پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- سیاوش آقاجانی- به نظر می‌رسد کل عمر دو دوره دولت‌های یازدهم و دوازدهم را در ۴ بخش برجامی بتوان خلاصه کرد، بخش‌هایی که بیشتر همت دولت در هر مقطع کدام را صرف خود کرده و سایر بخش‌ها و امور کشور و مسائل مردم را در حاشیه قرار داده است:

1- در مقطع اول با خالی خواندن خزانه و بیچاره نشان دادن کشور مدعی شدند توافق با کدخدا تنها راه حل مشکلات آب خوردن، هوا، شغل، محیط زیست، رونق و... است و در کنار این در باغ سبزی که نشان دادند به مذاکره پرداختند و حتی با تشکیل کمپین هر توافقی بهتر از عدم توافق یا با بزدل و ترسو و تعامل‌هراس و... خواندن منتقدانی که به دولت هشدار می‌دادند به دشمن اعتماد نکند، کوشیدند به هر قیمتی که شده به توافق دست یابند درحالی که وجود دشمن و لزوم بدبینی به او را انکار می‌کردند و خطوط قرمز نظام در مذاکرات را نیز رعایت نکردند.

2- برای تصویب و اجرای برجام در داخل کشور، از برکات بیکران برجام و آزاد شدن هنگفت پول‌های بلوکه شده و هجوم سرمایه‌گذاران گفتند و هر روز تأخیر در تصویب و اجرای آن در داخل را عامل محرومیت میلیاردی از برکات برجام دانستند و با همین جنگ روانی، مجلس، شورای نگهبان، شورای عالی امنیت ملی، منتقدان و حتی شخص رهبری را در جایگاهی قرار دادند که نه بابت مخالفت با برجام که حتی بابت تأخیر در اجرای آن مقصر مشکلات کشور و سختی‌های مردم معرفی شوند و نظام هم اجازه داد این تجربه به صورت مشروط عملیاتی شود.

3- در زمان اجرای برجام، پیش‌دستانه تعهدات ایران به نحوی انجام شد که آسیب‌های جدی به تأسیسات هسته‌ای وارد شد و پس از آن نیز با وجود مشاهده بدعهدی‌ها و کارشکنی‌های آمریکا تا مدتی این موارد توجیه می‌شد و صرفا با الفاظی مثل خورشید تابان، ابرشتابان، باغ گلابی، هوای پاک، هدیه خدا و... از برجام بت ساختند و پس از مدتی نیز اعترافاتی درخصوص تقریبا هیچ بودن آثار برجام و بروز نقض‌ها و دبه کردن‌ها و کارشکنی‌های طرف‌های مقابل بیان کردند و آنجا هم البته دیگران را مقصر یا شریک جرم درباره ناکامی برجام معرفی کردند!

4- و امروز در حالی که همان آثار تقریبا هیچ برجام هم با کارشکنی‌ها و تحریم‌های جدید آمریکا عملا بیشتر تحدید شده است و مثلا شاهد کاهش فروش نفت در کنار استمرار مشکل دریافت ارز حاصل از فروش نفت هستیم، دولت بزرگترین همتش را در حفظ برجام آن هم به هر قیمتی معطوف کرده است و همزمان می‌کوشد برجام‌هایی در زمینه‌های دیگری مثل منطقه و موشک را با اروپا و غرب به پیش ببرد در حالی که آمریکا به همان برجام هسته‌ای هم در عمل پایبند نیست و اروپا هم در عمل با او همراهی می‌کند، هر چند بعضا در مقام حرف کمی متفاوت عمل می‌کند.