به گزارش پارس نیوز، 

بازار گوشت مرغ با نوسانات بسیاری در ماه‌های اخیر مواجه شده است که مرغداران دلیل آن را نوسانات و افزایش قیمت خوراک دام و طیور به دلیل افزایش نرخ‌های جهانی و نوسانات نرخ ارز در داخل کشور می‌دانند و معتقدند که با وجود قیمت‌های جدید آنها همچنان متضرر هستند.

در این شرایط امروز مسعود بصیری - مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی- اظهار کرده که "هزینه‌های تولید گوشت مرغ افزایش یافته به همین سبب سقف و کف جدیدی برای دامنه قیمتی گوشت مرغ مورد محاسبه قرار گرفته و آنالیز جدید قیمت وزارت جهاد کشاورزی به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارسال شده است".

وی اگرچه به نرخ‌های جدید اشاره نکرده اما تلویحا از افزایش قیمت این محصول خبر داده و تاکید کرده است "قیمت‌های جدید تا زمانی که به تصویب سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نرسد، نمی‌تواند محلی از اعراب داشته باشد و از طریق رسانه‌ها اعلام شود اما با توجه به مشکلات به وجود آمده برای مرغداران و افزایش هزینه تولید آنها می‌توان گفت که قیمت‌های جدید بالاتر از نرخ مصوب گوشت مرغ در سال گذشته است و باید منتظر بمانیم تا ببینیم چه تصمیمی در این زمینه گرفته خواهد شد".

این اظهارات در حالی است که گوشت مرغ از کالاهای اساسی مورد استفاده عموم است و وزارتخانه‌های مرتبط باید تلاش کنند با راهکارهای مختلف از جمله پرداخت یارانه خوراک دام و طیور، از افزایش قیمت‌ها در این بازار جلوگیری کنند.

چیپس و پفک گران شد

اما تا بحث افزایش قیمت‌ها است به گرانی حدودا ۱۰ درصدی چیپس و پفک در سال جاری اشاره کنیم. در این زمینه دبیر اتحادیه چیپس، اسنک و فرآورده‌های غلات از افزایش متوسط ۱۰ تا ۱۲ درصدی انواع چیپس و پفک در سال ۱۳۹۷ خبر داده است.

آن طور که سید مهدی رضوی گفته "در سال جاری تولیدکنندگان با توجه به افزایش هزینه‌های مربوط به حمل و نقل، دستمزد، کارتن، سلفون و بسته‌بندی درخواستی را به اتحادیه چیپس، اسنک و فرآورده‌های غلات ارائه کردند تا قیمت این محصولات افزایش یابد".

وی البته یک خبر دیگر هم داده و آنکه علاوه بر قیمت، وزن بسته‌های چیپس و پفک نیز افزایش یافته است.

"تنها شاهد افزایش قیمت انواع چیپس و پفک نیستیم، بلکه در کنار این رشد، وزن انواع این محصولات نیز افزایش یافته و به طور متناسب با یکدیگر رشد پیدا کرده است".

تلویزیون گران نمی‌شود!

خبرهای مرتبط با قیمت‌ها تمامی ندارد. در خبر قابل توجه دیگری در این زمینه امروز دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان صوتی و تصویری اعلام کرد که "در حال حاضر برنامه‌ای برای افزایش قیمت انواع تلویزیون در سال جاری وجود ندارد".

محمدرضا شهیدی در خصوص شرایط قیمتی انواع تلویزیون در سال جاری، اظهار کرده که "تاکنون تولیدکنندگان در برابر افزایش قیمت مقاومت کرده‌اند و برنامه‌ای برای افزایش قیمت‌ها در این حوزه وجود ندارد و به طور حتم مگر ارز ۴۲۰۰ تومانی به آنها اختصاص یابد مشکل خاصی در این رابطه وجود نخواهد داشت".

وی اظهار امیدواری کرده که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به تولیدکنندگان این حوزه موجب خواهد شد که مشکلات ارزی تولیدکنندگان برطرف شود و با افزایش میزان تولید از رشد قیمت‌ها در این بخش جلوگیری شود.

هزینه‌های عملیات بانکی افزایش یافت

در خبر دیگری باز هم درباره قیمت کالا و خدمات اعلام شد که در جریان اعمال کارمزدهای جدید در برخی خدمات بانکی، به تازگی دریافت کارمزد از تراکنش‌های اینترنتی نیز در برخی بانک‌ها اجرایی شده است.

