به گزارش پارس نیوز، 

شهرام طهماسبی امروز در جمع خبرنگاران در محل سازمان برنامه و بودجه استان زنجان گفت: مطالعات طرح آمایش سرزمین استان زنجان انجام شده و در چند جلسه در مرکز دفاع شده و به زودی مصوبه شورای عالی آمایش دریافت خواهد شد.

وی استان زنجان را دارای آب و هوای متنوع دانست که اختلاف ارتفاع در این استان کوچک ۳ هزار متر است لذا تنوع اقلیم، زیست و فناوری در آن وجود دارد. مساحت استان زنجان یک میلیون و ۵۷ کیلومتر مربع و دارای ۱.۳ درصد جمعیت  کشور و حدود ۱.۵ درصد وسعت کشور را دارد و یک پنجم استان به صورت منطقه حفاظت شده وجود دارد.

طهماسبی با بیان اینکه یک چهارم جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کنند، گفت: این نسبت در استان زنجان به یک سوم می‌رسد یعنی علیرغم سیر شهرنشینی هنوز بافت قالب اشتغال و فعالیت مردم بر کشاورزی و دامداری روستایی است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان زنجان افزود: ۸۰ درصد جمعیت و فعالیت اقتصادی استان زنجان در مسیر ابهر-خرمدره- سلطانیه و زنجان قرار دارد و این استان به عنوان یک کریدور شمالغرب به مرکز کشور به شمار می‌رود که با ۴ استان مرزی همجوار است و استعداد مناسبی برای ترانزیت کالا و مسافر در خود دارد.

طهماسبی، سهم استان زنجان از تولید ناخالص داخلی کشور را یک درصد عنوان کرد و گفت: سهم جمعیت استان از کشور ۱.۳ درصد است و باید به نسبت جمعیت سهم ما از تولید افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه براساس مطالعات آمایش سرزمین حرکت توسعه استان زنجان باید براساس گردشگری، خدمات، کشاورزی صنعتی باشد، گفت: البته در غرب استان تجهیزات صنعتی مستقر شده است و باید کشاورزی از شکل سنتی به کشاورزی صنعتی با اولویت ارزش افزوده بیشتر تبدیل شود.

* ۵۲۰ پروژه نیمه‌تمام قاتبل واگذاری به بخش خصوصی است

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان زنجان در مورد پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی گفت: حدود ۱۳۲۲ پروژه نیمه‌تمام عمرانی در استان زنجان وجود دارد که سال گذشته ۵۰۴ میلیارد تومان منابع به این پروژه‌ها اختصاص پیدا کرد و برای سال جاری هنوز منابع ملی ابلاغ نشده و برخی از این پروژه‌های عمرانی براساس ماده ۲۷ به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

طهماسبی همچنین افزود: برخی از پروژه‌های نیمه تمام حاکمیتی بوده و قابل واگذاری نیست اما حدود ۵۲۰ پروژه عمرانی در بخش‌های ساختمان، راه، جاده و سدسازی قابل واگذاری به بخش خصوصی و تعاونی هستند.

طهماسبی با بیان اینکه اغلب بافت استان زنجان اقتصاد روستایی است، گفت: تمایل داریم برنامه‌ریزی استان بر محور خدمات با ارزش افزوده بیشتر انجام شود و در بخش حمل و نقل و ترانزیت و همچنین حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بیشتر تمرکز کنیم و استان زنجان به عنوان قطب فناوری اطلاعات کشور عرض اندام کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان زنجان نرخ بیکاری در استان را ۱۱.۲ درصد مربوط به فصل زمستان ۹۶ اعلام کرد و گفت: این نرخ از میانگین نرخ بیکاری کشور کمتر است.

طهماسبی همچنین افزود: بنابر سیاست دولت در سال جاری نسبت به سال قبل حدود ۳۸ درصد بودجه سنتی استانی کاهش پیدا کرده البته منابع دیگر افزایش دارد، سیاست دولت این است که وابستگی پروژه‌های عمرانی به اعتبارات ملی کاهش پیدا کند چون حجم زیاد پروژه‌های نیمه‌تمام وجود دارد که هرچه منابع بدهید باز هم تمام نمی‌شود.

طهماسبی در مورد بحران آب در استان زنجان گفت: مشکل آب یک مسئله ملی است به خصوص در شهرستان ابهر در استان زنجان که بیشترین جمعیت را در خود جای داده مشکل آب بیشتر است در این زمینه با تعریف الگوی کشت برای کشاورزان و نیز رفتن به سمت کشت‌های متراکم با روش‌های نوین آبیاری در صدد صرفه‌جویی آب هستیم.

وی افزود: مصوبات شورای عالی آب در استان در راستای بهره‌وری بیشتر از آب و نیز عدم صدور مجوزهای جدید برای بهره‌برداری از چاه‌های آب و همچنین تغییر الگوی کشت در این شورا مصوب شده است.

همچنین خداوردی معاون هماهنگی سازمان برنامه و بودجه استان زنجان گفت: برای ایجاد انگیزه بخش خصوصی در اتمام پروژه‌های عمرانی در قالب تبصره ۱۹ قانون بودجه کشور روش‌های حمایتی در نظر گرفته شده است در این راستا سال گذشته ۴۶ پروژه قابل واگذاری به بخش خصوصی پیشنهاد شد اما جذابیت خاصی برای بخش خصوصی ابراز نشد که امیدواریم امسال از محل کمک‌های فنی تبصره ۱۹ بتوان به بخش خصوصی واگذار کرد.

خداوردی معاون هماهنگی سازمان در مورد اعتبارات استانی گفت: قانون بودجه سال جاری در ۲۲ اردیبهشت ۹۷ به استان ابلاغ شده و تا پایان سال ردیف‌های بودجه کم‌کم ابلاغ می‌شود البته بعضی از بندهای بودجه تغییر کردند مثلاً بند (ج) تبصره ۶ تبدیل به بند (ب) شده است که از محل ۱۰۰ ریال افزایش دریافتی مشترکان آب و برق ۷۵ ریال به استان‌ها اختصاص پیدا می‌کند همچنین در جدول ۱۰ قانون بودجه سال گذشته ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار بود که امسال به ۱۷۰ میلیارد تومان کاهش یافته، از محل قانون ردیف متوازن سال گذشته ۱۰۲ میلیارد تومان بود که امسال این رقم به ۱۲۰ میلیارد تومان افزایش یافته و اعتبار از ردیف ۳ درصد سهم درآمد نفت سال گذشته ۷۲ میلیارد تومان بود که امسال ۷۴ میلیارد تومان اختصاص پیدا می‌کند.

وی افزود: ۲۰ درصد از سرجمع ردیف اعتبار استان‌ها در مجموع کم شده، سال گذشته ۵۰ درصد اعتبارات عمرانی استان تخصیص پیدا کرد که مانند سایر استان‌ها بود، در بخش اعتبارات جاری ۹۹.۷ درصد پرداخت شد.