به گزارش پارس نیوز، 

رضا خیامیان رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در یک نشست خبری که صبح امروز در این انجمن برگزار شد با اشاره به فعالیت 700 بنگاه تولیدی که عضو این انجمن هستند گفت: 60 هزار اشتغال مستقیم و 180 هزار اشتغال غیرمستقیم نتیجه فعالیت انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در ایران است که هم‌اکنون حدود 100 شرکت دانش بنیان عضو این انجمن هستند.

وی‌ ادامه داد: در آستانه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پالایش و پتروشیمی حدود هزار شرکت ایرانی و 600 شرکت خارجی از 37 کشور جهان در این نمایشگاه حاضر خواهند بود.

خیامیان با اشاره به اینکه در حال حاضر صد درصد تجهیزات صنایع پایین دستی را می‌توانیم در کشور تولید کنیم، گفت: اما در بخش بالادستی نیاز به حمایت و سرمایه‌گذاری داریم که انتظار ما این است دولت در بخش بالادست از ما حمایت کند.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به سال حمایت از کالای ایرانی گفت: حمایت از کالای ایرانی سه وجه دارد که وجه اول آن مصرف‌کننده و وجه دوم تولیدکننده و سازنده و وجه سوم حاکمیت است و مصرف‌کننده و تولیدکننده باید وظیفه خود را به خوبی انجام دهند و حاکمیت نیز باید حمایت کند تا تولیدکننده بتواند روی پای خود بایستد.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه در صنعت نفت به دلیل جذابیت، خرید خارجی بیشتر از خرید داخلی است و کسی که می‌خواهد جنس داخلی خرید کند باید عرق ملی داشته باشد، گفت: متأسفانه در صنعت نفت شاهد هستیم کمتر مدیری به دنبال خرید داخلی می‌رود و حتماً باید با کار فرهنگی و فرهنگ‌سازی مصرف اجناس داخلی را در صنعت نفت افزایش دهیم.

رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: استفاده از تجهیزات داخلی در صنعت نفت مکافات دارد، به عنوان مثال مصرف‌کننده باید به نهادهای مختلف پاسخگو باشد، اما خرید خارج این‌گونه نیست و وقتی از جنس خارجی در صنعت نفت استفاده می‌شود، همه اطمینان دارند که این جنس کارایی لازم را دارد.

خیامیان با تأکید بر اینکه دولت باید نقش تسهیل‌کننده داشته باشد، افزود: متأسفانه دولت‌های مختلف تاکنون حامی تولید داخل نبوده‌اند و قوانین مزاحم زیادی وجود دارد که جلوی تولید داخل و مصرف آن را گرفته است.

وی با اشاره به اینکه قانون حداکثر استفاده از شرکت‌های ایرانی باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: یکی از مشکلات ما این است که وقتی مثلاً با چینی‌ها وارد فاینانس می‌شویم، آنها رسماً اعلام می‌کنند که 80 درصد کالاها باید از چین خریداری شود، بنابراین توقع ما از دولت این است که در سال حمایت از کالای ایرانی ضمن حمایت بیشتر از بخش خصوصی، این روند را نیز تغییر دهد که صندوق توسعه ملی به کسی وام دهد که بخواهد کالای ایرانی خریداری کند، اما در حال حاضر این صندوق به خریداران کالای خارجی وام می‌دهد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه جلسات متعددی در وزارت صنعت برگزار شده است، تصریح کرد: همواره پای ثابت این جلسات بانک‌ها هستند اما در طول این مدت بانک‌ها هیچ همکاری با بخش خصوصی نداشته است و وام‌های 20 تا 25 درصد را به بخش خصوصی اعطا می‌کنند که با این شرایط نباید انتظار داشت که ساخت داخل رونق بگیرد. ما از مسئولان تقاضا داریم که کارگروهی فراقانونی برای حل مشکلات سازندگان تشکیل دهند تا به سرعت بتوان این مشکلات را برطرف کرد.

وی گفت: متأسفانه اگر ما الان در کشور تولید داخل را متوقف کنیم، سازندگان خارجی قیمت تجهیزات و کالاهای خود را بالا می‌برند و این می‌تواند به ضرر تولید و صنعت نفت باشد.