به گزارش پارس نیوز، 

عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی ایران در آئین افتتاح یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه تهران گفت: سطح کارآمدی نظام تأمین مالی به سه رکن بانک، بیمه و بورس بازمی ‌گردد که درنهایت منجر به شکل‌گیری بازارهای کارا می‌شود.

وی افزود: تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در هریک از این ارکان در حالی بر روی سایر رکن‌های صنعت مالی اثرگذار است که در صنعت مالی ایران، تناسب بین رشد ارکان وجود ندارد.

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به الزام‌های تناسب و تعامل میان بازارهای سه‌ گانه نظام تأمین مالی افزود: ثبات مالی، کاهش هزینه‌های مبادلاتی و مدیریت ریسک ناشی از تناسب و تعامل میان بازارهای سه‌ گانه بورس، بانک و بیمه است که با کارکرد خوب بازار بیمه و فعالان اقتصادی می‌تواند تبلور یابد.

به گفته وی،‌ بازار بیمه می‌تواند نقش بارزی در صنعت مالی کشور ایفا کند و این در حالی است که رشد بیمه نسبت به GDP همواره رو به افزون است، به طوری که در سال 96 رشد حق بیمه‌ها نسبت به سال قبل از آن به 21 درصد رسید و رشد نفوذ بیمه در سال 96 نسبت به GDP حاکی از برآورد ۲.۳ درصدی است.

وی افزود: در طول دو دهه گذشته رشد صنعت بیمه 4 برابر رشد GDP کشور بوده و این در حالی است که رشد بیمه‌های عمر در کشور به عنوان یکی از منابع و ابزارهای مهم مالی میان‌مدت و بلندمدت همواره مورد توجه بوده است که علی‌رغم نرخ رشد سپرده‌ها و گواهی‌های سپرده بانکی، اما در مقایسه با تورم تک‌رقمی طی سال گذشته با رشد 30 درصدی روبه‌رو بوده است. بیمه عمر به عنوان یک پس‌انداز و در عین حال پوشش دهنده ریسک فوت و همچنین به عنوان یک سرمایه گذاری بدون ریسک می‌تواند برای مردم جذاب باشد و در عین حال بیمه به عنوان یک مسیر مطمئن و باثبات برای توسعه بازار سرمایه به کار گرفته شود.

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه سیاست این نهاد رشد 50 درصد سهم بیمه‌های عمر در سبدهای سرمایه‌گذاری است، عنوان کرد: بازار بیمه و بورس می‌توانند از طریق اوراق بهادار بیمه‌ای، ریسک تعهدات را از یکسو به بازار بیمه منتقل کنند و از طرف دیگر، ابزار جدید را دراختیار فعالان بازار سرمایه قرار دهد.

به گفته وی، زمان عملیاتی شدن اوراق بهادار متصل به بیمه فرارسیده و این در حالی است که در کشور ایران به دلیل پایین بودن ریسک حوادث طبیعی همچون زلزله و در عین حال در مقایسه با بازدهی بازار پول، جذابیت اوراق بهادار متصل به بیمه با کاهش مواجه است که می‌بایست از طریق طرح‌های توسعه‌ای، زمینه ارتقای آنها را افزایش داد.

همتی با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت بازار سرمایه از سوی شرکت‌های بیمه اتکایی عنوان کرد: باید از ظرفیت بازار سرمایه و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای اتصال بیمه‌های عمر در این بخش استفاده کرد.

به گفته وی، صنعت بیمه نباید خود را صرفاً در بازار ثانویه سهام درگیر کند و سرمایه‌گذاری در بازار اولیه سهام می‌تواند منافع بلندمدت و کوتاه‌مدت مختلفی را دراختیار واحدهای مختلف بگذارد.

این مقام مسئول با اشاره به حضور کسب و کارهای نوپا در صنعت مالی ایران عنوان کرد: هیچ کس نمی‌تواند در مقابل انقلاب دیجیتالی و اینشورتینگ‌ها از سوی استارت‌ آپ ‌ها به ویژه در صنعت بیمه مقابله کند، بر همین اساس تمامی فعالان صنعت بیمه ضمن توجه به این موضوع می‌بایست از تحولات صنعت بیمه حمایت کنند.

وی افزود:‌ اگر استارت‌ آپ ‌ها ضابطه‌مند شوند می‌توانند فعالیت خود را گسترش دهند و به تبع آن مطلوبیت بیشتری از سوی بیمه‌گذاران کسب کنند.

رئیس کل بیمه‌مرکزی با بیان اینکه گردش مالی صنعت بیمه در سال 96 از رقم 500 هزار میلیارد ریال فراتر رفت، عنوان کرد:‌براساس شاخص هرفیندال هریشمن در سال 96 این شاخص برای صنعت بیمه ایران با کاهش 360 واحدی مواجه شد و به 1400 واحد رسید، این شاخص نشان‌دهنده صنعت نیمه متمرکز و شبه‌رقابتی بیمه در کشور است که اگر به یک‌هزار واحد دست یابد، به معنای بازار بیمه غیرمتمرکز و غیرانحصاری است.