به گزارش پارس نیوز، 

بازارهای مالی شهر در میانه هفته با داد و ستدهای مثبت خفیف در بازار بورس و صعود مجدد ارزش سکه به محدوده بالای قیمت 2 میلیون تومان به پایان رسیدند.

این در حالی بود که عرضه مجدد سکه تمام بهار آزادی منجر به سقوط قیمت این بخش به زیر قیمت 2 میلیون تومان در روزهای اخیر شد، تغییر این روند از روز کاری قبل آغاز شد و با ثبت داد و ستدهای مثبت در روز گذشته، با رسیدن قیمت این بخش به بالای محدوده قیمتی 2 میلیون تومان در این روز کاری به پایان رسید.

رشد سکه طلا در بازارهای مالی شهر در حالی به وقوع پیوست که ارزش انس طلا در بازارهای جهانی با روند منفی همراه شد.

در این میان مهم‌ترین اخباری که از گوشه و کنار بازارهای مالی شنیده شد و بر روند معاملاتی این روز تأثیر گذاشت به ترتیب به افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی، تغییر قیمت دلار به 4 هزار و 205 تومان، رشد شاخص دلار در بازارهای جهانی، عقب‌گرد شاخص برابری یورو به دلار در محیط بین‌الملل، افزایش قیمت فلزات در بازارهای جهانی بعد از توقف پایان هفته گذشته، رشد ارزش سکه در هر دو بخش نقدی و آتی، عقب‌گرد ارزش گاز طبیعی در بازارهای بین‌الملل و برگزاری پی در پی مجامع سالانه شرکت‌های بورسی اختصاص داشت.

*تقویت 91 واحدی شاخص بورس

بازار بورس در این روز کاری شاهد رشد 91 واحدی شاخص بود که همین امر منجر به رشد این نماگر تا محدوده عددی 95 هزار و 227 واحد شد.

در ثبت این میزان رشد نقش نمادهایی نظیر فولاد، فخاس و مبین پررنگ‌تر از سایر نمادها بود، تقاضا در گروه فلزات و تک سهم‌های دیگر بازار در این روز کاری افزایش یافت که همین امر به سبز ماندن شاخص کمک کرد.

در این بخش از بازارهای مالی افزایش تقاضا به سمت نمادهای سودده سوق پیدا کرده است و سرمایه‌گذاران برای خریدهای کوتاه‌مدت خود در پی نمادهایی هستند که در مجامع سود نقدی بالایی تقسیم می‌کنند.

با نگاهی به معاملات این روز تالار بورس منطقه‌ای اصفهان نیز این نوع تقاضا مشهود است و در فصل مجامع سرمایه‌گذاران اصفهانی به دنبال شناسایی نمادهای پرسود این بازار هستند.

در این روز کاری همچنین تعداد یک میلیارد و 600 میلیون سهم و ورقه بهادار در دست فعالان بازار به گردش درآمد که ارزش این میزان سهام معامله شده 7 هزار و 736 میلیارد ریال برآورد شد.

به ترتیب پرحجم‌ترین نمادهای این روز وبصادر، خکاوه و وپارس بودند که با افزایش داد و ستدها در این روز روبرو شدند، عمده حجم داد و ستدها در بازار امروز نیز به دلیل ثبت معاملات بلوکی در نماد تاپیکو بود.

افزایش قیمت سهام در اکثر بخش‌های گروه فلزات نمود پیدا کرد و کم و بیش رشد ارزش سهام در نمادهایی نظیر فولاد، فولای، فلوله، فباهنر و فمراد مشاهده شد.

حجم داد و ستدها در گروه فلزات در دو نماد فولاد و ذوب به بیشترین میزان نسبت به سایر هم گروهی‌ها رسید.

در گروه محصولات دارویی نیز نیمی از نمادها به صورت مثبت داد و ستد شدند و نیمی دیگر با افت ارزش سهام خود روبرو شدند؛ نمادهای تیپیکو، برکت، شفا و دلقما موفق شدند با جو مثبت بازار هماهنگ شوند و در افزایش 91 واحدی شاخص نقش مؤثری داشته باشند.

ارزش سهام پتروشیمی‌ها تحت تأثیر نوسانات بازارهای جهانی با افت ارزش همراه شد و در این میان تنها سه نماد مبین، دماوند و بفجر بودند که با داد و ستدهای مثبت همراه شدند.

