به گزارش پارس نیوز، 

در شرایطی که خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته ای ایران با مخالفت و واکنش منفی کشورهای اروپایی روبرو شده است، میگوئل آریاس کانته کمیسر انرژی اتحادیه اروپا قصد دارد در دیدار امروز شنبه با مقام های ارشد جمهوری اسلامی، درباره ادامه همکاری تجاری اتحادیه اروپا با تهران اطمینان دهد.

کمیسر انرژی اتحادیه اروپا قرار است طی دو روز با پنج وزیر جمهوری اسلامی از جمله رئیس سازمان انرژی اتمی، وزیر نفت و وزیر خارجه ایران دیدار کند.

خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران موجب تیره تر شدن روابط واشنگتن با متحدان اروپایی شده است. رهبران سیاسی آلمان، فرانسه و بریتانیا با انتشار بیانیه مشترکی، تصمیم ترامپ برای خروج از برجام را نگران کننده و تاسف بار ارزیابی کرده اند.

این در شرایطی است که کمیسیون اروپا روز جمعه اعلام کرده است که روند اجرایی تدابیری را آغاز کرده است که هدف اصلی از آن محافظت از شرکت های اروپایی طرف قرارداد با ایران در برابر تحریم های ایالات متحده علیه تهران خواهد بود.

کمیسیون اروپا با انتشار بیانیه ای افزود: روند رسمی آغاز شده است تا قوانین مسدودکننده علیه تحریم های آمریکا اجرا شود.

اشاره کمیسیون اروپا به قوانین اتحادیه اروپا است که در سال 1996 میلادی تصویب شده است.

رویترز افزود: ماموریت کمیسر انرژی اتحادیه اروپا یک ژست نمادین است تا از بروکسل از تهران بخواهد همچنان به توافق هسته ای پایبند بماند.

یک مقام ارشد ایرانی در این باره گفت: این ماموریت برای ما بسیار مهم است زیرا نشانگر عزم اتحادیه اروپا برای پایبندی به تعهداتش است.

کانته درباره امکان دور زدن سیستم مالی آمریکا توسط دولت های اروپایی از طریق پرداخت مستقیم پول صادرات نفت رایزنی خواهد کرد، هرچند این اقدام بستگی به موافقت اعضای اتحادیه اروپا خواهد داشت.

در اقدامی دیگر اتحادیه اروپا اعلام کرده است که با اجرای قوانین مسدود کننده قصد دارد مانع از آسیب دیدن شرکت های اروپایی از تحریم های دولت ترامپ شود. در واقع اتحادیه اروپا یک روند حقوقی را آغاز خواهد کرد که بر اساس آن شرکت های اروپایی از اجرای تحریم های آمریکا علیه ایران، معاف خواهند شد.

اتحادیه اروپا به دنبال اجازه دادن به بانک سرمایه گذاری اروپا برای ادامه همکاری تجاری با ایران است و همین طور قصد دارد خطوط اعتباری مبتنی بر یورو را برای شرکت های اروپایی طرف قرارداد با ایران باز کند.

این در شرایطی است که برخی شرکت های بزرگ اروپایی تهدید به کناره گیری از ادامه همکاری تجاری و اقتصادی با ایران کرده اند.

شرکت توتال فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد که در صورت معاف نشدن از تحریم های آمریکا، پروژه توسعه میدان گازی پارس جنوبی را متوقف خواهد کرد.

شرکت دانمارکی مائرسک بزرگترین شرکت حمل و نقل کشتیرانی جهان نیز اعلام کرده است که از ایران خارج می شود.

شرکت فولاد دانیلی ایتالیا نیز اعلام کرده است که تامین مالی سفارشات 1.5 میلیارد یورویی از ایران را متوقف کرده است.