پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- رئیس اتاق مشترک ایران و امارات گفت: دولت به جای استفاده بهینه از این منابع، هرزمان که درآمدهایش محقق نمی‌شود، از منابع صندوق برای پرداخت هزینه‌های جاری استفاده می‌کند.

مسعود دانشمند، رئیس اتاق مشترک ایران و امارات در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: مشکلات تحریم‌های بانکی و همچنین نداشتن برنامه‌های مدون برای توسعه صادرات باعث شده تا ایران نتواند در بازارهای بین‌المللی پیشنهادهای جذابی به خریداران خود ارائه کند.

وی افزود: تقریبا رقبای ایران در حال تسخیر بازارهای صنعتی محصولات صادراتی ایران مثل محصولات پتروشیمی و مواد معدنی هستند. به عنوان مثال، تقریبا صادرات سنگ‌آهن ایران به صفر نزدیک شده، در حالی که سال قبل تجربه 20 میلیون تن صادرات داشتیم.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین بازارهای صادراتی محصولات پتروشیمی ما، هند، کره جنوبی و چین است، اما با توجه به مشکلات اعلام شده، ایران هم‌اکنون تنها می‌تواند به صورت نقدی با این کشورها وارد معامله شود، در حالی که رقبای سنتی ایران با استفاده از اعتبارات اسنادی مثل یوزانس می‌توانند پیشنهاد بهتری به آنها ارائه کنند و در حال تسخیر سهم بازار ایران در این کشورها هستند.

رئیس اتاق مشترک ایران و امارات با اشاره به راهکارهای تشویق صادرات گفت: دولت لایحه‌ای به مجلس ارائه کند تا مجوز استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای این منظور به دست آورد، چون اکنون دولت به جای استفاده بهینه از این منابع، هرزمان که درآمدهایش محقق نمی‌شود، از منابع صندوق برای پرداخت هزینه‌های جاری استفاده می‌کند.

وی افزود: به عنوان مثال به جای واریز 30 درصد به صندوق توسعه ملی 20 درصد واریز شود و 10 درصد باقیمانده را در جهت حمایت صادرات غیرنفتی با شیوه یادشده استفاده کنیم تا شاهد تحولی قابل توجه در افزایش صادرات غیر نفتی و همچنین افزایش درآمدهای قانونی دولتی از محل مالیات و عوارض باشیم.

دانشمند اضافه کرد: یکی از کارآمدترین راهکارها برای بازاریابی، حضور مستمر و هدفمند در نمایشگاه‌های بین‌المللی و داخلی است در حالی که ایران به دلیل این که تولیدکنندگان باید شخصا هزینه‌ها را پرداخت کنند، از این مهم نمی‌تواند استفاده کند، اما کشورهای دیگر با پرداخت تمام هزینه‌های تولیدکنندگان برای شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی بخصوص در بازارهای هدفشان این قدرت را به صادرکنندگانشان می‌دهند که به بهترین شکل بازاریابی کنند.