طبق آنچه که گزارش شده، از مدتی پیش مشتریان بانک‌ها با تغییراتی در هزینه دریافت خدمات الکترونیک مواجه شدند و در حال حاضر برای برخی اموری که تا پیش از این هزینه‌ای پرداخت نمی‌کردند، کارمزد می‌پردازند.

از جمله آن می‌توان به تراکنش‌های مبتنی بر کارت به کارت خود بانک، کارت به حساب، پرداخت قبض، خرید شارژ و یا اعلام مانده اشاره کرد، در ادامه نیز در روزهای اخیر خدمات دریافتی از تراکنش‌های اینترنتی شامل کارمزد شده است، در حالی که تا پیش از این هزینه‌ای بابت آن دریافت نمی‌شد.

تغییرات جدید در کارمزد خدمات الکترونیکی بانک‌ها در حالی اعمال می‌شود که ظاهرا بانک مرکزی هیچ بخشنامه جدیدی در این رابطه صادر نکرده و مربوط به همان دستورالعمل اواخر دهه ۱۳۸۰ است که بر اساس آن بانک‌ها این اختیار را دارند که از خدمات خود تا حد تعیین شده کارمزد دریافت کنند.

سپرده‌گذاران "ثامن" بخوانند

در جریان ادغام موسسه ثامن با بانک انصار تغییر نرخ سود سپرده‌های بانکی سپرده‌گذاران نیز در دستور کار قرار گرفته و به تناسب سپرده از نرخ‌های بالا کاهش یافته است.

حدود یک ماهی است که ادغام موسسه غیرمجاز ثامن با بانک انصار کلید خورده و تابلوهای این موسسه نیز در حال تغییر به تابلوهای بانک انصار است. در این زمینه مشاهدات حکایت از این دارد که در جریان ادغام صورت گرفته با تغییرات جدید و انتقال حساب‌های ثامن به انصار باید سودهای سپرده نیز تغییر کرده و به صورت متعارف پرداخت شود.

فعلا تغییر سود بدین‌گونه بوده که از نرخ‌های بالا و بیش از ۲۲ درصدی که قبلا پرداخت می‌شد، به تناسب حجم سپرده‌های صاحبان حساب کاهش یافته و اکنون بین ۱۵ تا ۲۰ درصد پرداخت می‌شود، ولی با پایان سررسید حساب‌های سپرده‌گذاران ثامن و قرارداد جدید به طور حتم سود سپرده بر اساس سود رایج شبکه بانکی اعمال می‌شود.

در حال حاضر نرخ سود متعارف ۱۵ درصد است و اگر در زمان سررسید حساب‌ها نرخ سود بر اساس دستور بانک مرکزی تغییری کرده باشد، به طور یکدست سودها تغییر خواهد کرد.

ایران‌چک‌ها دیگر ممهور نمی‌شوند

در خبر دیگری که آن هم مرتبط با شبکه بانکی است امروز اعلام شد که با مصوبه کمیسیون پولی و بانکی بانک مرکزی، از این پس ایران‌چک‌های تحویلی به بانک‌ها، بدون درج مهر شعبه در اختیار مشتریان قرار می گیرند.

آن طور که بانک مرکزی اعلام کرده، در حال حاضر کارکرد ایران‌چک‌ این بانک و همچنین فرآیند انتشار و توزیع آن مشابه اسکناس بوده و به همین علت، ممهور کردن ایران‌چک به مهر شعبه، فاقد ضرورت اولیه آن است. همچنین درج مهر بر روی ایران‌چک مشکلاتی را در خصوص شمارش و پاکسازی آن ایجاد و این امر علاوه بر ایجاد هزینه، مانع استفاده بهینه از تجهیزات نوین تفکیک اسکناس می‌شود.

 

بنابر این با تصمیم کمیسیون پولی و بانکی بانک مرکزی مقرر شد ایران‌چک‌های تحویلی به بانک‌ها، بدون درج مهر شعبه در اختیار مشتریان قرار گیرند.

کاهش مسافرت با افزایش نرخ ارز

یک اقتصاددان امروز ابراز عقیده کرده که افزایش نرخ ارز در بازار آزاد تاثیرات مثبتی همچون کاهش مسافرت‌های غیر ضروری دارد.

