به گزارش پارس نیوز، 

به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علی اکبر مهرفرد با اشاره به سیاست دولت در تک نرخی کردن ارز با قیمت ۴۲۰۰ تومان، اظهار داشت:به منظور پایداری تولید و حفظ آرامش بازار در پی تصمیم اخیر، دولت مقرر کرد به بخشی از کالا‌های اساسی که در گذشته ارز مبادله‌ای دریافت می‌کردند، به ازای هر دلار ۴۰۰ تومان یارانه پرداخت شود.

وی در ادامه افزود: بر این اساس، واردکنندگان برای واردات کالا‌های اساسی مشمول این تصمیم، به ازای هر دلار ۳۸۰۰ تومان پرداخت می‌کنند و ۴۰۰ تومان نیز از سوی دولت پرداخت خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که با اختصاص یارانه ارزی ۴۰۰ تومانی از سوی دولت در واقع نرخ ارز کالا‌های اساسی و در پی آن قیمت این کالا‌ها تغییری نکرده است، خاطرنشان کرد:اجرای مقررات نحوه پرداخت یارانه ارزی ۴۰۰ تومانی از طرف دولت به بانک مرکزی؛ از بانک مرکزی به بانک‌های عامل و از بانک‌های عامل به واردکنندگان مستلزم انجام یک سری تشریفات اداری است که کمی زمان بر و موجب شده مقداری کمبود کالا در بازار حس شود.

مهرفرد با بیان این که هم اکنون در بنادر حدود ۲ میلیون تن نهاده‌های دامی در حال ترخیص و منتظر تخصیص مابه التفاوت نرخ ارز وجود دارد، تصریح کرد:نظر به این که اعمال مقررات جدید نیازمند انجام اصلاحاتی در سامانه‌های سازمان توسعه تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، بانک مرکزی و گمرک جمهوری اسلامی ایران بوده و این اصلاحات مراحل نهایی خود را طی می‌کند، براساس برنامه پیش بینی شده این سامانه‌ها از روز یکشنبه آینده خدمات خود را به منظور پرداخت یارانه ۴۰۰ تومانی به ازای هر دلار برای کالا‌های اساسی مشمول، آغاز خواهند کرد.

وی به واردکنندگان کالا‌های اساسی اطمینان داد که مابه التفاوت ۴۰۰ تومانی نرخ ارز توسط دولت پرداخت شود و نرخ ارز تغییری نخواهد کرد بنابراین هیچ تغییر قیمتی در نهاده‌های دامی نباید صورت گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که شنیده شده در دو روز گذشته، برخی از واردکنندگان از عرضه نهاده‌های دامی به بازار خودداری کرده اند، این تصمیم را قابل قبول ندانست و از دستگاه‌های نظارتی خواست با بررسی موضوع و برخورد‌های قانونی از اخلال احتمالی در بازار جلوگیری کنند.

مهرفرد همچنین با اشاره به پرداخت یارانه ارزی ۴۰۰ تومانی و ترخیص نهاده‌های دامی از روز یکشنبه آینده از مرغداران خواست با حفظ آرامش و با توجه به این موضوع نسبت به تهیه نهاده‌های مورد نیاز اقدام کنند.

 
انتهای پیام/