به گزارش پارس به نقل از فرارو، طی روزهای اخیر پژو ۴۰۵ با افزایش ۵۰۰ هزار تومانی، تندر ۹۰ مدل E۱، یک میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲، دو میلیون تومان، تندر ۹۰ مدل E۲، سه میلیون تومان و مگان با رشد چهار میلیون تومانی روبرو شده است.

افزایش قیمت خودرو در آغاز فصل رونق بازار در حالی رخ می دهد که سرانجام چندی پیش کشمکش میان شورای رقابت و خودروسازان به ضرر مصرف کنندگان پایان یافت. پس از آنکه بازار خودرو ماهها در انتظار تعیین دستور العمل قیمت خودرو در رکود فرو رفت این خودروسازان بودند که حرف خود را به کرسی نشاندند و شاخ و شانه های شورای رقابت هم به جای نرسید.

در سال های اخیر خودروسازان همواره در عرصه های مختلف دست بالا را داشته اند. موضوعات مطرح شده نظیر تعرفه واردات خودرو، ترمز ABS، ایربگ و در نهایت تعین قیمت خودرو تاکنون به سود این گروه به سرانجام رسیده است.

در موضوع اخیر شورای رقابت به جای ایجاد زمینه رقابت که ماهیت اصلی این شورا است به تعیین قیمت بر اساس قیمت تمام شده پرداخته است. این شیوه از تعیین قیمت به خودروسازان اجاره می دهد تا بدون توجه به بهره وری نسبت به افزایش قیمت تمام شده محصولات خود نگرانی به دل راه ندهند. از سوی دیگر انحصار موجود در بازار خودرو و تعرفه بالای واردات به این شرایط دامن زده است.

چتر حمایتی دولت بر سر خودروسازان آنقدر وسیع است که در این سالها خودروسازان در مقابل تمامی این حمایت ها نه تنها به کیفیت محصولات خود توجهی نشان نداده اند، بلکه علیرغم شعار تولید ملی با افزایش قیمت ارز معلوم شده است که برخی از این خودروهای با اصطلاح ملی تا ۷۰ درصد به قطعات وارداتی وابسته هستند.

خودروسازان در آستانه فصل رونق با سوءاستفاده از رکود پیشین بازار حالا قصد دارند تا با ایجاد یک جو خبری اینگونه القاء کنند که فنر تحریم خرید خودرو سرانجام در رفته است و بازار با افزایش تقاضا روبرو خواهد شد. این در حالی است که کارشناسان خودرو افزایش اخیر قیمت ها در بازار را تنها به دلیل کاهش عرضه می دانند.