به گزارش پارس نیوز، 

علی بختیار با اشاره به شروع گمانه زنی ها درباره ماندن یا رفتن توتال، گفت: ایران هم اکنون در حال ایجاد مسیری است که با اروپایی ها فعالیت خود را به جلو پیش برد و برجام با تضمین اروپایی ها پابرجا باقی بماند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، افزود: اگر مذاکرات با اروپایی ها به نتیجه برسد و ایران از برجام خارج نشود، توتال علیالقاعده در عملیات توسعه فاز 11 پارس جنوبی باقی مانده و کار خود را انجام می دهد.

اگر مذاکرات با اروپا به نتیجه برسد حتما توتال در ایران می ماند، البته اگر توتال و حتی چینی ها ایران را ترک کنند، جایگزین ایرانی آن، شرکت پتروپارس می تواند فعالیت خود را ادامه دهد.

اگر توتال در ایران نماند، نمی توان روی تضمین اروپایی ها حساب کرد

وی با بیان اینکه قرارداد با توتال از نوع قراردادهایی بوده که نشان می دهد که آیا می توان بر روی تضامین اروپایی ها حساب کرد یا خیر، ادامه داد: توتال یک شرکت اروپایی است و با توجه به اینکه اروپایی ها عنوان می کنند که برجام حتی می تواند تحریم های آمریکایی ها را خنثی کند توتال در ایران می ماند.

نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: اگر توتال در ایران و فاز 11 پارس جنوبی نماند به این معنا است که نمی توان روی تضمین اروپایی ها حساب کرد.

توتال تا پایان مذاکرات با اروپایی ها در ایران می ماند

وی با بیان اینکه تضمین اروپایی ها به این معنا بوده که سرمایه گذاری هایی که توسط اروپایی ها قرار است در میادین نفتی انجام شود و قراردادهایی که از گذشته همانند قرارداد توتال منعقد شده پابرجا بماند، افزود: اگر مذاکرات با اروپا به نتیجه برسد حتما توتال در ایران می ماند، البته اگر توتال و حتی چینی ها ایران را ترک کنند، جایگزین ایرانی آن، شرکت پتروپارس می تواند فعالیت خود را ادامه دهد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: برای هر یک از مسیرها راهکاری وجود دارد که توسعه فاز 11 پارس جنوبی به شکل مناسب و براساس برنامه زمان بندی جلو برود، اما فعلا توتال تا پایان مذاکرات با اروپایی ها در ایران می ماند./

پایان پیام