به گزارش پارس نیوز، 

شرکتهای اروپایی که با ایران همکاری می‌کنند، پس از اینکه دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای بین المللی با ایران خارج شد و اعلام کرد تحریمها علیه تهران را بازمی‌گرداند، با تحریمهای آمریکا مواجه هستند.

سایر کشورهای امضاکننده توافق هسته ای شامل فرانسه، انگلیس، آلمان، روسیه و چین اعلام کرده اند که از این توافق حمایت می‌کنند. برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه این ایده را مطرح کرده که اتحادیه اروپا می‌تواند ضرر شرکتهایی که ممکن است با تحریمهای آمریکا روبرو شوند را جبران کند.

غول انرژی فرانسوی توتال هفته گذشته اعلام کرد در صورت عدم دریافت معافیت از تحریمهای آمریکا، ناچار خواهد شد از پروژه توسعه میدان گازی پارس جنوبی خارج شود.

یوهان پلینینگر، رییس فعالیتهای بالادستی OMV در نشست سالانه سهامداران این گروه در وین گفت: OMV تحولات سیاسی در آمریکا و اتحادیه اروپا را به دقت دنبال می‌کند. پروژه این گروه در ایران هنوز متوقف نشده و ادامه دارد با این حال هیچ سرمایه گذاری هنوز در ایران انجام نشده است.

این گروه اتریشی که عمده سودش را در اروپا بدست می‌آورد، فعالیتش را در سال 2002 در ایران به عنوان اپراتور بلوک اکتشافی مهر در غرب کشور آغاز کرد. سپس فعالیتهای خود را در سال 2006 به دلیل تحریمهای هسته ای متوقف کرد اما بدنبال امضای برجام و رفع تحریمها، در مه سال 2016 تفاهم نامه ای را با شرکت ملی نفت ایران برای پروژه های واقع در منطقه زاگرس و میدان فارس در جنوب امضا کرد.

شرکت OMV و گازپروم نفت روسیه در ژوئن سال 2017 تفاهم نامه ای را برای کار در بخش نفت ایران آغاز کردند.

پلینینگر در نشست سال گذشته سهامداران OMV گفته بود شرکت ملی نفت ایران 48 میلیون دلار به OMV بدهی دارد. این شرکت در آوریل نفت ایران را خریداری کرده بود.

گروه OMV شرکت نفت دولتی سابق اتریش است و دولت همچنان ۳۱.۵ درصد در آن سهم دارد. دومین سرمایه گذار بزرگ آن، گروه صنعتی "مبادله اینوستمنت" ابوظبی با ۲۴.۹ درصد سهم است.