به گزارش پارس نیوز، 

 محمود حجتی در جلسه علنی امروز مجلس سه شنبه در پاسخ به سوال شهروز برزگر نماینده سلماس درباره نوسانات قیمت گوشت، عدم صادرات سیب، کاهش تعرفه های واردات و نبود ساز و کار برای عدم جبران خسارات کشاورزان و دامداران برای رخدادهای طبیعی گفت: در مواقعی مانند عید نوروز که در بازار تقاضا بیش از عرضه می شود با مدیریت بازار سعی در ساماندهی کرده ایم، البته در برخی مواقع ناچار هستیم که در بازار دخالت کنیم و از ذخایر موجود که همیشه داشته ایم برای کنترل بازار استفاده کنیم.
وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: این روزها متاسفانه قیمت مرغ کمتر از قیمت تمام شده در بازار است و تولیدکنندگان ما در حال حاضر با این قیمت ها آسیب می بینند از این رو با هدف حمایت از تولید داخل مجبور به حضور در بازار هستیم.
حجتی ادامه داد: دخالت دولت در بازار با هدف حمایت از مصرف کننده و همچنین تولیدکننده است، قیمت ها در جمع متعادل بوده اما با توجه به افزایش نرخ نهاده ها که نه به خاطر نرخ ارز بلکه به علت افزایش قیمت ها در بازار جهانی بوده برخی تغییرات در قیمت ها صورت گرفته است.
حجتی افزود: تمام تلاش ما برای واردات محصولات واسطه ای لحاظ تعرفه پایین است، اگر تعرفه این نوع محصولات بالا باشد قیمت تمام شده اقلام و کالاها را افزایش می دهیم.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: تولید گوشت قرمز دام سبک در حال انجام است تا به این ترتیب بازار به نفع تولید کننده و مصرف کننده ادامه راه بدهد، در این دوره گذار هم جهت کنترل قیمت و جلوگیری از افزایش آن تسهیلاتی جهت واردات گوشت گرم دام سبک ارائه شده است.
وی گفت: البته عمدتا دامداری های سبک ما به سمت بسته و نیمه بسته می رود، و آمارها نشان از کاهش تولید و عرضه دام سبک در کشتارگاه ها می دهد.
حجتی اظهار داشت: در خصوص بحث صادرات خط اعتباری 600 میلیارد تومان در بانک کشاورزی تعریف کردیم تا در اختیار صادرکنندگان قرار گیرد.
وی گفت: هر کسی که سیب یا مرکبات صادر کند می‌تواند با تعرفه ترجیحی 5 درصد موز وارد کند در غیر اینصورت با تعرفه های بالاتر از جمله 20 درصد مجاز به واردات هستند.
حجتی افزود: در سال گذشته ما حدود 610 هزار تن صادرات سیب درختی داشتیم در حالی که رکوردهایی که در طی سنوات گذشته داشته ایم در حدود 300 هزار تن بوده است، وضعیت به گونه ای است که در ارتباط با این محصول کمترین حد و میزان را ما در سردخانه ها داریم و شاید کمتر از 20 هزار تن به ویژه در استان های ارومیه در سردخانه داریم البته این موضوع در مورد مرکبات نیز اعمال شده است.
وی ادامه داد: تجار ما در بازاریابی هنوز ضعیف هستند، ما تلاش داریم در جریان کار با اوراسیا و همچنین مبادله موافقتنامه ای که نهایی شده صادرات بیشتری را در مرکبات داشته باشیم که می توانیم بخشی از تسهیلات صادراتی را در اختیار تجار قرار دهیم.
وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: همین میزان سیب به پاکستان و هندوستان ارسال شده است، دو کشور مذکور به راحتی پذیرای محصولات ما نبودند اما ما با سیاست هایی که اعمال کرده ایم توانسته ایم این نوع صادرات را داشته باشیم.
وی درباره بیمه خسارت محصولات کشاورزی هم گفت: سازو کار آن را قانون گذار مشخص کرده است و صندوق بیمه محصولات کشاورزی در این راستا تشکیل شده و رقم 1360 میلیارد تومان در بودجه امسال پیش بینی شده است.
حجتی در پایان گفت: برآورد ما از کل خسارت هایی که به بخش کشاروزی به انحاء مختلف وارد می شود حدود 11 هزار میلیارد تومان است که نیاز است ،‌مجلس شورای اسلامی کمک کند.

