پایگاه تحلیلی خبری «پارس» - دولت تدبیر و امید همواره به عملکردش در حوزه نفت و انرژی افتخار کرده است و دولتمردان مدعی هستند اگر برجام نبود صادرات نفت ایران به صفر می‌رسید اما تا پیش از انعقاد قرارداد برجام همواره مشکلات فروش نفت را به مساله تحریم‌ها محاوله می‌شد، با این وجود پس از برجام نیز مشکلی حل نشد و کار به جایی رسید که دولتمردان تدبیر و امید هم نسبت به این مساله منتقد شده و دلواپس شدند.

با روی کار آمدن ترامپ سرنوشت برجام پیچیده‌تر و داستان دنباله‌دار تحریم‌ها آغاز شد تاجایی که فهرست‌های تحریمی در طول این یک‌سال، هر روز از روز قبل بیشتر است.

زنگنه وزیر نفت در نشست خبری چندی قبل خود با اظهارنظر شگفت‌انگیزانه‌ای گفته است: مشکلات نقل و انتقالات بانکی ربطی به برجام ندارد و مربوط به اقدام‌های محدود کننده آمریکاست، ما در مسائل بانکی مشکلاتی داریم، اما از نظر قانونی هیچ بانکی ممنوعیت کار با ایران ندارد اما برخی بانک‌ها یا سهام آمریکایی دارند یا دلارشان زیاد است و ریسک نمی‌کنند.

اظهارات فعلی زنگنه در حالی بیان می‌شود که پیش  برجام را یک موفقیت سیاسی بزرگ می‌دانست و مدعی بود که پس از برجام تولید و صادرات نفت بیش از یک میلیون بشکه افزایش یافته است.

با این وجود منتقدان زنگنه معتقدند قبل از تحریم‌ها صادرات نفت از الان بیشتر بود.

خطیبی ، نماینده سابق ایران در اوپک با رد اظهارات زنگنه اظهارداشت: دولت روحانی کار خارق العاده‌ای در حوزه انرژی نکرده و صادرات نفت ایران از دوران قبل از تحریم‌ها کمتر است. او همچنین استراتژی زنگنه در اوپک را که فروش نفت ایران به هر قیمتی حتی قیمت پایین را هم مورد نقد جدی قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه به جرات میگویم قبل از تحریم‌ها صادرات بیشتر از ارقام کنونی بود که حتی تا 2.5 میلیون بشکه هم می‌رسید، اظهارداشت:  الان تفاوتی که با آن زمان کرده افزایش میزان میعانات است. آن موقع به عنوان مثال میعانات 300 هزار بشکه بود، الان این رقم به حدود600-500 هزار بشکه رسیده است. اینکه گفته می‌شود صادرات نفت به2.9 میلیون بشکه رسیده است، در واقع این همان عدد 2.2 میلیون قبل است که با محاسبه و افزایش میعانات به این رقم رسیده است!

نماینده سابق ایران در اوپک اظهارداشت: میعانات یعنی آنچه که به عنوان مثال در پارس جنوبی گاز که تولید می‌شود، میعاناتی هم با گاز بیرون می‌آید. در واقع مایعاتی که همراه با گاز بیرون می‌آید جدا شده و جمع می‌شود که به آن میعانات نفتی یا همان( Condensate) میگویند که در گذشته این رقم 250 هزار بشکه بود، اما الان به 600-500 هزار بشکه رسیده است. اینکه می‌گویند صادرات نفت ما به 2.9 میلیون بشکه افزایش داشته است این با محاسبه میعانات است، بنابراین اگر شما صادرات نفت خام را در نظر بگیرند، الان هم همان 2.2 یا 2.3 میلیون بشکه است. در شرایط تحریم ما حدود 1 میلیون بشکه نفت خام صادر می‌کردیم. با ورود دولت یازدهم به رغم گشایش‌هایی که ایجاد شده است بیشتر از یک میلیون بشکه در روز نتوانستند صادر کنند.