پس از کش و قوس‌های فراوان، ترامپ رئیس جمهور آمریکا در روز هشتم می اعلام کرد که از توافقنامه هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی خارج می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، پس از کش‌وقوس‌های فراوان، ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در روز هشتم می اعلام کرد که از توافقنامه هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی خارج می‌شود.

پس از خروج آمریکا از برجام مسئولین ارشد کشور سخن از راستی آزمایی طرف اروپایی برای ادامه برجام سخن گفتند و در همین راستا مذاکراتی نیز بین طرف ایرانی و اروپایی برگزار شد ک تاکنون نتایج ملموسی نداشته است.

در این گزارش بر آن شدیم تا نظر مردم یزد در خصوص خروج آمریکا از برجام و ادامه اجرا یا توقف اجرای آن بدون حضور آمریکا را جویا شویم.

علی ناظمی در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد، در خصوص لغو برجام و بازگشت تحریم‌ها، گفت: به نظر بنده از هم پاشیدن فوری برجام با خروج آمریکا از این توافق، هیچ تأثیری در وضعیت اقتصادی کشور نخواهد داشت؛ چراکه در ابتدا مشخص بود که با برجام چیزی عاید مردم نخواهد شد.

وی افزود: همواره برای مردم ثابت‌شده است که خروج از برجام در زندگی اقتصادی و اجتماعی مردم کشورمان تأثیری ندارد؛ همچنین در ابتدا مسئولان قول داده بودند که برجام مشکلی برای اقتصاد کشور به وجود نمی‌آورد؛ لذا در حال حاضر این قول‌ها نباید در حد حرف بماند و می‌طلبد تا ظهور و بروز آن در عمل دیده شود.

این شهروند یزدی تأکید کرد: امروزه مسئولین سخن از ادامه برجام با طرف اروپایی می‌دهند که این موضوع تکرار اشتباه گذشته است؛ چراکه اروپایی‌ها همواره دنباله‌رو سیاست‌های آمریکا بوده‌اند و در این راه از هیچ تلاشی علیه جمهوری اسلامی ایران فروگذار نکرده‌اند.

حسین جعفری نیز در این خصوص اظهار داشت: لغو توافق و یا خروج آمریکا از آن موجب تقویت برخی از شایعه‌های گرانی شده است؛ چراکه در این شرایط برخی سودجویان از فرصت استفاده کرده و محصولات داخلی را گران کرده‌اند؛ درصورتی‌که هیچ ربطی به برجام و توافق هسته‌ای ندارد.

 

وی افزود: برجام تأثیر چندانی برای وضعیت اقتصادی کشور نداشته و نخواهد داشت؛ لذا با بر هم خوردن برجام چیزی در کشورمان تغییر نخواهد کرد؛ به نظر بنده به قول امام خمینی (ره) ما در برابر تحریم‌های آمریکا روزه دائمی می‌گیریم؛ اما دست از دفاع برنمی‌داریم.

جعفری تصریح کرد: امروزه برای همه مردم و مسئولین روشن‌شده است که برجام دیگر عایدی برای کشور ندارد؛ اما برخی مسئولین برای مقاصد و اهداف سیاسی خود از گفتن واقعیت سر باز می‌زنند و سعی دارند با سخن گفتن از ادامه برجام با حضور اروپایی‌ها برای خود زمان بخرند.

سید مهدی دهقان اشکذری بابیان اینکه برجام در ابتدا اقدامی مؤثر به نظر می‌رسید، گفت: در حال حاضر برای مردم روشن‌شده است که تاکنون برجام هیچ تأثیری درروند اقتصادی جامعه نداشته است؛ لذا اگر برجام همان‌گونه که در ابتدا مطرح‌شده بود، ادامه می‌یافت، مردم تأثیر مثبت آن بر معیشت خود را می‌دیدند؛ اما در حال حاضر برجام هیچ تأثیری در زندگی مردم نداشته است.

زینب رحیمی با تأکید بر اینکه حضور آمریکا در برجام هیچ منفعتی برای ما نداشته است، خاطرنشان کرد: برجام در ابتدا هم موضوعی نبود که باعث خوشحالی شود که امروز خروج از آن ما را ناراحت کند.

وی افزود: ملت هوشیار و با بصیرت جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر دریافته‌اند که حضور ترامپ در برجام هیچ منفعتی برای ما نداشته است و اینکه از برجام خارج‌شده است نیز هیچ‌گونه ضرری به ما نخواهد رسید.

