به گزارش پارس نیوز، 

غلامرضا میری در خصوص حباب 2 میلیون تومانی قیمت زعفران در بازار اظهار کرد: در حال حاضر مصرف داخلی ما کاهش یافته و صادرات به خاطر مشکلات ارزی در شرایط توقف به سر می‌برد بنابراین دلیل افزایش قیمت زعفران افزایش تقاضا نیست و بازار فعلی کاذب است.

وی افزود: سازمان تعاونی روستایی بخشی از زعفران را خریداری کرده و هنوز هم آن را در اختیار دارند بنابراین اگر در بازار دو تن زعفران را یک میلیون تومان گرانتر بفروشند در آنجا می‌توانند 70 تن زعفران را کیلویی یک میلیون تومان گرانتر بفروشند و مافیاهایی وجود دارد که بتوانند این کار را انجام دهند.

میری در ادامه تصریح کرد: فروش داخلی و خارجی هر دو افت کرده و دلیل موجهی برای این افزایش قیمت وجود ندارد.

وی گفت: زعفران را 3میلیون و 900 تا 4 میلیون و 200 هزار تومان می‌خریدیم اما ظرف 12 روز چه اتفاقی افتاد که یک میلیون تومان این قیمت افزایش یافت برای ما مشخص نیست.

نائب رئیس شورای ملی زعفران ایران گفت: احتمال دپو شدن این زعفران پس از خریداری شدن وجود دارد اما به خارج از کشور صادر نشده است.

*دست‌های پشت پرده قاچاق زعفران

نائب رئیس شورای ملی زعفران ایران با بیان اینکه یا این قیمت دلار توان صادرات زعفران وجود ندارد، تشریح کرد: من معتقدم که این قضیه توسط کسی اداره می شود. صادر کنندگان تعهدی داده‌اند که حتی در صورت ضرر باید به آن عمل کنند و در حال حاضر صادر کننده خریدی انجام نمی‌دهد و اگر هم سفارشی داشته باشد با وجود این وضعیت ارزی که در کشور وجود دارد و بابت هر دلار 2300 تا 2400 تومان ضرر خواهند کرد و سفارشی نمی‌پذیرند.

افزایش قیمت دلار و افت صادرات

وی افزود: متاسفانه این اتفاق افتاده و صادرکننده ما هم به این دلیل که توان این کار را ندارد؛ ریسک این کار را نمی‌پذیرد، پس صادرات انجام نمی‌دهد اما افرادی هستند که از طریق قاچاق این کار را انجام می‌دهند که در ، بار آنها می‌تواند زعفران بی کیفیت و تقلبی هم وجود داشته باشد.

نائب رئیس شورای ملی زعفران ایران ادامه داد: ما با این کار بازاری را برای رقبا درست می‌کنیم تا با سوءاستفاده از موقعیت ما زعفران ایران را به نام کشور دیگری به فروش برسانند.

میری با اشاره به تقاضای کشورهای دیگر برای خرید زعفران از ایران عنوان کرد: تقاضا هست اما با این قیمت ارز نمی‌توانیم صادر کنیم. ما پیش از این به صورت تومانی معامله می‌کردیم در حال حاضر هم تومانی معامله می‌شود اما نمی‌توانیم قیمت آن را بالا ببریم تا به دلار 6 هزار و 500 تومان برسد و بابت هر دلار باید 2300 تومان زیان کنیم.

وی گفت: قیمت پایه زعفران در حال حاضر 1600 دلار است در حالی که ضرر صادر کننده 2300 تومان است و صادرات در این شرایط منطقی نیست. این قیمت دلار باعث ضرر تولیدکننده و صادر کننده است.

نائب رئیس شورای ملی زعفران ایران اظهار داشت: به وزیر صنعت گفتیم که معافیت مالیاتی نمی‌خواهیم فقط اجازه دهید مانند قبل بارها را صادر کنیم که پاسخگو نبودند.

35225