پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مهدی رباطی- فارغ از تکدر و تالّم رییس جمهور بازار بر مبنای درک خودش از شرایط اقتصادی رفتار می کند.

انبوه سودهای ربوی ساخته شده در نظام بانکی در شرایطی که هیچکدام از کسب و کارهای تولیدی، خدماتی و واسطه ای در 5 سال گذشته یک دهم این سود را هم تولید نکرده اند سونامی نقدینگی ایی را بوجود آورده  که اندکی از آن به هر بازاری ورود کند تلاطمات جدی در آن ایجاد خواهد کرد.

در شرایط فعلی دلار مطمئن ترین بازار برای این جریان نقدینگی است. به دلایل:

نرخ غیرواقعی آن

 مطمئن بودن و بدون ریسک بودن آن نسبت به سایر بازارها

چشم انداز ضعیف اقتصاد کشور و امکان تضعیف بیشتر ریال

وضعیت نامساعد ارزی دولت

و مجموعه عوامل دیگر

هر چند در صورت افزایش نرخ ارز سهام دارای فروش صادراتی به صورتی اهرمی بیشتر منتفع خواهند شد ولی قاطبه سرمایه داران ایرانی با بازار سهام آشنا نیستند و یا اگر آشنا هستند شاید به درستی آن را محل مطمئنی برای سرمایه گذاری نمی دانند.

در صورت عبور قیمت از الگوی ادامه دهنده مشخص شده و با توجه اصلاح اندک موج افزایشی قبلی رشد پرشتابی پیش روی دلار خواهد بود که این اتفاق نیز افتاد.

هدف اول 4400-4500 بود که محقق شد و هدف دوم 4800 می تواند اندکی باعث استراحت و توقف دلار شود، هدف اصلی موج فعلی دلار 5500 می باشد که اگر از این سطح نیز عبور کند مجددا باید مورد بررسی قرار بگیرد، چون امکان دستیابی به اهداف بالاتر وجود خواهد داشت.