پارس به نقل از دنیای اقتصاد؛ دیروز نیز سرمایه گذاران چشم انتظار سخنرانی برنانکه در مورد تصمیم برای توقف یا ادامه سیاست انبساطی پولی بودند. برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که در شرایط حاضر، افزایش تقاضای چین می تواند قیمت طلا را مجددا بالا ببرد؛ اما از دیگر سو واردکننده بزرگ دیگر طلا اقدام به محدودیت واردات این فلز کرده است؛ هندوستان همچنین اعلام کرده که افزایش واردات طلا، فشار بر کسری تجاری و حساب جاری هند را مضاعف کرده و توان بانک مرکزی این کشور برای اجرای سیاست انبساطی پولی و کمک به تقویت رشد اقتصادی را محدود کرده است. بنابراین تا مدتی واردات طلا توسط این کشور که می توانست بازارهای بین المللی این فلز را تحت تاثیر قرار دهد، بعید به نظر می رسد.
بازارهای طلا و ارز روزگذشته با توجه به عوامل جهانی و داخلی همچنان به افزایش قیمت ها ادامه دادند. در بازار تهران قیمت طلا و سکه که دو روزی است با نوسانات شدید مواجه است، روز گذشته مجددا در ابتدای معاملات با افزایش شدید روبه رو شد؛ اما همچون سه شنبه، در میانه روز قیمت ها کمی تعدیل شد. رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر، همچنان نوسان قیمت جهانی طلا را دلیل رشد قیمت ها در بازار داخل می داند. قیمت ها در بازار قراردادهای آتی سکه نیز که روز سه شنبه با افزایش شدید مواجه شده بود، دیروز باز هم افزایش داشت با این تفاوت که میزان نوسانات در این روز به شدت روز قبل از آن نبود. اما حجم معاملات که در روزسه شنبه به دلیل تغییرات شدید قیمتی و هیجانی شدن بازار آتی در پی خبرهای ضد و نقیض از احراز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی، در مقایسه با چند هفته اخیر، افزایش یافته بود، روزگذشته باز هم کاهش یافت.
علاوه بر نوسانات بهای جهانی طلا، این روزها باز هم مسائل روانی که مدتی در نبود آنها بازارها در آرامش به سر می بردند، مجددا به شکل کوتاه مدت محرک بازارها شده اند؛ به نحوی که توجه معامله گران و سرمایه گذاران بیش از محرک های جهانی، به خبرهای این روزها از سیاست داخلی کشور معطوف است. در مورد دلار اما با وجود نوسانات چند وقت اخیر، از افزایش لجام گسیخته قیمت همچون سال گذشته خبری نیست و قیمت ها نهایتا در محدوده ۳۵۰۰ تومان نوسان می کنند. روز گذشته نیز در ابتدای معاملات در بازار دلار، قیمت به ۳۵۶۰ تومان رسید؛ اما در میانه روز در اثر تزریق بانک مرکزی و خبرهایی از کنترل بازارها، قیمت تا ۳۵۱۰ تومان هم کاهش یافت؛ اما مجددا در عصر این روز به ۳۵۷۰ تومان رسید.
از سوی دیگر برخی کارشناسان بر این باورند که تزریق جدید بانک مرکزی به بازار با تحویل سکه های پیش فروش شده از روز گذشته موجب شد تا از افزایش شدید قیمت در بازارهای طلا و سکه - که پیش بینی می شد روز گذشته اتفاق بیفتد – جلوگیری شود. در خصوص سکه های پیش فروش شده، بانک مرکزی اعلام کرد از آنجا که قیمت سکه در بازار پایین تر از قیمت تمام شده برای افراد - با در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده می شود - هر کس ضرر می کند می تواند نقدا پول خود را از بانک ها دریافت کند. در این روز قیمت سکه طلا در آغاز معاملات آتی، در هر سه سررسید نزدیک به ۲ درصد افزایش داشت که در ادامه با کمی کاهش مواجه شد.
علاوه بر این مسائل، برخی کارشناسان معتقدند از آنجا که غرب نیز منتظر نتایج انتخابات است، مدتی است که از بار فشار و تحریم در خصوص ایران کاسته؛ اما این وضع موقتی است. این کارشناسان پیش بینی یک جهش قیمتی برای دلار در فصل تابستان را دارند. در نهایت پس از نوسانات روز گذشته، سکه سررسید خرداد با ۹۳/۳ درصد افزایش، سررسید تیر با افزایش ۱۳/۳ درصد و سکه سررسید مرداد با افزایش ۷۱/۲ درصد به ترتیب در محدوده قیمتی (پایین ترین و بالاترین قسمت) یک میلیون و ۲۸۵ هزار تا یک میلیون و ۳۱۷ هزار تومان، سررسید تیر در محدوده یک میلیون و ۳۱۹ هزار تا یک میلیون و ۳۴۷ هزار تومان و سررسید مرداد در محدوده یک میلیون و ۳۵۶ هزار تا یک میلیون و ۳۸۲هزار تومان معامله شد.