به گزارش پارس۳۹; نسیم صادقی۳۹; روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به تحریم های اعمال شده، تولیدکنندگان شکرخام به دلیل نوسانات قیمت ارز با مشکل تامین قطعات این صنعت نیز مواجه اند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر هر کیلوگرم نیشکر با قیمت ۷۰ تومان از کشاورزان خریداری می شود که این رقم برای تولیدکنندگان این محصول مقرون به صرفه نیست، چراکه بخش عمده تولیدکنندگان از این راه معیشت خود را تامین می کنند.


صادقی گفت: هم اکنون از هر ۱۰ کیلوگرم نیشکر در طی فرآیند فراوری یک کیلوگرم شکر حاصل می شود.
وی، قیمت هر کیلوگرم شکر را طی یک سال گذشته ۱۳۰۰ تومان برشمرد و افزود: در شرایط فعلی، قیمت منطقی هر کیلوگرم شکر باید بین ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ تومان باشد. اما به دلیل برنامه ریزی دولت برای ثابت نگه داشتن نرخ محصولات، هم اکنون تمامی فشار افزایش قیمت ها بر دوش تولیدکنندگان نیشکر و کارخانجات فرآوری این محصول است.


وی تاکید کرد که با وجود مشکلات فراوان در این صنعت، همچنان تابع سیاست های دولت هستیم.
وی اظهارکرد: بنابراین تولیدکنندگان ناگزیرند قطعات مورد نیاز صنایع خود را با قیمت بالا تامین و وارد کنند، که تمامی این ها در قیمت نهایی شکر اثرگذار است.


صادقی با بیان این که هم اکنون ۶۶ هزار هکتار از اراضی زیرکشت نیشکر متعلق به شرکت توسعه نیشکر این استان است، تصریح کرد: همچنین تولیدکنندگان این صنعت با مشکل شوری آب اراضی خوزستان نیز مواجه هستند که در چند سال اخیر در میزان کاهش تولید نیشکر موثر بوده است.


وی اظهار امیدواری کرد که در صورت تامین ارز مرجع و مبادلاتی از سوی دولت بخشی از مشکلات تولیدکنندگان این صنعت برطرف شود.


مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی کشور ادامه داد: در سال زراعی گذشته، ۳۸۰ هزارتن شکر خام از سه میلیون و ۸۰۰ هزارتن نیشکر بدست آمد که نسبت به سال زراعی ۱۳۹۰، دو برابر افزایش را نشان می دهد.