشد و ثمردهی این محصول دارد از نظر اقتصادی و مقابله با بحران آب و ایجاد اشتغال باید مدنظر قرار گیرد.
به گفته کارشناسان حوزه باغبانی استان مرکزی‌ هر هکتار باغ پسته توان ایجاد اشتغال برای 2 نفر را دارد.
مسئولان کشاورزی شهرستان زرندیه معتقدند که در زمان برداشت محصول پسته که از نیمه شهریور تا پایان آبان ادامه دارد‌ حدود پنج هزار نفر در باغات پسته دشت سلطان احمدلو زرندیه که کانون تولید پسته این شهرستان است به فعالیت مشغول می شوند.
زرندیه به مرکزیت شهر مامونیه با جمعیت 64 هزار نفر دارای 2 بخش مرکزی و خرقان و پنج شهر مامونیه، پرندک، زاویه، خشکرود و رازقان است.
این شهرستان از قطب صنعتی و کشاورزی استان مرکزی محسوب می شود.
گزارش از: حمید فرقانی
4896/6539/6013/