به گزارش پارس نیوز، 

ضیاءالله اعزازی با بیان این مطلب افزود: در صورت راه‌اندازی اصولی صنعت پتروشیمی، نتایج آن مثبت خواهد بود؛ چرا که پتروشیمی از معدود صنایعی است که به خوبی می‌تواند خود را اداره کند و یک صنعت مادر و جدید به شمار می‌رود.

وی در رابطه با پروژه‌ی انتقال فاضلاب تصفیه شده‌ی بناب به دریاچه ارومیه، اظهار کرد: دریاچه ارومیه با آب محدود فاضلاب پر نمی‌شود؛ چرا که در طول زمان سدهای اطراف دریاچه ارومیه با هدف خاصی احداث شده‌اند و متاسفانه بعد از احداث این سدها نیز بصورت غیرمجاز ماموریت‌هایشان را افزایش داده‌اند.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی در این رابطه اظهار کرد: بعد از احداث سدها جهت تامین آب کشاورزی در اطراف دریاچه ارومیه، به‌صورت غیرمجاز باغات را افزایش داده و نقاط دیمی را تبدیل به نقاط آبی کردند و حقابه دریاچه را هم به بخش‌های دیگر منتقل کردند.

وی بیان کرد: طی این سال‌ها در اطراف دریاچه ارومیه باغات را افزایش داده و چاه‌های بسیاری را حفر کردند که این موضوع پدر آب‌های زیرزمینی را درآورد. حتی بر روی این اقدامات نظارتی هم نشد، اکنون باید مدیران جهاد کشاورزی و وزارت نیرو از 20 الی 30 سال گذشته، تمامی تصمیم گیرندگان در این رابطه را دادگاهی کنند که چرا نظارت‌های لازم اعمال نشده است.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی گفت: مگر چقدر می‌شود آب فاضلاب شهر بناب را به این دریاچه انتقال داد؟ در حالی که روستاهای ما این استعداد را دارند که کانال کشی کنیم و آب‌ فاضلاب‌هایشان را به دریاچه ارومیه انتقال دهیم اما متاسفانه در این رابطه ریالی اعتبار داده نشد.

وی با بیان این‌که در رابطه با دریاچه ارومیه فقط شعار دادند، افزود: اگر هزینه‌هایی که با نام دریاچه ارومیه در دانشگاه‌ها صرف شدند را در راستای هدایت آب از رودخانه‌ی زاب به دریاچه ارومیه هزینه می‌کردند، اکنون آب رودخانه‌ی زاب به دریاچه می‌رسید.

وی به طرح انتقال آب از رودخانه‌ی زاب به دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: مبادا دولت در این طرح دچار همان اشتباهی شود که در احداث سدهای اطراف دریاچه ارومیه شدیم، هنوز آب رودخانه‌ی زاب به دریاچه ارومیه منتقل نشده که به هزاران نفر وعده‌ی تامین آب و توسعه‌ی کشاورزی داده‌اند، با این شرایط، آبی به دریاچه نخواهد رسید.

اعزازی تاکید کرد: نباید در طرح انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه، به احدی تعهد تامین آب بدهند، اما تعهد می‌دهند.

وی با تاکید بر ظرفیت‌های گردشگری شهرستان بناب نیز گفت: مصوبه‌ی روستاهای "سور" و "توتاخانه" را در مجلس هشتم برای تبدیل به منطقه گردشگری دریافت کردیم، سور و توتاخانه ادامه‌ی کندوان بوده و باید مسیر دسترسی به این روستاها را قدری تسهیل کنیم.

رییس مجمع نمایندگان استان در این رابطه اظهار کرد: در مجلس هشتم، برخی از زیرساخت‌های این روستاها از جمله گاز، جاده و آب شرب را حل کردیم تا به منطقه گردشگری وصل شود. در منطقه‌ی کوه قره قوشون نیز ایجاد منطقه‌ی گردشگری مصوب شده و در این رابطه نیز در مجلس هشتم 100 میلیون اعتیار جذب کردیم تا در آن منطقه آبشار مصنوعی و درختکاری انجام شود.

وی به ظرفیت گردشگری "سد دوش" بناب نیز اشاره کرد و افزود: در زمان فعالیت مجلس هشتم نیز در این منطقه آلاچیق‌هایی نصب و غذاخوری احداث شد، اکنون نیز صرفاً در مسیر دسترسی آن از جهت برق و راه مشکل وجود دارد که برای آن هم اعتباری در نظر گرفته شده تا این منطقه تکمیل شود.

وی با تاکید بر این‌که شهرستان بناب دارای آثار تاریخی خوبی است، افزود: در این راستا می‌توان به مسجد، حمام و اماکن دیدنی بناب اشاره کرد. موزه‌ی صفوی بناب نیز در مجلس هشتم به تصویب رسید و این موزه را در شهرستان بناب راه‌اندازی کردیم.

اعزازی با اشاره به وضعیت بیکاری در شهرستان سراب نیز گفت: وجود فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار، مشکل اساسی ما در حوزه بیکاری بوده که وضعیت را حاد کرده است، ما بدون برنامه‌ریزی و بدون فکر به آینده، دانشگاه ها را افزایش دادیم و اکنون شاهد حجم بزرگی از بیکاران تحصیل‌کرده هستیم که به جز کار اداری و استخدام به شغل دیگری قانع نمی‌شوند.

وی با تاکید بر این‌که فکر کنم در بناب خانه‌ای نیست که در آن لیساس بیکار وجود نداشته باشد، تصریح کرد: این موضوع بسیار خطرناک است و نمی‌توان این مشکل را با چند میلیون وام خوداشتغالی حل کرد.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی به مشکلات واحدهای تولیدی نیز اشاره کرد و گفت: کارگاه های موجود هم با مشکل مواجه شده‌اند، چرا که از طریق تسهیلات بانکی، ربا به چرخه‌ی تولید ما وارد می‌شود و پول ناشی از این تولید وارد جامعه شده و جامعه را آلوده می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که وام‌های 24 درصدی کمر تولیدکنندگان را شکسته است، افزود: بانک‌ها به جای این‌که از دست تولیدکنندگان بگیرند، از پای تولید گرفته‌اند و امروز شاهدیم که اکثر کارگاه‌های تولیدی تعطیل و یا نیمه تعطیل هستند.

وی با اشاره به فعالیت کارخانه فولاد صنعت بناب نیز گفت: در این کارخانه طی سه سال گذشته 800 کارگر را کنار گذاشته‌اند، ما نیز در این راستا تلاش می‌کنیم تا این کارخانه تعطیل نشده و 800 کارگران آن بیکار نشوند.

اعزازی به فعالیت‌های فولاد ظفر بناب نیز اشاره کرد و افزود: این کارخانه در عین اینکه لنگان لنگان فعالیت می کند اما بازهم می تواند خود را مدیریت کند، چرا که 80 درصد هزینه‌ها را از جیب خودشان تامین کرده و مابقی از طریق تسهیلات تامین شده بود.

وی در رابطه با خروج آمریکا از برجام گفت: هرگز نباید به اروپا و آمریکا اعتماد کنیم، اگر در این ماجرا مقابله به مثل نکنیم، ضرر می‌کنیم.