به گزارش پارس نیوز، 
یک موسسه کارگزاری کشتی اعلام کرد که کشتی‎های نفتکش افرامکسی که در دریای شمال مشغول به فعالیت هستند امسال بدترین عملکرد را در میان انواع کشتی‎های نفتکش داشته‎اند.

درآمد نفتکشهای افرامکس دریای شمال فاجعه‎بار است

 
به گزارش گروه بین الملل مارین تایمز، موسسه کارگزاری Gibson Shipbrokers اعلام کرد: "با وجود اینکه به طور معمول در ماه های زمستان وضعیت بازار بهتر می شود، درآمدهای TCE در بازارهای مقطعی در مسیر کلیدی از هاند پوینت تا ویلهلم شون (TD7) به طور میانگین در سال جاری تا کنون در سطح فاجعه باری بوده است."
 
در گزارش این موسسه آمده است: "میانگین درآمد کشتی های افرامکس در سال جاری تا کنون درآمد منفی یک هزار و 750 دلار برای کشتی های با میزان مصرف استاندارد را ثبت کرده است. این در حالیست که در این محاسبه زمان انتظار کشتی هنوز منظور نشده است."
 
علاوه بر اینکه عوامل پایه ای بازار ضعیف هستند، موسسه گیبسون معتقد است که عوامل دیگری نیز در ضعف منحصر به فرد بازار کشتی های افرامکس در شمال غرب اروپا دخیل هستند.
 
این موسسه اعلام کرد که زمستان ملایم که موجب کاهش ناپایداری نرخ ها به کمترین سطح خود شد، و همچنین کاهش چشمگیر صادرات نفت روسیه در دریای بالتیک از عوامل موثر بر این روند هستند.
 
در گزارش موسسه گیبسون آمده است: "صادرات نفت خام از پریمورسک و اوست لوگا به طور میانگین به زیر یک میلیون و 300 هزار بشکه در روز طی سه ماهه نخست سال 2018 رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 350 هزار بشکه در روز کاهش داشته است. دلیل این امر توسعه خطوط لوله ESPO است که به چین کشیده شد."
 
گزارش گیبسون همچنین اشاره می کند: "تولید نفت دریای شمال نیز کاهش یافته است گرچه مقدار آن چندان چشمگیر نیست. تولید نفت این منطقه در 3 ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال پیش نزدیک به 130 هزار بشکه کاهش داشته است."
 
با وجود کاهش تقاضا برای کشتی، تناژ کشتی های موجود بسیار بالاست که رشد ناوگان یکی از دلایل آن است.
 
موسسه گیبسون آورده است: "از سپتامبر 2017 میلادی افزایش چشمگیری در حجم محموله‎های صادراتی آمریکا به اروپا رخ داد که بخش زیادی از آن توسط کشتی های افرامکس حمل می شوند. همین عامل موجب افزایش تعداد کشتی های افرامکس در منطقه شده است."
 
بر اساس اطلاعات AIS در 4 ماهه نخست سال 2018 تعداد 35 فروند کشتی افرامکس در سواحل آمریکا بارگیری کرده اند که مقصد آنها شمال غرب اروپا بوده است. در مدت مشابه سال گذشته تعداد این کشتی ها تنها 17 فروند بود.
 
در همین مدت تعداد 26 فروند کشتی افرامکس دیگر از آمریکا به سمت سواحل مدیترانه حرکت کردند. در مدت مشابه سال گذشته این تعداد 11 فروند بوده است.
 
گیبسون هشدار داده است که این شرایط در شمال غرب اروپا به زودی تغییر چشمگیری نخواهد داشت. "کاهش تولید در روسیه باید جبران شده و بالا رود تا شاهد افزایش پایدار صادرات نفت خام این کشور باشیم."
 
این در حالیست که پیش بینی می شود تولید نفت دریای شمال در سال جاری و سال 2019 میلادی شاهد کاهش بیشتری باشد. تنها در سال 2020 میلادی و با راه اندازی یک پروژه در نروژ است که پیش بینی می شود تولید نفت این منطقه اندکی رشد کند.
 
در همین حال با توجه به افزایش بی رویه صادرات نفت آمریکا انتظار می رود که روند صادرات توسط کشتی های افرامکس همچنان ادامه داشته باشد.