به گزارش پارس نیوز، 

 آشکار شدن سمت و سو و هدفگذاری حرکت کشور در سال نو موجب شد تا هر یک از دستگاه ها بنابر مسوولیت ها و وظایف، ماموریتی ویژه را پیش روی خود بینند. علاوه بر این، مخاطب قرار گرفتن همه مردم برای همیاری در جهت «حمایت از کالای ایرانی» از سوی رهبر معظم انقلاب در نخستین لحظات سال 97، این مهم را به ماموریتی همگانی و ملی مبدل ساخت.
در این میان، رسانه به عنوان حلقه ای واسط میان مردم و حاکمیت و نیز ابزاری برای اطلاع رسانی، تبلیغات، برقراری ارتباطات چند جانبه و عمومی و نیز فرهنگ سازی کارویژه هایی متعدد و در عین حال پراهمیت در جهت دستیابی به هدف رونق تولید داخلی می یابد.
در نگاه نخست و به عنوان یکی از اولین بازتاب های شعار سال در رسانه های فراگیری چون صدا و سیما، شاهد انتشار تبلیغاتی با موضوع مزیت خرید انواع کالاهای ایرانی از پوشاک تا لوازم التحریر بوده ایم؛ تولیداتی رسانه ای که با وجود تلاش برای کاربرد برخی ایده های جذاب و خلاقانه تنها بخشی از قابلیت و بایسته های فعالیت رسانه ای را به نمایش در می آورد.
همچنین باید یادآور شد که صداوسیما را نمی توان تنها رسانه مرجع و موظف در زمینه ایجاد گرایش به مصرف محصولات داخلی به شمار آورد و ماموریت رسانه را باید در حوزه ای گسترده شامل مطبوعات، خبرگزاری و سایت های خبری، تارنماهای عمومی، وبلاگ های شخصی و نیز شبکه های اجتماعی مورد تدقیق و بررسی قرار داد.
یکی از اصلی ترین بایسته هایی که در حمایت کارآمد از تولیدات ملی به چشم می خورد جلوگیری از تبدیل تبلیغات به ضدتبلیغ برای این محصولات و توجه به اصل اقناع مخاطب در این زمینه است.
آنچه مشخص است اینکه رسانه در پیگیری موفق اهداف و سیاست های خود نزد مخاطبان، ناگزیر از انتقال پیام به غیرمستقیم ترین شکل ممکن است، از این رو ایجاد ضرورت و نه نمایش ضرورت برای مصرف تولیدات وطنی در اولویت ماموریت های رسانه قرار می گیرد.
در این راه، بهره گیری از به روزترین تکنیک ها و علوم روانشناسی، جامعه شناسی و در نهایت تبلیغات لازم است تا ضرورت همگانی و هدف بلندمدت حمایت همه جانبه از محصولات ساخت کشور را به قبول مخاطبانی چند میلیونی برساند.
نکته ظریف یا به عبارتی دیگر وظیفه بسیار دشوار در این میان احترام به حقوق مصرف کننده ایرانی در رسانه است. انواع رسانه از یک سو موظف است تا انگیزشی عمومی را به سوی خرید کالای داخلی و تشریح نتایج و پیامدهای مثبت این اقدام ایجاد کند و از دیگر سو به شکلی مسوولانه منافع فردی و حقوق مخاطبان خود را در نظر بگیرد.
در این جهت، ایجاد امکان معرفی انواع محصولات باکیفیت وطنی در قالب هایی سوا از پیام های بازرگانی و تبلیغات تجاری مرسوم، شناسایی و شناساندن تولیدات برتر در جهت الگوسازی برای سایر تولیدکنندگان، ایجاد امکان مقایسه واقعی محصولات داخلی با نمونه های خارجی وغیره می تواند گام هایی موثر در جهت رعایت حقوق مصرف کنندگان باشد.
گذشته از آن چه بیان شد رسانه های فراگیر از این امکان بهره مندند که در زمینه های گوناگون نیازها و سلایق مخاطبان را در فرایند مصرف شناسایی کرده و با انتقال آن به بنگاه های تولیدی یا به عبارتی فرایند تولید، همسازی مناسب تری را بین محصولات و مصرف کنندگان داخلی به وجود آورند.

پژوهشم*9279**1601**
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های خبری ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.