به گزارش پارس نیوز، 

محسن مهرعلیزاده دربرنامه تلویزیونی بدون تعارف در شبکه دو سیما گفت: میزان ورودی آب زاینده رود زمانی یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون مترمکعب بود، این رقم امسال به ۴۰۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است؛ یعنی در مقایسه با آن سالها یک پنجم کاهش یافته است و این شرایطی است که برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای می‌خواهد. 

مهرعلیزاده در پاسخ به این سؤال که علت این خشکسالی‌ها و کم‌آبی‌ها چه بوده است؟ تصمیم‌گیری‌های نادرست و یا رعایت نکردن مردم باعث این مشکل شده است، گفت: همه عوامل می‌تواند تأثیرگذار باشد، تأخیر در اجرای برخی از طرح‌ها می‌تواند موجب به وجود آمدن این موضوع باشد، مثلاً تونل سوم کوهرنگ و سد مربوطه است که قرار بود سال ۹۴ به بهره‌برداری برسد و هنوز این اتفاق نیفتاده است.

وی افزود:البته بخشی از خشکسالی و کم‌آبی هم به دلیل اجرای روش‌های نادرست مثل غرقابی است (آب را در سطح خاک جاری می‌سازند تا تمام سطح زمین با لایه‌ای از آب پوشیده شود) در حالی که باید الگوهای کشت و آبیاری تغییر می‌کرد. 

مهرعلیزاده در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود صنایع فولاد و ذوب‌آهن آب زیادی مصرف می‌کنند، مجوز حفرچاه بیش از حد داده شده و یا آب به شهرهای دیگر می‌رود و باعث شده است تا این خشکسالی رخ دهد و اعتراضاتی را به همراه داشته باشد، اظهار داشت: در کل اینکه می‌توانست فولاد مبارکه در این منطقه نباشد و یا بار اضافی آمده است درست است، اما اینکه این صنایع آمده‌اند و همه آبها را می‌خورند درست نیست. دو واحد بزرگ صنعتی موجود در اصفهان ۴۷ میلیون متر مکعب آب از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب مصرف می‌کنند، پس درصد زیادی نیست. 

وی افزود: اما درخصوص انتقال آب نیز باید گفت که تنها انتقال آب از اصفهان به استان یزد است و برای این استان سهمیه‌ای که داریم نزدیک به ۶۰ میلیون مترمکعب است، پس با صرفه‌جویی ۲۵ درصدی می‌توان مشکل را حل کرد. 

استاندار اصفهان در خصوص حقابه نیز خاطرنشان کرد: آن چیزی که می‌ماند آب شرب اصفهان است و در حدود ۳۲۰ میلیون مترمکعب است، پس کشاورزان درخصوص حقابه می‌گویند که این حقابه آبی بوده و هست که آن زمان و یا ۴۰۰ سال پیش و در زمان شیخ بهایی به دلیل کم بودن جمعیت و وسعت اصفهان این عدد عدد مناسبی بوده است، اما با افزایش جمعیت، دیگر شاهد آن حقابه ۴۰۰ سال پیش جواب نمی‌دهد. 

وی افزود: به هر حال کشاورز به دنبال معیشت خود است و باید آن را فراهم کرد و به عنوان مثال، بخشی از آب صنعت را کاهش دهیم و یا با استفاده از پساب، روش‌های کشت جایگزین و الگوهای صحیح کشت و صنایع را جایگزین کشاورزی کنیم و برای حفظ اشتغال در مناطق انجام دهیم. 

وی افزود: اینها را تعریف کردیم تا کشاورزان آسیب کمتری ببینند و صنعت هم اتفاقاً اعلام آمادگی کرده است. 

مهرعلیزاده گفت: با بیشتر کشاورزان در شهرهای و روستاهای مختلف مثل منطقه ورزنه صحبت کردیم و همفکری‌هایی صورت گرفت. 

استاندار اصفهان در پاسخ به این سؤال که چه پیشنهادی به کشاورز دادید و این پیشنهادات چه میزان زمان می‌برد، گفت: طر‌ح‌های کوتاه‌مدتی که ارائه شده  است ۸ تا ۱۲ ماه زمان می‌برد، اما یک طرح پیشنهادی ما جمع‌آوری پساب و تصفیه آن است که در حد آب گوارا و ۵۰ میلیون مترمکعب است،خوشبختانه زیرساخت‌های آن موجود است،کار شروع شده و این یک طرح ۱۶ ماهه است. 

وی افزود: طراحی‌ها انجام شده و اعتبار هم آماده است، بنابراین منتظر تأمین اعتبار نخواهیم بود. وزارت جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب را مأمور کردیم و این طرح‌ها را انجام خواهند داد، در این فاصله هم با مردم در ارتباط بوده و برای کشاورزان کمک معیشت درنظر گرفته‌ایم. 

* از مردم می‌خواهیم که ۲۵ درصد صرفه‌جویی کنند

مهرعلیزاده در پاسخ به این سؤال که شاهد قطع آب شرب در اصفهان که نخواهیم بود؟ گفت: تمام سعی ما این است که این‌طور نشود و به همین دلیل از هم‌اکنون روش‌هایی را اجرا و از مردم می‌خواهیم ۲۵ درصد صرفه‌جویی کنند و امیدواریم قطع آب نداشته باشیم.

وی در پاسخ به این سؤال که به هر حال برخی‌ درصدد ایجاد نارضایتی در میان مردم و کشاورزان اصفهان هستند، گفت: دو سه هفته پیش هم این اتفاقات رخ داد و عده‌ای هستند که با تهییج مردم قصد دارند نارضایتی‌هایی را به وجود بیاورند، مثلاً برخی از همین افراد می‌گویند آب را به یزد برده‌اند و مردم و کشاورزان اصفهان بی‌آب خواهند ماند، در حالی که وقتی از مردم سؤال می‌شود، آنها می‌گویند ما اصلاً از انتقال آب شرب اصفهان و رفتن آن به یزد و یا چهارمحال و بختیاری ناراضی نیستیم و آنها هم باید آب شرب داشته باشند. 

وی افزود: بررسی‌های ما نشان داد که اصلاً گفته‌هایی که مثلاً عنوان شده بود آب اصفهان به یزد رفته و در آنجا در شست و شوی خودرو در کارواش‌ها استفاده می‌شود و یا با آب شرب خیار کشت می‌شود، درست نبوده است. 

وی ادامه داد: به هر حال برخی از افراد از یک سری هیجان‌ها استفاده و سوار بر موج می‌شوند، اما به هر حال اگر امثال بنده کوتاهی نکنیم، با مردم از نزدیک صحبت کنیم و آنها را در جریان قرار دهیم و آنها را به مشارکت دعوت کنیم، مطمئناً مردم دلسوزتر هستند. 

انتهای پیام/