به گزارش پارس نیوز، 

 به نقل از Hurriyet، مشاوران اقتصادی دو تن از رییس جمهورهای برآمده از حزب جمهوری خواه، برخی مشاوران اقتصادی دو رییس جمهور پیشین دموکرات آمریکا و ۱۵ تن از برندگان جایزه ی نوبل از جمله امضا کنندگان این نامه هستند که از ترامپ خواسته اند از اتخاذ سیاست های اقتصادی محافظه کارانه مانند تهدید به خروج از توافقات تجاری و دستورات اشتباه نسبت به اعمال تعرفه های جدید در پاسخ به نابرابری های تجاری خودداری کند. 

همچنین، این نامه از قانون گذاران آمریکا خواسته است که از اجرای قانون اعمال تعرفه ی Smooth-Hawley که از دید اقتصاد دانان آمریکایی باعث عمیق تر شدن و طولانی تر شدن بحران اقتصادی جهانی می گردد خودداری کنند. در بخشی از این نامه آمده است که ''کنگره ی آمریکا به توصیه های اقتصاددانان در سال ۱۹۳۰ گوش نکرد و این موجب شد که مردم آمریکا در سرتاسر این کشور هزینه ی آن را بپردازند''. بنابراین، در این نامه خطاب به اعضای کنگره نوشته شده است که '' اقتصاددانان و اساتیدی که ذیلا این نامه را امضا کرده اند از شما قویا می خواهند که آن اشتباهات را تکرار نکنید''. علاوه بر این، برندگان جایزه ی نوبل اقتصاد و اساتید اقتصاد آمریکا اذعان کرده اند که در صورت ادامه ی اجرای سیاست اعمال تعرفه قیمت ها در آمریکا بالا رفته و در نتیجه ی آن مصرف کنندگان کالا در این کشور نهایتا آسیب خواهند دید. از دیدگاه نویسندگان این نامه، تاثیر دیگر ادامه ی اجرای سیاست های محافظه کارانه آسیب دیدن کشاورزان آمریکایی با کاهش ارزش شاخص سهام کالاهایشان در بازار بورس خواهد بود. 

این نامه در حالی به ترامپ و کنگره ی آمریکا فرستاده شده است که گروهی ارشد از مذاکره کنندگان آمریکا به رهبری وزیر خزانه داری و وزیر امور تجاری این کشور برای مذاکره در خصوص پیدا کردن راه حل در مورد اختلافات تجاری با چین در پکن به سر می برند. اختلافات تجاری میان آمریکا و چین در نتیجه ی تصمیم دولت ترامپ در رابطه با اعمال تعرفه های جدید بر روی واردات فولاد و آلومینیوم و همچنین کالاهای چینی به وجود آمده بود. 

افزون بر این، دولت ترامپ چین را بارها به سرقت گسترده ی حقوق مالکیت فکری آمریکا متهم کرده و تصمیم گرفته تا در سیاست های اتخاذ شده در خصوص حفاظت از سرمایه گذاری و حق اختراع تغییراتی را ایجاد نماید. همچنین، دولت ترامپ در نظر دارد تا دسترسی شرکت های چینی ای که با سطح بالایی از تکنولوژی فعالیت می کنند را به کالاهای آمریکایی محدود کند. در این رابطه اقتصاددانان آمریکا در نامه ی خود با تاکید بر احتمال اتخاذ اقدامات مقابله جویانه توسط سایر کشورها افزوده اند که ''جنگ تعرفه ای زمینه ای مناسب برای توسعه ی صلح جهانی نیست''.


انتهای پیام/