به گزارش پارس نیوز، 

 علی اصغر زبردست بعد از ظهر امروز در نشست فعالان اقتصادی استان همدان با سفیر کشور جمهوری چک، اظهار داشت: استان همدان یکی از قدیمی‌ترین استان‌های کشور است که سابقه آن به 2500 سال پیش از میلاد می‌رسد و به عنوان اولین پایتخت مادها و هخامنشیان در غرب کشور مطرح است.

وی تصریح کرد: بیشترین فعالیت اقتصادی مردم استان همدان شامل کشاورزی و دامداری است و یا توجه به معادن بسیار غنی موجود در آن، سومین استان معدنی کشور به شمار می‌آید.

رئیس اتاق بازرگانی همدان افزود: از نظر نوع و تنوع معدنی، 24 نوع از معادن مختلف در استان همدان وجود دارد و از نظر جاذبه های تاریخی و گردشگری نیز در رده پنج استان اول کشور قرار گرفته است.

زبردست به تنوع کشت محصولات کشاورزی استان همدان اشاره کرد و گفت: در بخش کشاورزی آمادگی صادرات محصولات باغی و خشکبار را به کشور جمهوری چک داریم.وی به بخش صنایع همدان اشاره کرد و افزود: در بخش صنایع کوچک و متوسط نیز استان همدان بالغ بر 1800 کارخانه را در خود جای داده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان به شباهت شهر همدان با یکی از شهر های جمهوری چک با عنوان برنو اشاره کرد و گفت: امیدواریم با بهره گیری از فضای گردشگری بتوانیم تعامل خوبی را برقرار کنیم.

زبردست تصریح کرد: با توجه به دید خوبی که نسبت به بلور و کریستال جمهوری چک وجود دارد، میتوانیم از تکنولوژی جمهوری چک استفاده کنیم و بزرگترین کارخانه شیشه استان را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه استان همدان موقعیت خوبی در بخش قطعه‌سازی، ریخته‌گری و ذوب دارد، ابراز کرد: امیدواریم که بتوانیم از این ظرفیت برای پیشرفت استان بهره‌گیری کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان تصریح کرد: مسئولان استان همدان از سرمایه گذاری خارجی پشتیبانی می‌کنند و آماده‌اند که در زمینه‌های فولاد، بلور و کریستال از فعالان اقتصادی جمهوری چک بهره‌گیری کنند.