**نمایندگان از پاسخ های وزیر جهادکشاورزی قانع نشدند
شهروز برزگر نماینده سلماس به عنوان طراح سوال از وزیر جهاد کشاورزی گفت: تولید یک میلیون و 500 هزار تن گوشت قرمز در داخل داریم، نیاز کشور 900 هزار تن در سال است که در حال حاضر 800 هزار تن تولید می‌شود اما به جای حمایت از دامداران شاهدیم که وزارتخانه حتی جبران تسهیلات خسارت‌دیدگان ناشی از تب برفکی را پرداخت نمی‌کند.
وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی شیوع تب برفکی در برخی از استان‌ها را پنهان کرده و هنوز به کنوانسیون دام‌ها ملحق نشده است؛ همچنین باید بعد از نوسانات نرخ ارز نهاده‌های دامی را برای دامداران تهیه می‌کرد که این کار را نکرده و حتی اقدام به گرانفروشی ذخیره‌های سویا و ذرت کرده است.
برزگر اظهار داشت: علت عدم صادرات سیب، مرکبات و محصولات کشاورزی داخلی که از وظایف این وزارتخانه است موضوع دوم بوده که تنظیم بازار و حمایت از محصولات کشاورزی را نداریم؛ همچنین بازاریابی خارجی صورت نمی‌گیرد و محصول سیب صرفا به پاکستان صادر می‌شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: در حال حاضر محصولات باغداران در سردخانه مانده و مرکبات با قیمت ارزان و فله‌ای از سوی کشورهای دیگر همچون پاکستان خریداری شده و به نام خودشان با بسته‌بندی شکیل به بازار جهانی صادر می‌شود.
وی همچنین در خصوص علل کاهش تعرفه واردات محصولات کشاورزی عنوان کرد: مجلس در سال 96 به منظور حمایت از بازار، اختیار تنظیم آن را به وزارت کشاورزی داد اما این وزارتخانه به وظایف خود عمل نکرد و باعث کاهش شدید واردات برخی محصولات و واردات بی رویه برنج، موز و شکر شد.
برزگر افزود: در حال حاضر200 هزار تن برنج نیاز داریم اما بیش از 10 برابر نیاز محصول را وارد می‌کنیم، یادآور شد: این اقدام باعث عدم فروش محصولات برنج در داخل شده است و چغندرکاران نیز هنوز دو سال است که پول چغندر خود را تحویل نگرفته‌اند و شالیکاران برای فروش برنج ضرر می‌کنند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه کشاورزان، باغداران و دامداران شمال غرب کشور در حال حاضر قریب به 8 هزار میلیارد تومان خسارت از سرما و تگرگ دیده‌اند، عنوان کرد: وزارت جهاد اعلام کرده صرفا مزراع بیمه شده را تحت پوشش قرار می‌دهد که حتی اگر این مطلب درست باشد دو سال است که خسارت بیمه‌شدگان نیز پرداخت نمی‌شود.
نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه وزارت جهاد طبق قانون برنامه پنجم توسعه موظف است 50 درصد محصولات کشاورزی را تحت پوشش بیمه قرار دهد اما تاکنون تنها 25 درصد تحت پوشش واقع شده، خاطر نشان کرد: کم کاری وزارت جهاد باعث شده کشاورزان با مشکل روبرو شوند و حتی توان پرداخت وام بانکی خود را نداشته باشند.
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: باید برای کشاورزان خرد و ورشکسته تأسف خورد که توان مدیریت ندارند؛ همچنین برای کشاورزانی تأسف خورد که در کنار دلالان تنها گذاشته شدند و برخلاف میزان تورم و مصوبه برنامه ششم توسعه قیمت خرید تضمینی گندم آنها مانند سال گذشته در نظر گرفته شد.
برزگر تأکید کرد: رسالت وزارت جهاد کشاورزی مدیریت، نظارت و فروش محصولات کشاورزی است اما در حال حاضر با عدم مدیریت قوی و افزایش میزان سموم در محصولات باغی کشورهای اروپایی محصولات ما را خریداری نمی‌کنند.
وی گفت: قیمت خرید شیر سنتی بین 950 تا 1100 تومان است، این رقم ارزان‌تر از آب آشامیدنی است.
شهروز برزگر در پایان اعلام کرد از پاسخ های وزیر جهاد کشاورزی قانع نشده و آن را به رای مجلس گذاشت، نمایندگان با 126 رای موافق، 56 رای مخالف و 7 رای ممتنع از 215 نماینده حاضر از پاسخ های حجتی قانع نشدند.
سیام**1058**1553