به گزارش پارس نیوز، 

 یکی از مقامات ارشد شرکت سیوپک چین اعلام کرد: به دلیل قیمت بالای نفت عربستان، واردات خود از این کشور را در ماه ژوئن و برای دومین ماه متوالی ۴۰ درصد کاهش خواهد داد.

بنا به اعلام این مقام چینی، عربستان قیمت نفت سبک خود را به بالاترین میزان در ۴ سال گذشته رسانده است، بنابراین قیمت این نفت در مقایسه با نفت مشابه دیگر کشورهای خاورمیانه بالاست.

ماه گذشته میلادی نیز یک مقام شرکت سینوپک چین گفته بود پالایشگاه‌های ما بر این باورند که قیمت نفت عربستان به شکل غیرقابل توجیهی بالاست.

در کنار سینوپک، مقامات دو پالایشگاه دیگر در شمال آسیا از برنامه خود برای کاهش ۱۰ درصدی خرید نفت از عربستان خبر دادند. 

این پالایشگاه‌ها اعلام کردند منطق عربستان در قیمت‌گذاری نفت خود برای تحویل به آنها تقریباً غیرقابل درک است.

به طور‌کلی خریداران نفت در چین به عنوان بزرگ‌ترین بازار نفت جهان از بالا رفتن بیش از حد قیمت این حامل انرژی شگفت‌زده شدند.

البته احتمالاً شرکت سینوپک به دلیل کاهش خرید نفت از عربستان توسط این کشور جریمه خواهد شد؛ چراکه قراردادهای این شرکت چینی با عربستان بر مبنای این طرح است که چینی‌ها باید یک مقدار مشخصی از عربستان نفت خریداری کنند و درصورتی‌که واردات نفت خود را کاهش دهند، باید پول تمام حجم توافق‌شده را پرداخت کنند. در این قرارداد سینوپک تنها حق دارد تنها ۱۰ درصد از واردات نفت خود از عربستان را بکاهد. 

شرکت سینوپک چین در سه ماهه نخست سال میلادی روزانه ۷۳۰ هزار بشکه از عربستان وارد کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۱۵ هزار بشکه روزانه کاهش یافته است.

یکی دیگر از دلایل کاهش خرید نفت عربستان توسط سینوپک چین انجام اقدامات نگهداری و تعمیرات تأسیسات پالایشگاهی این شرکت اعلام شده است.

سال گذشته عربستان اعلام کرد: صادرات نفت خود را به زیر ۷ میلیون بشکه در روز خواهد رساند. وزیر نفت این کشور نیز ماه گذشته میلادی بر پایبندی این کشور عربی بر این طرح خود صحه گذاشت که می‌تواند دلیلی بر بالا رفتن قیمت نفت باشد.