به گزارش پارس به نقل از فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز خانه ملت و در ادامه رسیدگی به جزئیات بودجه ۹۲ با پیشنهاد راه اندازی بورس ارز با ۵۸ رای موافق، ۱۱۳ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع از ۲۱۸ نماینده حاضر در جلسه، مخالفت کردند.

در این جلسه محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان در مجلس در سخنانی به عنوان اولین مخالف پیشنهاد مطرح شده اظهار داشت: بازار بورس برای کالاهای حقیقی تشکیل می شود، با تشکیل بازار بورس ارز، قیمت ارز افزایش می یابد. کسی که ارز در اختیار دارد و به بازار ارائه نمی کند، قاچاق کرده است حالا شما برای همین افراد قاچاقچی بازار بورس ارز تشکیل می دهید؟

وی با بیان اینکه شایعه ایجاد بورس ارز قیمت ارز را افزایش می دهد، گفت: با تشکیل بازار بورس ارز مردم سرمایه هایشان را از بانک ها خارج کرده و ارز می خرند. به این ترتیب سپرده ها به بازار ارز سرازیر می شود.

عثمانی خاطرنشان کرد: زمانی که تقاضا برای خرید ارز افزایش یابد، نقدینگی کشور به سمت ارز سرازیر می شود و قیمت ارز به شدت افزایش می یابد در حالی که نقدینگی باید در مسیر تولید قرار گیرد اما با راه اندازی بورس ارز، نقدینگی را به سمت بازار ارز سرازیر می کنیم و با کمبود منابع ارزی مواجه می شویم.

در ادامه این جلسه احمد توکلی نماینده تهران نیز در سخنانی به عنوان دومین و آخرین مخالف پیشنهاد راه اندازی بورس ارز در بودجه ۹۲، گفت: تصویب این پیشنهاد برای کشور خطرات جدی به دنبال دارد.

وی افزود: بازار بورس را برای کالاهایی می توان تشکیل داد که عوامل دخالت کننده در بورس کوچک باشند. ۶۷ میلیارد دلار ارز در ردیف های بودجه قرار گرفته است، واگذاری بازار ارز ایران که بزرگترین تقاضا کننده و عرضه کننده آن دولت است، امکان پذیر نیست.

توکلی تصریح کرد: کشور ما ارز فیزیکی در اختیار ندارد، واگذار کردن ارز به بازار یعنی افزایش یافتن قاچاق و همچنین این مسئله موجب رانت ارزی شده و این رانت به عده ای خاص خواهد رسید.