به گزارش پارس نیوز، 

سیدکمال سیدعلی ، با اشاره به روابط بانکی و تجاری ایران و اروپا در دو سالگی اجرایی شدن توافق برجام، گفت: اروپایی ها به دلیل شرایطی که اجرای توافق در پسابرجام طی کرد، احتیاط را در دستور کار دارند .

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات اظهارداشت: اروپایی ها فکر می کنند تا نتیجه رفتار آمریکا با برجام مشخص نشود، رفتار خود را تغییر نخواهند داد و این نگاه برای بانک های بزرگ اروپایی جدی تر است .

سیدعلی با اشاره به امضای قراردادهای فاینانس در دوران پسابرجام با کشورهایی مانند چین و روسیه، افزود: با این کشورها ما توانستیم قراردادهای فاینانس را امضا و عملیاتی کنیم. به نظر می رسد ایران می تواند در این مقطع با استفاده از شعب بانک های داخلی در برخی زمینه ها اقداماتی را انجام دهند و اقدام به افتتاح حساب کنند .

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران اظهارداشت: دولت ها و بانک های اروپایی تمایل بسیار زیادی به ایجاد روابط اقتصای با ایران دارند و قبلا بیش از 20 نمایندگی کشورهای اروپایی در ایران فعالیت داشتند .

به گفته سیدعلی، علاوه بر اینکه، بانک های اروپایی در ایران فعالیت داشتند، به صورت کلی اروپایی ها به دنبال کار با ایران بودند و برای دریافت گشایش اعتبار اسنادی ((LC تلاش می کردند. قبل از سال 2006 بیش از 30 میلیارد دلار فاینانس در یک مقطع اجرایی شده بود .

وی با اشاره به اینکه ایران در دوران تحریم نیز معاملات تجاری حدود 200 میلیارد دلار داشته است، افزود: 100 میلیارد دلار از این مبلغ برای فروش نفت بود و از آنسو نیز واردات معمولی کشور در برخی مقاطع بالای 60 میلیارد دلار بود .

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات درباره فرصت های سرمایه گذاری اروپایی ها در ایران و چشم انداز آینده آن نیز بیان داشت:‌ هر نوع سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی منوط به امنیت اجتماعی است و اگر در داخل شرایط بهتر شود و با مسائل به صورت جناحی برخورد نشود و از آنسو نیز فشارهای جدیدی بر دولت وارد نشود، می توان اقدامات موثری را در این زمینه داشت.