به گزارش پارس نیوز، 

رضا اردکانیان در سومین جشنواره و نمایشگاه توانمندی‌های بهره‌برداری و نگهداری در صنعت آب و فاضلاب کشور با رویکرد ارتقای تاب‌آوری و سازگاری با کم‌آبی با اشاره به اینکه اگر منابع وسیع و نامحدود باشد که تحت هر شرایطی مصارف و تقاضا را پاسخ دهد مدیریت چندان حساسیت نخواهد داشت، گفت: ما مدیران زمانی کارمان موضوعیت پیدا می‌کند که عدم تعادل بین منابع و مصارف به وجود بیاید.

وی ادامه داد: همان‌گونه که رابطه‌ای بین تولید و مصرف است روابطی بین عرضه و تقاضا وجود دارد پس بحث مدیریت مصرف و تقاضا به شکل پررنگ‌تر به برکت کم‌بارشی‌ها در دستور کار قرار گرفته است که باید به مبانی تئوریک آنها توجه شود.

وزیر نیرو افزود: وقتی جمعیت رشد می‌کند و مصارف متنوع می‌شود یک تأمین‌کننده به تنهایی قادر به تنظیم آن رابطه نیست پس باید به این نکته توجه کنیم که علاوه بر مدیریت مصرف و تقاضا الگوی کشت به گونه‌ای تغییر کند و این تغییر الگو به گونه‌ای باشد که تقاضا برای آب در یک دشت از یک رقم به رقم دیگری تغییر کند. 

اردکانیان افزود: ابزار قیمت می‌تواند کمک کند که پرمصرف‌ها را با این وسیله و ابزار متوجه افزایش مصرف کند و به آنها بگوید که کشوری کم‌آب و خشکی هستیم. 

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز امور اجتماعی صنایع آب و انرژی از امروز در وزارت نیرو، گفت: این مرکز امور اجتماعی با هدف مدیریت تقاضا از امروز فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. 

وزیر نیرو با تأکید بر اینکه اخلاق آب باید در میان مدیران گسترش یابد، گفت: یک وزیر و یا یک مدیرعامل آب در استان‌ها و شهرستان‌ها بدون پایبندی به اخلاقیات نمی‌تواند دستورالعمل‌ها را پیاده کند پس سازگاری با کم‌آبی یکی از راهکارهای خاص موسوم به مقابله با خشکسالی است پس ما این کاهش بارش را یک فرصت می‌دانیم و از این منظر که مصرف‌کنندگان و متقاضیان ما را در پیاده کردن این برنامه‌ها همراهی کنند.

اردکانیان تصریح کرد: ما کشور کم‌آب هستیم و خواهیم بود و می‌توانیم با توجه به اهمیت موضوع آب و سایر منابع زیست محیطی با تکیه بر تجارب پیشینیان و منابع انسانی عظیم کشور و پشتیبانی مردم در سال‌های پیش‌رو برنامه‌های مناسبی پیاده کنیم.

وی در خصوص جلسه‌ای که با رئیس‌جمهور در هیأت دولت در هفته گذشته داشت اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور هفته گذشته که وزارت نیرو گزارش به هنگام آب شرب را ارائه کرد با تأکید زیاد اعلام کرد که این برنامه‌ها برای تأمین آب تنها برای سال جاری نباشد. بنابراین باید بر اساس سال‌های پیش‌رو هم که می‌دانیم بارش‌ها خوب نخواهد بود برنامه‌ریزی صورت گیرد.

وزیر نیرو تصریح کرد: از همین امروز باید برای سال آبی 97-98 (مهر ماه تا شهریور سال آینده) برنامه تأمین آب شرب مردم در کشور با نرخ قابل قبول رشد جمعیت و بر اساس بارش تا 10 درصد کمتر تدوین شود.

اردکانیان با اشاره به آغاز به کار کارگروه سازگاری با کم‌آبی از اسفند ماه سال گذشته با حضور 4 وزیر و رؤسای سازمان برنامه‌ریزی و صنایع و معادن، گفت: همکاری با نمایندگان دولت و استانداری‌ها برای پیشبرد برنامه‌های وضعیت بخش آب و سازگاری با وضعیت کنونی آب بسیار ضروری است که خوشبختانه با تشکیل این کارگروه موفق به این موضوع شده‌ایم. 

وی با تأکید بر اینکه برای گفت‌وگو با مردم نیازمند تغییر شیوه و مفاهمه هستیم، گفت: بنابراین وقتی در عرصه برق قرار است 4 تا 5 هزار مگاوات مدیریت مصرف صورت گیرد نیازمند گفت‌وگو با مصرف‌کنندگان عمده هستیم و باید مردم را در جریان شیوه‌ها قرار دهیم.

به گفته وی نباید عرصه آب جولانگاه برخی رقابت‌های منطقه‌ای و سیاسی شود. 

اردکانیان در خصوص تغییر مدیران آب و برق نیز گفت: سفارش می‌کنم که وظایف ما تأمین آب سالم و برق پایدار برای شهروندان است بنابراین از همین امروز به روش‌های مختلف نظاره‌گر کیفیت عملکرد مدیران آب و برق در 6 ماه نخست خواهیم بود. بنده از مدیران خواسته‌ام که سیستم ارزیابی را فعال کنند تا قدردان تلاش مدیران آب و برق باشیم.