به گزارش پارس نیوز، 

حسین فاتحی اظهار کرد:حدود بیست سال پیش، میزان تجارت گیاهان دارویی در جهان،60 میلیارد دلار برآورد می‌شد و آن چنانکه گزارش‌های مجلات تخصصی نشان می‌دهد در حال حاضر تجارت مذکور با افزایش بیش از 40 میلیارد دلاری، از مرز 100 میلیارد دلار نیز گذشته است و پژوهش‌ها و تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد در 30 سال آینده این میزان از مرز 500 میلیارد دلار عبور خواهد کرد.

وی افزود: اگرچه میزان عدد و رقم منعکس شده درخصوص تجارت و صادرات گیاهان دارویی در ایران(450 تا 600 میلیون دلار) نسبتا درشت و قابل توجه به نظر می‌رسد اما با در نظر گرفتن حجم انبوه تجارت جهانی گیاهان دارویی و ظرفیت‌های کثیر این مرز و بوم در حوزه‌اشاره شده، عدد و رقم موجود نه تنها رضایت‌بخش نیست بلکه بسیار ضعیف و ناچیز نیز به نظر می‌رسد.

فاتحی بیان کرد: میل به استفاده از گیاهان دارویی در کل دنیا رو به افزایش می‌باشد و با چنین روندی انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی صحیح و هوشمندانه در راستای تسخیر بازارهای هدف، از هم اکنون اقدامات لازم عملیاتی شود.

این فعال در حوزه گیاهان دارویی گفت: یکی از ضروریات حصول توفیق در این عرصه (توسعه صادراتِ گیاهان دارویی) به افزایش سطح تولید و کاهش هزینه‌های تمام شده معطوف می‌شود و البته به موازات آن باید در جهت تولید محصولات سالم و عاری بودن از سموم و کودهای شیمیایی تدابیر موثر اتخاذ شود در غیر این صورت از حیث کیفی محصولات داخلی با مشکلاتی مواجه خواهد شد و همین موضوع جذابیت گیاهان دارویی در ایران را کم خواهد کرد.

وی افزود: بنابر گزارش‌های رسمی کشور، ایران پس از چین، هند، آمریکا، ژاپن، آلمان، برزیل،کره جنوبی، انگلستان، فرانسه و ایتالیا در حوزه تحقیقاتی و پژوهشی در رتبه یازدهم جهان قرار دارد اما از منظر تولیدی و صادراتی در بین کشورهای صاحب نام جهان جایگاه چندانی نداریم و این نشان می‌دهد در عرصه بهره‌برداری اقتصادی از این ظرفیت، موفق عمل نکرده‌ایم که این امر خوشایندی به نظر نمی‌رسد.گفتنی است چندی پیش فریبرز غیبی، مجری طرح توسعه گیاهان دارویی در گفت‌وگویی با رسانه‌ها تصریح کرد: میانگین درآمد سالانه حاصل از صادرات گیاهان دارویی بطور خام 450 میلیون دلار برآورد می‌شود.

یافته‌های وزارت جهاد کشاورزی نیز نشان می‌دهد قریب به 422 هزار گونه گیاه دارویی، در سراسر دنیا شناسایی و کشف شده‌اند که حجم تجارت جهانی آن حدود 100 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

با توجه به وسعت عرصه منابع طبیعی ایران که در مجموع 134 میلیون هکتار اعم از جنگل، مرتع و بیابان برآورد می‌شود و بیش از 14 درصد آن جنگل،85 میلیون هکتار مرتع و 32 میلیون هکتار بیابان است، میزان تجارت گیاهان دارویی و سهمی که ایران به خود اختصاص داده بسیار پایین و ناچیز به نظر می‌رسد.

 


انتهای پیام/