به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد، قیمت جهانی طلا، شب گذشته و در پی ثبت نرخ ۱۳۶۰ دلار و ۲۰ سنتی به پایین ترین سطح در ۲۶ ماه گذشته رسید. در جریان معاملات آخرین روز هفته کاری گذشته بازارهای جهانی، قیمت هر اونس طلا ۲۵ دلارو ۷۰ سنت کاهش یافت و حتی دقایقی بهای اونس طلا به پایین تر از ۱۳۶۰ دلار هم رسید.

یکی از مهم ترین عواملی که مانع از افزایش بیشتر قیمت طلا در روزهای اخیر شده، افزایش ارزش دلار در بازارهای بین المللی است. ارزش دلار و قیمت طلا رابطه معکوسی با هم دارند و با افزایش ارزش دلار، قیمت طلا کاهش پیدا می کند.


لذا در پی افزایش ارزش دلار در بازارهای بین المللی قیمت جهانی طلا برای هفتمین روز متوالی با کاهش روبه رو شده است. کاهش شدید ارزش ین در برابر دلار نیز یکی از مهم ترین علل کاهش قیمت طلا بوده است. ارزش دلار در برابر ین به بالاترین حد خود از ماه اکتبر سال ۲۰۰۸ رسیده است. کاهش نرخ بهره بانکی اروپا برای نخستین بار از جولای ۲۰۱۲ میلادی نیز تاثیر زیادی بر کاهش ارزش یورو داشته است، به طوری که ارزش یورو در برابر دلار نیز به پایین ترین حد طی ۶ هفته اخیر رسیده است.


بهبود نسبی وضعیت اقتصادی آمریکا و کاهش نرخ بیکاری این کشور که احتمال متوقف شدن اجرای سیاست های انبساط پولی را افزایش داده، موجب تقویت ارزش دلار شده است. این مساله همچنین تاثیر زیادی بر افزایش شاخص سهام در بازارهای مالی آمریکا و افت تقاضای خرید طلا در برابر سهام شده است.
افزایش شاخص سهام در دیگر بازارهای مالی جهانی نیز تاثیر زیادی بر افت ۶ درصدی قیمت طلا در ۶ روز گذشته داشته است. به عنوان نمونه، شاخص های سهام بورس های آسیایی به دنبال انتشار اطلاعات مثبت اقتصادی از ژاپن روند صعودی در پیش گرفته اند.


در همین حال، بلومبرگ به نقل از رییس بخش تحقیقات بازار بانک کردیت سوئیس نوشت: « احتمال افزایش نرخ تورم طی ماه های آینده در اقتصاد جهانی به شدت کاهش یافته و به همین علت تقاضا برای خرید طلا رو به کاهش است. »


وی پیش بینی کرد: « قیمت طلا طی ۵ سال آینده به کمتر از ۱۰۰۰ دلار در هر اونس خواهد رسید. » پیش تر خبرگزاری رویترز نیز خبر داده بود که SPDR، بزرگ ترین صندوق سرمایه گذاری طلا ۴۳/۰درصد از ذخایر طلای خود کاسته است. به این ترتیب آغاز کاهش ذخایر طلای صندوق های سرمایه گذاری مهم دنیا نیز بر کاهش بیشتر قیمت طلا فشار می آورد.


همچنین شورای جهانی طلا نیز طی گزارشی اعلام کرده که میزان تقاضای خرید فیزیکی طلا در سه ماه اول سال۲۰۱۳ میلادی ۱۳ درصد کاهش یافته است. به این ترتیب افزایش اخیر تقاضای طلا در بازارهای چین و هند نیز نتوانسته مانع از کاهش قیمت جهانی طلا شود. برخی کارشناسان معتقدند: با وجود ادامه روند نزولی قیمت طلا، بهتر است کسانی که در این بازار سرمایه گذاری کرده اند، اقدام به فروش طلا کنند و چندی بعد با قیمت های پایین تر طلای بیشتری بخرند. قیمت طلا از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون بیش از ۱۷ درصد کاهش یافته است.


احتمال رسیدن قیمت به ۱۱۰۰ تا ۱۰۵۰ دلار


گمانه زنی ها نسبت به پایان یافتن سیاست های انبساط پولی بانک مرکزی آمریکا و رشد ارزش دلار به بالاترین ترین حد از سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون، بار دیگر شوک نزولی را به قیمت جهانی طلا وارد کرد.


به گزارش رویترز، اخیرا سرمایه گذاران در پی نشانه هایی از بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا نسبت به شرایط مالی آینده خود خوش بین شده اند و از جذابیت طلا برای این افراد کاسته شده است. براساس این گزارش، به دنبال رشد ارزش دلار آمریکا نیز شاخص های سهام مهم این کشور با افزایش مواجه شده است.


بر این اساس، قیمت جهانی طلا روز گذشته با افت ۶/۱ درصدی به ۱۳۶۱ دلار کاهش یافت و هر اونس طلای آمریکا برای تحویل فوری در ماه ژوئن نیز با کاهش ۶/۱درصدی به ۱۳۶۴ دلار رسید. « فرانک مک چی» کارشناس اقتصادی فلزات گرانبها در شیکاگو اظهار کرد: در پی سقوط اخیر قیمت جهانی طلا احتمال کاهش بهای این فلز به ۱۰۵۰ و ۱۱۰۰ دلار نیز وجود دارد که این اتفاق طی دو هفته آتی رخ خواهد داد.


وی در ادامه افزود: سرمایه گذاران اخیرا به دنبال گمانه زنی ها نسبت به پایان یافتن سیاست های انبساط پولی آمریکا به خرید سهام روی آورده اند. در نظرسنجی این هفته از کارشناسان اقتصادی بلومبرگ نیز ۱۷ نفر به کاهش، ۸ نفر به افزایش و ۳ نفر به عدم تغییر قیمت جهانی طلا در هفته جاری رای دادند.