به گزارش پارس نیوز، 

علیرضا جباریان فام صبح امروز در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه صنعت کفش یکی از صنایع با اشتغال زایی بالا و سرمایه کم است اظهار داشت: چرم و کفش دست دوز تبریز به عنوان یک برند ملی دارای شهرت جهانی است اما برخی مشکلات این صنعت را با چالش مواجه کرده است.

وی تشکیل اولین کنسرسیوم صادرات کیف و کفش در تبریز، ارتقای سطح طراحی کفش با حضور اساتید ایتالیایی، تاسیس اولین موزه کفش ایران و هفتمین موزه کفش جهان در تبریز، ایجاد اولین کمپین خرید کالای ایرانی توسط فروشندگان کفش تبریز در سال 95 را از مهم‌ترین اقدامات برای افزایش صادرات و فروش کفش تبریز عنوان کرد و گفت: ارتقای تکنولوژی ماشین آلات تولید کفش با تکنولوژی ایتالیا و تلاش برای ثبت ملی کفش دست دوز تمام چرم تبریز از جمله دیگر اقدامات برای ارتقای صنعت کفش تبریز است.

رئیس اتحادیه کفاشان تبریز با بیان اینکه ایران با تولید 190 میلیون جفت کفش رتبه 11 جهان را در اختیار دارد افزود: کشورمان با مصرف سالانه 180 میلیون جفت کفش هم در رتبه 19 جهان قرار دارد و هفتمین کشور تولید کننده کفش بعد از چین، هند، ویتنام، اندونزی، پاکستان و بنگلادش در آسیا است.

وی تبریز را با تولید 90 میلیون جفت کفش، تولید کننده 60 درصد کل کفش ایران و 90 درصد کفش دست دوز تمام چرم ایران عنوان کرد و ابراز داشت: تبریز با 50 واحد صنعتی بزرگ تولید کفش و 3000 تولید کننده کارگاهی کوچک و متوسط، قطب اصلی تولید کفش کشور است.

جباریان فام با اشاره به اینکه بیش از 40 هزار نفر به صورت مستقیم در صنعت کفش شاغل هستند ادامه داد: حجم فعلی کفش موجود در بازار تبریز هم بیش از یک میلیارد دلار است و باید برای صادرات و فروش آن در بازارهای جهانی برنامه ریزی و اقدام شود.

وی با بیان اینکه واردات رسمی کفش به کشور، 35 میلیون دلار و غیر رسمی 318 میلیون دلار است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که صادرات کفش کشور در سال گذشته حدود 92 میلیون دلار بود.

رئیس اتحادیه کفاشان تبریز برخی از مشکلات صنعت کفش را برشمرد و گفت: نبود نقدینگی و کمبود سرمایه در گردش، فرسوده بودن ماشین آلات صنعت کفش، نبود مواد اولیه مرغوب داخلی و نبود شرکت‌های بازرگانی تامین مواد اولیه، افزایش مالیات با وجود فروش پایین و نبود شرکت‌های تخصصی صادراتی را از جمله موانع موجود بر سر راه صنعت کفش دانست.