به گزارش پارس نیوز، 

صبح امروز بیشکک میزبان کنفرانسی بین‌المللی تحت عنوان «پسماندهای اورانیوم در آسیای مرکزی: تلاش‌های مدرن برای کاهش ریسک و به روزرسانی قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل(نقش جامعه بین‌المللی برای کاهش تهدیدات ناشی از تشعشعات در آسیای مرکزی)» بود.

نمایندگان پارلمان قرقیزستان، دولت مرکزی و دولت‌های محلی، گروه‌های دیپلماتیک، سازمان‌های بین‌المللی و بین‌الدولی مستقر در قرقیزستان، و میشله ریواسی، عضو پارلمان اروپایی در این کنفرانس شرکت داشتند.

هدف این نشست بین‌المللی بحث و تبادل نظر پیرامون پسماندهای اورانیوم در آسیای مرکزی و ابعاد ملی و بین‌المللی آن، و نتایج کارهای صورت گرفته در سال‌های اخیر به منظور انتقال پسماندهای اورانیوم به کشوری امن، موافقت پیرامون تصمیمات، توسعه اقدمات کارکردی در آینده نزدیک و ارتقاء قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص «نقش جامعه بین‌المللی برای کاهش تهدیدات ناشی از تعهدات در آسیای مرکزی» بود.

انواع گوناگون پسماندهای اورانیوم شامل مقادیر قابل توجهی از اورانیوم به شدت سمی و دیگر زبانه‌های بسیار خطرناک تشعشعاتی در آسیای مرکزی وجود دارد. وضعیت پسماندهای اورانیوم چند دهه پیش پس از بسته شدن معادن اورانیوم و صنایع فرآوری آن در آسیای مرکزی رو به وخامت گذارده است. در حال حاضر ریسک آسیب‌پذیری از این پسماندها به دلیل مجاورت آن‌ها به مناطق مسکونی در مناطقی که مستعد حوادثی چون زلزله، رانش زمین و سیلاب‌های حاوی گل و لای هستند، به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

دولت‌های آسیای مرکزی با همکاری برخی کشورها و شرکای بین‌المللی کلیدی و حمایت‌های آن‌ها، در حال تلاش برای صورت دادن اقدامات موثری به منظور پیش‌گیری از وقایع تهدیدکننده هستند.

به گفته میشله ریواسی، اتحادیه اروپا تا کنون 16 میلیون یورو برای مدیریت این پسماندها اختصاص داده است. به گفته وی برای مدیریت سه مجموعه پسماندها در قرقیزستان، سه مجموعه در تاجیکستان و 2 مجموعه در ازبکستان حدود 70 میلیون یورو می‌بایست هزینه شود.

منطقه آسیای مرکزی سرشار از معادن اورانیوم بوده که طی دوران اتحاد جماهیر شوروی با استخراج بی‌رویه از این معادن و فرآوری آن‌ها بدون در نظر گرفتن مسائل زیست‌محیطی و اکولوژیک، مشکلات عدیده‌ای برای مردم این منطقه به وجود آورده است.