خودرویی‌ها در سومین روز معاملاتی هفته با نوسانات منفی همراه شدند که این روند منفی نسبت به ابتدای بازار پررنگ‌تر جلوه کرد، تشکیل صفوف فروش در نمادهایی نظیر خکاوه، خپارس و خاور شاهد این موضوع بود.

در این میان بازار فرابورس بعد از عبور از دو روز مثبت کاری از ابتدای هفته، با روند منفی خفیف در سومین روز معاملاتی همراه شد و با 3 واحد افت در این روز بر سکوی عددی هزار و 106 واحد تکیه زد؛ میدکو، شاوان و مارون بیشترین تأثیر را در افت 3 واحدی شاخص بورس داشتند.

در این بازار همچنین 206 میلیون سهم مورد معامله قرار گرفت که ارزش این میزان معاملات 2 هزار و 638 میلیارد ریال برآورد شد.

*رشد 5 تومانی ارز دولتی

بازار صرافی‌های شهر بعد از تعیین نرخ 4 هزار و 200 تومان توسط بانک مرکزی، برای نخستین بار در این روز شاهد تغییر قیمت این ارز بودند.

مهم‌ترین تغییری که در تابلوی قیمت صرافان حاضر در خیابان سپه اصفهان مشاهده شد، رشد 5 تومانی دلار آمریکا و رسیدن ارزش این ارز به 4 هزار و 205 تومان بود، این در حالی بود که از چند روز گذشته تعدیل نرخ ارز و مهیا بودن شرایط برای تغییر قیمت این بخش هماهنگ با تغییرات فاکتورهای مرتبط اقتصادی، اعلام شده بود، در این میان در دیگر بخش‌های بازار ارز نیز افزایش قیمت مشاهده شد به طوری که ارزش 23 ارز رشد کرد.

ارزش هر یورو در پی تغییر قیمت 26 ریالی به 4 هزار و 941 تومان رسید و همچنین پوند انگلیس با ثبت افت 94 ریالی به ارزش 5 هزار و 646 تومان دست یافت.

در حاشیه معاملات این روز کاری بهای 11 ارز دیگر افزایش یافت و 5 ارز نیز بدون تغییر قیمت بر تابلوی معاملات ارزی صرافی‌های شهر نقش بستند.

رشد اندک قیمت ارزها در این بازار بار دیگر به افزایش توجه به این بازار منجر شد و فعالان ارزی با تمرکز بیشتری تغییرات قیمت ارزها را رصد کردند.

*سکه 2 میلیون تومان شد

سکه تمام بهار آزادی بار دیگر روند صعودی را طی کرد و به ارزش دو میلیون و 6 هزار تومان رسید، این در حالی بود که در دو هفته گذشته در پی افزایش عرضه این بخش از بازار، قیمت هر سکه طرح جدید به زیر ارزش 2 میلیون تومان رسید، هر سکه تمام بهار آزادی در میانه هفته جهش مثبت 45 هزار تومانی را به تصویر کشید و به این ترتیب بار دیگر از تکرار روند مشابه سال‌های گذشته خود در ایام ماه مبارک رمضان، فاصله گرفت.

سکه طرح قدیم نیز همپای بازار به نوسان درآمد و افزایش 50 هزار تومانی را به تصویر کشید و در نهایت به ارزش یک میلیون و 921 هزار تومان رسید، نیم‌سکه و ربع سکه بهار آزادی نیز به ترتیب 15 هزار تومان و 5 هزار تومان گران‌تر از روز گذشته معامله شدند و در قیمت‌های 981 هزار تومان و 563 هزار تومان جای گرفتند.

در این میان هر سکه گرمی نیز تغییر مثبت 2 هزار تومانی را نشان داد و در قیمت 353 هزار تومان داد و ستد شد.

در حالی که ارزش سکه در بازار نقدی افزایش یافت، ارزش قراردادهای آتی سکه نیز در تمام بخش‌ها رشد کرد و جهش‌های قیمتی در این بخش از بازار، پررنگ‌تر دیده شد؛ بیشترین رشد ارزش از آن قرارداد آتی سکه تحویل شهریور ماه با 89 هزار تومان رشد شد و کمترین میزان رشد قیمت در این بخش نیز در قرارداد آتی سکه تحویل دی ماه به ثبت رسید، مابقی قراردادهای آتی سکه نیز کم و بیش جهش‌های قیمتی مثبتی را به نمایش گذاشتند.

انتهای پیام/