به گزارش پارس نیوز، 

‌غلامحسین باقریان درباره سرنوشت احداث فرودگاه چابهار اظهار داشت: پیش از این ابتدا مصوبه‌ای صادر شد مبنی بر اینکه ساخت و سرمایه‌گذاری فرودگاه چابهار توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران انجام شود. 

وی ادامه داد: در این راستا شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اقدامات خود را آغاز و طرح توجیهی پروژه را تهیه کرد و آن را به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه داد و مجوزهای مربوط به فرودگاه چابهار از سوی سازمان هواپیمایی کشوری صادر شد.

معاون فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: اما مجدداً نامه‌نگاری‌هایی انجام شد در خصوص اینکه شاید فرودگاه کنارک بتواند به جای فرودگاه جدید چابهار کار کند بنابراین بهتر است فرودگاه کنارک توسعه یابد که این موضوع از سوی منطقه آزاد مطرح شد.

باقریان ادامه داد: فعلاً کار تملک اراضی فرودگاه چابهار در حال انجام است اما تصمیم‌گیری درباره اینکه در منطقه آزاد چابهار فرودگاهی ساخته شود یا اینکه فرودگاه کنارک توسعه یابد هنوز چیزی به ما ابلاغ نشده است.

معاون فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: ما درخواست رسمی داده‌ایم که تکلیف ما را مشخص کنند و هنوز پاسخی در این باره انجام نشده است اما تملک اراضی در منطقه آزاد چابهار در حال انجام است.

به گزارش فارس، در حال حاضر ‌منطقه آزاد و بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور، با وجود ظرفیت بسیار بالای ترانزیتی و موقعیت استراتژیک‌ در دنیا، از وجود فرودگاه بی‌بهره است و تنها فرودگاه این منطقه، فرودگاه کنارک است که همزمان مورد استفاده مسافری و باری نیز می‌شود.

* فراخوان بین‌المللی برای سرمایه‌گذار فرودگاه جدید اهواز

باقریان درباره فرودگاه جدید اهواز و طرح توسعه فرودگاه فعلی اهواز اظهار داشت: درباره فرودگاه جدید اهواز فراخوان بین‌المللی داده‌ایم که این فراخوان در سایت‌های مناقصات بین‌المللی منتشر شد.

معاون فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: بدین ترتیب تعدادی از شرکت‌ها حضور یافتند و هم‌اکنون در حال‌ دعوت از آنها و همچنین بازدید از فرودگاه و دریافت پیشنهادات آنها هستیم.

وی یادآور شد: امیدواریم تا چند ماه آینده بتوانیم موضوع فرودگاه اهواز را به نقطه‌ای برسانیم تا بتوانیم سرمایه‌گذار آن را انتخاب کنیم و سپس بحث طراحی فرودگاه جدید اهواز آغاز شود.

باقریان ادامه داد: با توجه به شرایطی که فرودگاه فعلی اهواز دارد و امکان توسعه آن وجود ندارد، امسال با مشخص شدن سرمایه‌گذار حتماً موضوع فرودگاه جدید اهواز پیگیری و اجرا خواهد شد.

معاون فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: در حال حاضر اراضی مشخص و تأمین شده و تملک اراضی در حال اجرا است؛ همچنین عملیات نقشه‌کشی نیز در جریان‌ و مشاور در حال فعالیت است.

باقریان اظهار داشت: از طرف دیگر مشاور طراحی اولیه ارائه داده است تا در فراخوان جذب سرمایه‌گذار ارائه شود، مرحله اول فراخوان، فراخوان شناسایی است بنابراین نیازی به طرح ندارد و فقط شناسایی سرمایه‌گذار انجام می‌شود و در مرحله دوم به عنوان دریافت پیشنهادات‌، نیاز است که طرح به سرمایه‌گذار ارائه شود ‌آن طرح در حال طراحی است.

وی با اشاره به اینکه توسعه فرودگاه فعلی اهواز تا جایی که امکان دارد، در حال اجرا است، بیان کرد: ما در حال تکمیل ترمینال جدید این فرودگاه هستیم، فرودگاه فعلی اهواز متعلق به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران است و دیگر وزارت نفت هیچ کاری با فرودگاه اهواز ندارد، پیش از این وزارت نفت به دنبال آن بود که به دلیل وجود لوله‌ها و چاه‌های نفت، فرودگاه اهواز جابه‌جا شود اما مذاکراتی با شرکت نفت انجام شد و با توجه به روش‌های حفاری آنها این موضوع منتفی شد و فرودگاه اهواز می‌تواند شرایط خود را داشته باشد.