به گزارش پارس نیوز، 

متین مصفا: نرخ ارز یکی از شاخص‌های اصلی اقتصاد است که بالا و پایین رفتن آن تاثیرات بسزایی بر همه مقوله‌های اقتصادی کشور دارد، در این شرایط با توجه به اقتصاد نفتی ایران، این مساله به یکی از ابزارهای انتخاباتی در دست روسای جمهور مبدل شده و هر چهارسال یکبار شاهد موج جدیدی از وعده‌های نامزدهای ریاست جمهوری برای ساماندهی بازار ارز هستیم اما وضع به همان منوال گذشته ادامه می‌یابد و اتفاقی نمی‌افتد.

شاید تنها کاری که دولت‌ها در اولین دوره حضور خود در سکان اجرایی کشور انجام می‌دهند آن است که معمولا در دوره اول ریاست جمهوری با تصنعی پایین نگاه داشتن نرخ ارز سعی در حفظ جامعه آماری رای خود در جامعه دارند و در دوره دوم تا حدی این مساله را رها کرده و بالا و پایین شدن ارز را به دست سرنوشت می‌سپارند.

تدبیر و امیدی‌ها هم از این مساله مستنثنی نبودند و اگرچه روحانی با شعار توخالی ثبات نرخ ارز توانست حمایت مردم را در دو انتخابات گذشته به خود جلب کنداما هنوز به یکسالگی دولت دوازدهم نرسیده‌ایم که موج پشیمانی به حامیانی که به خاطر گران نشدن دلار به حسن روحانی رای داده‌اند، رسید.

در صدر موج افراد پشیمانی که از وضعیت اقتصادی نابسامان کشور ناامید شده‎اند، سلبریتی‌هایی قرار دارند که با جوزدگی و سوار شدن بر موج احساس حکم دستوری برای رای دادن به روحانی صادر کردند و در این راه از بیان هیچ سیاه‌نمایی حتی به دروغ درباره نامزدهای دیگر دوازدهمین دوره ریاست جمهوری خودداری نکردند اما دستاورد حمایت آنان رشد صعودی دلار به کانال شش هزار تومانی بود که در تاریخ اقتصادی ایران بی سابقه است، اتفاقی که به آرامی از روزهای اولیه سال جدید شروع شد و انتقادات بسیاری را از سوی بازیگران را نسبت به این امر به همراه داشت.

ماه چهره خلیلی یکی از بازیگران منتقدی بود در ابتدای آغاز رشد صعودی دلار نوشت: «سالی که نکوست از دلارش پیداست.»

ماه چهره خلیلی

یکی از هنرمندانی که از حمایت خود از روحانی پشیمان شده، حمید فرخ‌نژاد یکی از بازیگران اصلاح‌طلب است که در زمان انتخابات حمایت‌های گسترده‌ای را از رئیس دولت تدبیر و امید انجام داد و حال که وضعیت اقتصادی نابسامان شده است، در ابتدا با قراردادن تصویر اسکناس پنج هزارتومانی در کنار یک دلاری آمرکا نوشت: « علی برکت الله، به این میگن عزت اقتصادی، برسد به دست رئیس‌جمهور محترم»

حمید فرخ نژاد

هرچند این تمام واکنش فرخ نژاد نبود و وی در آخرین پست خود با قراردادن فیلم مصاحبه تلویزیونی روحانی با رشیدپور و خاطرجمعی وی درباره نرخ ارز نوشت: « جناب روحانی رئیس جمهور گرامی ،برای امثال من بخاطر حمایت از شما آبرویی پیش مردم نمونده ،یه کم به فکر خودتون باشید.»

رامین راستاد یکی دیگر از بازیگرانی بود که در پست‌های متعددی نوسانات بازار ارز را مورد انتقاد قرار داد و در آخرین پست خود با گذاشتن عکس ظریف در کنار روحانی کنایه روحانی مچکریم را به کار برد.

رامین راستاد

هرچند پیش از این هم وی در پست‌های گذشته خود پایین آمدن ارزش پولی ملی ایران را مورد هجمه قرارداد و نسبت به بی تفاوتی مسئولان نسبت به این امر اعتراض کرد.

رامین راستاد 1

رامین راستاد 2

در این میان امیرمهدی ژوله بازیگر طنز تلویزیون و سینما هم با انتشار فیلم روحانی با رشیدپور التهابات بازار ارز را مورد نقد قرار داد و گفت: « دکتر جان جلوش رو که نتوتستی بگیری لااقل پشتش رو بگیر همین فرمون بریم جلو بالاخره یه چیزی میشه دیگه»

امیرمهدی ژوله

بالا و پایین پریدن نرخ دلار اما تنها به انتقادات بازیگران ختم نشد و هنرمندان عرصه موسیقی و ورزش نیز وضعیت پرنوسان بازار ارز را برتافتند و در صفحه‌های مجازی خود این امر را مورد انتقاد قرار دادند که از جمله آن می‌توان به علی کریمی بازیگر فوتبال کشورمان اشاره کرد.

علی کریمی

پس از به راه افتادن موج انتقادات و التهابات بازار ارز سخنگوی دولت ظهر روز گذشته در گفت‌وگویی به عملکرد ضعیف خود اذعان کرد که این امر با واکنش مهراب قاسمخانی بازیگر طنز تلویزیون مواجه شد و وی در پاسخ به اظهارات نوبخت گفت: « نه نه. ببینید، اینجورى نیست قضیه. فکر کنم درست متوجه تقسیم وظائف نشدید. اجازه بدین توضیح بدم ... قضیه اینه که ما مردم هستیم، شما مسئول. اونى که توى این شرایط قراره ناراحت بشه و مخالف باشه ما هستیم. شما اونى هستید که شرایط دستتونه و باید جواب بدید. خب؟ در نتیجه توى شرایط اینچنی نمیتونید بیایید وایستید کنار مردم بگید ما هم مخالفیم و اعتراض کنید... اوکى؟ مثلاً الان شما وظیفه تون این بود که اینجورى نشه. حالا که شده، وظیفه بعدى تون اینه که بگید چرا اینجورى شده و کى باعثش شده و اون رو معرفى کنید و مجازات کنید و عذر خواهى کنید و بعدش یا شرایط رو درست کنید، یا بگید نمیتونیم درستش کنیم چون از دستمون در رفته یا دست فلانیه»

مهراب قاسمخانی

حالا پس از به راه افتادن موج انتقادات مردمی به گرانی دلار دولت شب گذشته در اقدامی تصنعی نرخ دلار را تک رقمی و به قیمت کانال 4200 تومانی رساند، مساله‌ای که اگرچه شاید در کوتاه مدت تاحدی از موج انتقادات بکاهد اما این راه حل اصلی مساله نیست و نرخ دلار به رشد صعودی خود ادامه خواهد داد، مساله‌ای که باز هم برای آن فکری نشده و موج جدیدی از پشیمان‌ها از تغییر وضعیت اقتصادی و سیاسی موجود را به همراه خواهد داشت.