به گزارش پارس نیوز، 

محسن مهرعلیزاده روز پنجشنبه در ادامه سفر به شهرستان های غرب اصفهان با حضور در مصلای زرین شهرطی سخنانی در جمع مردم این شهر افزود: ورودی سد زاینده رود که پارسال حدود 1.2 میلیارد متر مکعب بود هم اکنون به 400 میلیون متر مکعب رسیده است.
وی تصریح کرد: میانگین ورودی سد زاینده رود در 50 سال گذشته از یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب بوده که هم اکنون به چهارصد میلیون رسیده و این درحالیست که 320 میلیون متر مکعب برای آب شرب و 60 میلیون متر مکعب برای صنعت استفاده می شود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به این کمبود، 40 درصد کاهش در ورودی به آب یزد در نظر گرفته شده و صنعت نیز باید 25 درصد از میزان مصرف خود را کاهش دهد لذا تلاش داریم تا در اجاری این طرح صنعت نیز ضربه نخورد و اشتغال های ایجاد شده توسط ذوب آهن و فولاد مبارکه نیز حفظ شود.
وی افزود: با تشریح اقدامات صورت گرفته در مقابله با کمبود آب در استان اصفهان گفت :مصرف اب در بخش صنعت فولاد مبارکه از 45 میلیون به 25 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.
مهرعلیزاده با اشاره به اینکه هزینه تغییر الگوی کشت و آموزش بر عهده دولت است گفت: بانک ها باید تسهیلات ارزان قیمت و امکانات لازم را برای کشاورزان فراهم کنند چون در برخی کشت ها با یک دهم مصرف اب می توان همان معیشت را داشته باشد.
مهرعلیزاده یادآور شد امروز مساله آب اصفهان موضوع روز در سطح دولت است و در جلسات مختلفی که با رییس جمهور معاون اول و وزرا برگزار شده این مساله مورد تاکید قرار گرفتنه است.
استاندار اصفهان تصریح کرد: پیمانکار تونل سوم شروع به کار کرده و فولاد مبارکه نیز 500 میلیارد تومان در اجرای این طرح مشارکت می کند.
وی سوء استفاده از مساله آب را برنامه دشمنان انقلاب دانست وگفت: دشمنان فکر می کنند با چند کانال تلگرامی مردم از انقلاب خود دست می کشند در حالی که انقلاب در عمق جان مردم نفوذ کرده است.
در این مراسم ، نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این که باید واقعیت ها را صادقانه به مردم بگوییم خاطرنشان کرد: هرچند مساله آب در بحث های بین استانی همواره وجود دارد اما کسانی که واگرایی را تبدیل به همگرایی کنند در این مساله پیروز خواهند شد.
محسن کوهکن تصریح کرد: حق آبه کشاورزان جزو حقوق مکتسبه است که نباید تضییع شود.
وی از عدم معرفی کشت جایگزین به کشاورزان انتقاد کرد و گفت: لنجان تنها شهرستانی است که خروجی آب کشاورزی برنجکاران به رودخانه باز می گردد. وی کشاورزان لنجان را مردمی با فرهنگ بالا دانست و گفت: لنجان اولین شهرستانی بود که زمین های کشاورزی را یکپارچه کردند و حدود 10 سال پیشنهاد استفاده از پساب را به صنعت ارائه کردند.
او با اشاره به همگرایی موجود میان نمایندگان اصفهان در مساله آب خاطرنشان کرد:10 میلیارد تومان از مازاد درآمد بودجه را نمایندگان جهت تسریع در احداث تونل سوم به این پروژه اختصاص دادند.
استاندار اصفهان روز پنجشنبه بمنظور دیدار با کشاورزان شهرستان های غرب استان به فلاورجان، مبارکه و زرین شهر مرکز شهرستان لنجان سفر کرد.
شهرستان لنجان با دارا بودن 285 هزار نفر جمعیت در 35 کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد.
پ/7139 / / 6020 / 1339