به گزارش پارس نیوز، 

مراد کاظمی  با بیان اینکه نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به‌ عنوان سال حمایت از کالای ایرانی در ادامه نامگذاری سال‌های پیش است، اظهار کرد: استفاده از کالای ایرانی باید ریشه در باور و اعتقاد مردم و مسؤولان داشته باشد و اینکه بدانند حمایت از کالای ایرانی به چه میزان برای اشتغال، خودکفایی، خوداتکایی کشور و در نهایت اقتصاد مقاومتی مهم و ضروری است و این موضوع باید تبدیل به یک گفتمان و نگرش در جامعه شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حمایت از کالای ایرانی در وهله‌ نخست باید در نگاه، باور و اعتقاد مردم و دولت‌مردان و در وهله‌ دوم در عمل آن‌ها تقویت شود، افزود: بدنه جامعه باید یک تعصب آگاهانه نسبت به استفاده از کالای ایرانی داشته باشد.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه اگر این 2 مرحله اتفاق بیفتد دیگر نباید برای خرید کالای ایرانی شرط تعیین شود، اضافه کرد: در برخی از گفت‌وگوها گفته می‌شود ما از کالای ایرانی استفاده می‌کنیم اما به شرط اینکه مرغوبیت داشته باشد، البته این شرط از یک بابت مطلوب است که سبب ارتقای کیفیت کالای ایرانی می‌شود، اما از طرف دیگر این شرط می‌گوید اگر کالای ایرانی خوب نباشد نباید استفاده کنیم و همین محل اشکال است.

کاظمی با اشاره به اینکه در حال حاضر شاهد این هستیم که خیلی از افراد به صورت مستقیم و غیرمستقیم حمایت و استفاده از کالای ایرانی را منوط به مرغوبیت کالا و برتری آن به نوع خارجی می‌کنند، اظهار داشت: بسیاری از کالاهای ایرانی کم‌وبیش در حد و اندازه محصولات خارجی هستند، اما بخشی از شهروندان چنین باوری ندارند و فکر می‌کنند همه کالاهای خارجی نسبت به کالاهای ایرانی برتری دارند.

وی با تأکید بر اینکه مرغوبیت و برتری کالای داخلی عمدتاً به خرید و حمایت مردم بستگی دارد، بیان کرد: اگر ما کالای ایرانی خریداری نکنیم تولیدکننده نمی‌تواند با مشابه خارجی رقابت کند.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان چهارمحال و بختیاری با ابراز تأسف از تعطیلی کارخانجات و واحدهای تولیدی کشور گفت: تولیدکنندگان چگونه می‌توانند کالای مرغوب تولید کنند در حالی که حمایتی از آن‌ها نمی‌شود، بنابراین باید ابتدا خرید صورت گیرد و همین خرید و حمایت موجب کیفیت بخشی کالای ایرانی می‌شود.

کاظمی با بیان اینکه اگر همه مردم مقید به استفاده از محصولات ایرانی باشند و ملاک خرید ساخت ایران باشد، موجبات دلگرمی تولیدکنندگان و تداوم فعالیت آن‌ها فراهم می‌شود، افزود: این فرهنگ‌سازی موجب ایجاد فضای رقابت بین تولیدکنندگان می‌شود و کیفیت کالاها ارتقا پیدا می‌کند.

وی در ادامه اضافه کرد: اینکه کالاها و محصولات داخلی باید کیفیت و ضریب اطمینان بالایی داشته باشند ضروری است، اما این نباید شرط اولیه باشد.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان چهارمحال و بختیاری، جلوگیری از ورود کالاهای غیرضروری به کشور و قاچاق کالا را از وظایف مسؤولان برشمرد و اظهار کرد: مردم هم باید با باور و اعتقاد آگاهانه خود از خرید کالای قاچاق اجتناب کنند.

وی با اشاره به اینکه واردات اقلامی که در کشور وجود دارد باید به شکل مطلق ممنوع شود، ادامه داد: به طور مثال در مسئله صادرات نفت که به دولت برمی‌گردد ما به ازای نفت فروخته شده کالای غیرضروری وارد کشور می‌کنیم، اما این راهکار نادرست است، ما حتی اگر نتوانیم در ازای نفت فروخته شده دلار دریافت کنیم، نباید تن به واردات کالای غیرضروری دهیم.

کاظمی با بیان اینکه حمایت از کالای ایرانی باید توسط سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی انجام شود اگر تمامی ادارات و نهادها و ارگان‌ها این مسئله را رعایت کنند در بین توده مردم هم اثرگذار خواهد بود، افزود: اگر دستگاه‌های دولتی لوازم خود را از برندهای خارجی تهیه کنند نباید از مردم انتظاری داشت.

وی توضیح داد: برای حمایت از کالای ایرانی باید اختلاف‌نظرها را کنار گذاشت و همه گروه‌ها و جریانات سیاسی کشور مصمم به رعایت این نکات باشند.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در ادامه با تأکید بر نقش فرهنگ‌سازی در حمایت از کالای ایرانی بیان کرد: یکی از ارکان مهم فرهنگ‌سازی برای خرید کالای ایرانی، صداوسیما است که باید در این امر پیشگام باشد و به صورت مضاعف به ایجاد نگرش و فرهنگ درست در جایگزینی کالای ایرانی به جای کالای خارجی بپردازد.

این مسؤول با بیان اینکه مسؤولان صداوسیما باید تمام فیلم‌ها و پیام‌های بازرگانی و سایر برنامه‌ها را کنترل کنند و خودشان کالای خارجی تبلیغ نکنند و برنامه‌هایی بسازند که تبلیغ کالای ایرانی باشد، اضافه کرد: بعد از صداوسیما بقیه رسانه‌ها همچون مطبوعات، خبرگزاری‌ها و از همه مهم‌تر آموزش و پرورش که نهاد بسیار مهم و تأثیرگذار در خانواده‌ها است، باید دست به کار شوند.

کاظمی با بیان اینکه در نهایت بخش مهمی از مسؤولیت‌ها به عهده دولت‌ است، اظهار داشت: چون در وهله‌ اول باید خودشان رعایت و فرهنگ‌سازی کنند و در مرحله بعدی جلوی واردات بی‌رویه و قاچاق کالا را نیز بگیرند.

وی در پایان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده را وظیفه دولت عنوان کرد و یادآور شد: برای نمونه در استان خودمان واحدهای تولیدی بسیاری تعطیل و نیمه‌فعال شده‌اند و یا در حال تعدیل نیرو هستند و این وضعیت در صورتی تغییر خواهد کرد که دولت دست به کار شود.