به گزارش پارس نیوز، 

 «همایون حائری» امروز (سه شنبه) در نشست وزیر نیرو با مدیران عامل شرکت‌های توزیع نیروی برق، به شرایط خاص تابستان امسال برای تامین انرژی سراسر کشور اشاره کرد و گفت: کاهش نزولات آسمانی در سال آبی جاری باعث شده تا ارتفاع و حجم آب مخزن سدهای دارای نیروگاه برقابی به شدت کاهش یابد.
وی ادامه داد: در روزهای پایانی فروردین‌ماه پارسال نزدیک به 28 میلیارد مترمکعب آب پشت سدها ذخیره شده بود اما این رقم امسال به 13 میلیارد مترمکعب رسیده است.
معاون وزیرنیرو اضافه کرد: پارسال هشت میلیارد مترمکعب از حجم آب پشت سدها در نیروگاه‌های برقابی استفاده قرار گرفت و امسال این رقم به سه میلیارد مترمکعب کاهش خواهد یافت.
به گفته وی، این اعداد نشان دهنده کاهش بیش از چهار هزار مگاواتی برق در نیروگاه های برقآبی است.
حائری در ادامه با اعلام اینه سند «تعامل ایرانیان با منابع انرژی الکتریکی» بزودی توسط وزیر نیرو ابلاغ خواهد شد، گفت: این سند با همکاری و مشارکت همه افراد جامعه کامل شده و به دلیل اینکه تحت شبکه وب بوده در اختیار همگان قرار خواهد گرفت.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود: صنعت برق کشور تلاش کرده با تغییر چارچوب فکری‌، وارد عرصه مدیریت تقاضا شده و این سند را با همکاری و مشارکت همه افراد جامعه کامل خواهد کرد.
وی با بیان اینکه این سند در سه مرحله تهیه شده است، ادامه داد: مرحله نخست این سند مربوط به امسال و با عنوان «عبور از پیچ سال و مدیریت تفاهم و همکاری مشارکت‌جو» نام گذاری شده است.
حائری افزود: مرحله دوم این سند با عنوان «سال سامان‌دهی و پشتیبانی از استقرار هم بست نهادی، هم بست اجتماعی و هم بست تخصصی» از سال 97 تا 98 ادامه خواهد داشت و مرحله سوم آن که از امسال تا پایان دولت دوازدهم ادامه خواهد داشت تغییر آرایشی ملی است که باید در بخش مدیریت تقاضا مورد توجه قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه با این سند باید برنامه کاهش بار مصرفی صنایع امسال با شدت بیشتری ادامه یابد، اظهار کرد: اجرای برنامه ذخیره عملیاتی صنایع موضوع مهم دیگری است که در قالب مرحله نخست سند «تعاملات ایرانیان با منابع انرژی الکتریکی» پیگیری خواهد شد.
معاون وزیر نیرو افزود: برنامه ذخیره عملیاتی صنایع چند سالی است که در کشور آغاز شده و نتایج خوبی را به همراه داشته است که به طور عموم هر ساله از 15 اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود و براساس برنامه‌‌ریزی انجام شده، این برنامه امسال از پانزدهم خردادماه شروع خواهد شد.

** کاهش ساعت کار اداری در مناطق گرمسیر
حائری، افزایش برق صادراتی، برنامه‌ریزی برای کاهش بار مصرفی بخش کشاورزی و تجاری، استفاده از مولدهای موجود در تاسیسات مشترکان و پایش مولدهای مقیاس کوچک را بخش دیگری از برنامه‌های این سند معرفی کرد و گفت: امسال طرح ویژه‌ای را در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم با هماهنگی مدیران عامل شرکت‌های توزیع نیروی برق با استانداران و مدیران ادرات دولتی بتوانیم ساعات کار ادارات را به ویژه در نقاط گرمسیر زودتر به اتمام برسانیم و شرکت‌های توزیع پس از آن به پایش سیستم‌های سرمایشی و روشنایی در ادارات دولتی بپردازند.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی یادآورشد: در زمان اوج مصرف 55 هزار مگاواتی سال گذشته بیش از 20 هزار مگاوات از این رقم مربوط به سیستم‌های سرمایشی بوده که از همین رقم یاد شده نیز چهار هزار مگاوات مربوط به ادارات دولتی بوده است.
وی با تاکید بر اینکه مصرف چهار هزارمگاواتی سیستم‌های سرمایشی ادارات دولتی را باید با صرفه‌جویی به نصف برسانیم، اظهار کرد: گزارش نحوه عملکرد این برنامه به صورت روزانه توسط مدیران عامل شرکت‌های توزیع ارائه شده و شرکت مدیریت شبکه برق ایران مدیریت پایش آن را برعهده خواهد شد تا پیک امسال هر منطقه نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته آن مقایسه شود.
حائری با تاکید بر اینکه پیک بار امسال نسبت به پارسال نباید رشد کند، خاطرنشان ساخت: سرمایه گذاری در صنعت برق برای سه ماه تابستان است. اگر قرار بر این باشد از این سه ماه استفاده نشود این سرمایه‌گذاری نیز فایده‌ای ندارد؛ بنابراین وظیفه ماست در این زمینه خاص هر چه بیشتر متمرکز شویم.