سعید لیلاز در این رابطه اظهار کرده است:" اگر دولت جلوی مسافرت‌های خارجی را نگیرد بازار این کار را خواهد کرد. وقتی دلار ۸۰۰۰ تومان شد، آن گاه کسی نمی‌تواند مسافرت خارجی برود. اگر ما به دلایل سیاسی نمی‌توانیم طرف عرضه را در مورد دلار کنترل کنیم، پس باید بیاییم طرف تقاضا را مدیریت کنیم. ما اکنون در وسط یک جنگ سرد قرار گرفته‌ایم که به این زودی‌ها هم تمام نمی‌شود. اگر فرض بگیریم این بحران سه سال طول می‌کشد، در سه سال آینده دولت آقای روحانی با این مصوبه سالانه ۵ تا ۶ میلیارد دلار پول نقد به مسافران در فرودگاه خواهد داد که این یک بی‌احتیاطی است؛ آن هم در حالی که از ۱۱ میلیون سفر خارجی که سالانه صورت می‌گیرد، تنها ممکن است ۱۱۰ هزار مورد آن ضروری باشد. باید هزینه سفر را واقعی کرد تا هر کسی با پول خودش و نه با ارز دریافتی از دولت به مسافرت برود".

از نمادهای متوقف بورسی چه خبر!؟

در حال حاضر در بورس تهران ۱۱ نماد در حالت تعلیق قرار دارند که از علت‌های آن مواردی مانند عدم ارائه آخرین اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای، عدم ارائه اطلاعات و صورتهای مالی حسابرسی شده، ابهام در خصوص نحوه انجام معاملات و عدم ارائه گزارش تفسیری مدیریت میاندوره‌ای است.

این نمادها عبارتند از داروسازی زهراوی، فنرسازی خاور، گروه مپنا، گروه صنعتی ملی، سرمایه‌گذاری ملت، بانک پاسارگاد، های وب، صنایع آذرآب، پتروشیمی فناوران، بین‌المللی محصولات پارس و کنتورسازی ایران.

در این رابطه سید مهدی پارچینی - مدیریت عملیات بازار بورس تهران - اظهار کرده است:" از آنجایی که ناشر ملزم شود اطلاعاتی رامنتشر کند در صورت افشا نکردن آن اطلاعات، نماد تعلیق می شود. برای بازگشایی نمادهای تعلیق شده محدودیت زمانی وجود ندارد. اما در موارد دیگر توقف نمادها، سازمان یا بورس می‌تواند حداکثر تا ۵ روز کاری نماد را متوقف نگه دارد. اگر نیاز بود که نماد معاملاتی،  بیش از ۵ روز کاری متوقف باشد عنوان تعلیق به آن میزند و تعلیق اینها سه تا ۱۰ روز و حداکثر ۳۰ روز می‌تواند باشد".

وی البته اشاره‌ای به سرنوشت و زمان بازگشایی ۱۱ نماد متوقف بورسی نکرده است.

اگر موبایلتان خوب آنتن نمی‌دهد شکایت کنید

با سامانه ثبت شکایات مبتنی بر مکان‌نمای جغرافیایی، مشترکان می‌توانند در صورت بروز اختلال از طرف اپراتورها، با مشخص کردن مکان جغرافیایی، ضمن اعلام مشکل به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به حل اشکال توسط اپراتور کمک کنند.

اختلالات صوت و دیتا در برهه‌ای از زمان برای مشترکان و کاربران اپراتورهای مختلف زیاد پیش می‌آمد. از طرفی اشاره به جزئیات این اختلالات از جمله مکان جغرافیایی برای حل مشکل از طرف اپراتورها و مراجع پاسخگو از اهمیت زیادی برخوردار است.

به همین دلیل "سامانه ثبت شکایات مبتنی بر مکان‌نمای جغرافیایی" با هدف تقویت نظارت بر ارائه خدمات در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و اطلاع از کمیت و کیفیت فعالیت خدمات‌دهندگان و ارتقای این سیستم با رویکرد توسعه نظارت مردم راه‌اندازی شده است.

خودروسازان خارجی در ایران می‌مانند

اما در خبر قابل توجه دیگری امروز معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد که خودروسازان خارجی به فعالیت خود در ایران ادامه خواهند داد.

محسن صالحی‌نیا خاطرنشان کرده که "صنعت خودروی ما ارتباطی با صنعت خودروی آمریکا نداشت که بخواهد از اقدام آمریکا در خروج از برجام متاثر شود".

وی با بیان اینکه در روابط ما با کشورهای اروپایی نیز مشکلی وجود ندارد، اظهار کرده که "کشورهای اروپایی تاکید کرده‌اند که به روابط اقتصادی با ایران ادامه خواهند داد. بنابراین هیچ مشکلی در قراردادهای خارجی صنعت خودرو وجود ندارد و این همکاری‌ها ادامه خواهد یافت".

طبق اعلام معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، در حال حاضر تمام قراردادهای خارجی منعقد شده با خودروسازان خارجی طبق برنامه از پیش تعیین شده در حال انجام است.

 

انتهای پیام/