به گزارش پارس نیوز، 

 سامانه نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) امروز(۳ اردیبهشت ماه) با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و ولی الله سیف در بانک مرکزی رونمایی شد.

ولی الله سیف در این مراسم بیان کرد:  از ۲۲ فروردین تا سوم اردیبهشت ماه ۹ هزار و ۲۱۰ فقره تخصیص ارز انجام شده که ارزش آن معادل ۲ میلیارد و ۳۶۱ میلیون دلار بوده است و هر گونه شایعه درباره عدم تخصیص ارز 4200 تومانی را رد می کنیم.

وی در ادامه افزود: حجم تخصیص ارز به یورو طی روز‌های گذشته  ۵ هزار و ۲۵۰ فقره بوده که معادل دلاری آن یک میلیارد و ۲۶۴ میلیون دلار است.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص اولویت های بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز ظهار کرد: اولویت اصلی ما این است که سامانه نیما به حرکت درآید و جریان تجارت خارجی کشور به جریان افتد.

سیف عنوان کرد: در آینده متناسب با شرایط درباره تخصیص ارز در سامانه تصمیم گیری می‌کنیم تا شرایط بهتری برای پوشش تقاضای ارزی فراهم شود.

وی در توضیح بازگران اصلی بازار ارز گفت: چهار بازیگر اصلی شامل واردکنندگان کالا و خدمات به عنوان متقاضیان ارز، صادرکنندگان کالا و خدمات به عنوان عرضه کننده ارز، واسطه گران شامل بانک‌ها و صرافی‌ها که منابع را از سمت عرضه کنندگان به متقاضیان هدایت می‌کنند و در نهایت سیاستگذار ارزی حضور دارند که براساس پیش بینی منابع و مصارف، نرخ، دامنه آزادی نرخ ها، اولویت‌ها و سقف مصارف را از طریق سامانه تحت کنترل قرار می‌دهد.

رئیس کل بانک مرکزی خاطر نشان کرد:  راه اندازی سامانه نیما این امکان را به بانک مرکزی می‌دهد که به صورت لحظه‌ای بازار ارز را رصد کند، بنابراین با این اقدام امکان سیاستگذاری فوری و مداخلات موثر برای حاکمیت فراهم می‌شود.

انتهای پیام/