رحیمی اظهار داشت: مردم ما در طول 40 سال گذشته با انواع حیل و توطئه‌های دشمنان خو گرفته‌اند و این توطئه‌ها نیز تأثیری در اراده آن‌ها نخواهد داشت؛ اما آنچه اهمیت دارد آن است که برخی که در داخل هنوز دل درگرو آمریکا دارند باید بدانند که مردم با آن‌ها در یک جبهه نیستند.

احمد باقری نیز با اشاره به تأثیر برجام بر زندگی مردم، گفت: در حال حاضر قیمت اقلام اساسی موردنیاز مردم گران شده است و عرصه را برای کسانی چون ما، تنگ کرده است. برجام قرار بود زندگی را برای مردم آسان کند؛ اما چیزی که ما در طول این مدت دیدیم که هرروز شرایط بدتر شد و برجامی که قرار بود مشکل آب خوردن مردم را نیز حل کند راه به‌جایی نبرد.

این شهروند یزدی تأکید کرد: مردم ما همیشه در معرض شدیدترین تحریم‌ها بوده‌اند و به زندگی خود ادامه داده‌اند؛ اما در این میان عده‌ای آمدند و شعار دادند که برجام می‌توان شرایط را بهتر کرد که این موضوع در عمل محقق نشده است و مردم روزبه‌روز تحمل شرایط برایشان سخت‌تر شده است.

مریم تقدسی نیز بابیان اینکه برجام هیچ تأثیر ملموسی بر روند اقتصادی مردمم نداشته است، افزود: قبل از خروج از برجام تاکنون قیمت کالاها و محصولات و همچنین افزایش قدرت خرید مردم تغییری نکرده بود؛ بلکه تورم هنوز پابرجا بوده و قیمت‌ها همچنان بالا می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: هدف آمریکا از خروج از برجام چیزی جر ناامید کردن مردم از نظام اسلامی نیست؛ چراکه دشمن درصدد این است تا با ایجاد جنگ روانی ملت ما را از آرمان‌های انقلاب اسلامی دور سازد.

تقدسی عنوان کرد: باگذشت چندین سال از توافق برجام بسیاری از کسانی که در این راستا خوش‌بین بودند، در حال حاضر از اوضاع مأیوس و سرخورده شده‌اند و به جمع منتقدان برجام و احتمالاً مخالفان دولت نیز پیوسته‌اند.

مهدی فخرآبادی بابیان اینکه برجام چه تأثیر مثبتی بر اقتصاد داشته است که خروج از برجام تأثیر منفی داشته باشد، تصریح کرد: خروج آمریکایی‌ها از برجام و حتی لغو آن با توجه به اینکه در حوزه پولی و بانکی کشور گشایش خاصی صورت نگرفته است، تأثیر چندانی بر روی اقتصاد کشور ندارد.

وی افزود: در حال حاضر برای همگان ثابت‌شده است که توافق برجام که از طرف دولت برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور مطرح‌شده بود،‌ نتوانسته است جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد و در عمل قبل از خروج آمریکا از برجام، این توافق در عمل نابودشده بود.

رضا محسنی با تأکید بر اینکه آمریکا هیچ‌گاه به تعهدات خویش پایبند نبوده و نخواهد بود، تصریح کرد: توافق هسته‌ای ایران تاکنون شرایط زندگی مردم را بهبود نبخشیده است و همچنان این روند ادامه دارد؛ لذا دلیلی برای ناراحتی ما از خروج آمریکا از برجام وجود ندارد؛ علیرغم ادعاهای رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه ما وارد عرصه جدیدی شدیم و چه بخواهیم و چه نخواهیم دنیا و زندگی پسابرجام با زندگی قبل از برجام کاملاً متفاوت است؛ اما در حال حاضر این ادعا عملی نشده است.

این شهروند یزدی تصریح کرد: اکنون عزت کشور با اقدام مسئولین در حراست از منافع ایران گره‌خورده است و در خصوص برجام باید تمام منافع کشور لحاظ شود؛ چراکه ادامه برجام درصورتی‌که طرف‌های مقابل به تعهدات خود بی‌توجه‌اند، بی‌احترامی به عزت ایرانی است.

انتهای پیام/