به گزارش پارس نیوز، 

 حمید پورمحمدی، در نشست خبری محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران گفت: دولت وظیفه دارد که فضایی را فراهم نماید تا همه فعالان اقتصادی در هر بازاری بتوانند آزادانه و بدون قید و شرط فعالیت کنند، کما اینکه در سیاست‌های پولی و مباحث ارزی هم بود، اما اگر بخشی از فعالان این بازار یا تعدادی این معامله گران، به هر دلیلی حقوق عامه مردم را تحت الشعاع قرار دهند، باید دولت نقش حاکمیتی خود را ایفا کند.وقتی عده ای با ایجاد فضای ملتهب می‌خواهند ضرر عموم مردم را بیشتر کنند، دولت وارد عمل می شود و مداخله می کند. بنابراین تصمیم روز گذشته برای رعایت منافع عمومی مردم بود.

وی افزود: برای اینکه نرخی متعادل شود، باید گفت که ورودی و خروجی ارز چقدر است و دارایی ارزی برای مداخله در بازار چقدر است، آنچه که وجود دارد، ورودی ارزی کشور در حساب و کتاب بسیار بیش از خروجی کشور است. بنابراین تراز مثبت است. از سوی دیگر، از میزان ذخایر ارزی کشور هم مطمئن هستیم که ذخایر کافی هم وجود دارد.

معاون سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اخلالی که افراد در بازار ارز ایجاد کردند، گفت: هر فردی که قرار است کالا یا خدماتی را از ایران صادر کند، باید ارز خود را به همین کشور برگرداند. این اولین اصلی بود که در مورد آن تصمیم گرفت، نمی شود که تسهیلات ارزان قیمت به صادرکنندگان داد و آنها را از مالیات معاف کرد، ارز آن به کشور برنگردد.

وی افزود: هر فردی که می خواهد کالایی را وارد ایران کند، باید به دولت بگوید که چه کالایی به چه میزانی نیاز به ارز دارد و دولت مکلف است که نیاز را تامین کند. وقتی که نیاز مشخص شود، ارز تامین می شود.

پورمحمدی گفت: باید منبع ارز را مشخص کرد، شفافیت جریان وجوه بسیار مهم است و اجرای مقررات مبارزه با پولشویی نیز مهم است.شفافیت جریان وجوه ارزی نیز یکی از مولفه هایی بود که در تصمیم روز گذشته مدنظر قرار گرفت، ضمن اینکه تصمیم دولت، عام شمول است و هر کسی و به هر دلیلی که می خواهد صادرات و واردات داشته باشد یا در هر جایی از ایران است، باید تابع این مقررات باشد.

وی اظهار داشت: مقررات شامل سرزمین اصلی و مناطق آزاد است. از سوی دیگر، میدان بازی میدان بازی حاکمیتی بانک مرکزی است که بستر را فراهم کرده است.

3535